Als u 3voor12 Zeeland geregeld leest, zal u zien dat we verslag doen van vrijwel elk muziekgenre. We draaien onze hand niet om voor de hardste metal, houden van een jankende bluesgitaar en gaan maar al te graag naar de puurste singer-songwriters. Maar klassieke muziek; dat ziet u toch niet vaak verschijnen in onze verslagen. Sterker nog: slechts eenmaal eerder kwam dat voor. In april 2019 wel te verstaan, toen Douwe Eisenga zijn prachtige ‘For Mattia’ voor het eerst zelf live uitvoerde in De Spot in Middelburg. Het was toen dertig jaar geleden dat Eisenga voor het laatst had opgetreden. Sindsdien lijkt hij de smaak toch weer te pakken te krijgen. Met zijn nieuwe album ‘Poetry of a City’ heeft hij een tour langs podia waar de gemiddelde popmuzikant jaloers op is: onder andere Hedon Zwolle, TivoliVredenburg Utrecht en LantarenVenster in Rotterdam. Onder het mom van support your locals, namen we toch maar een kijkje bij de aftrap van die tour op 3 november in De Spot.

Overigens is Eisenga wel even iets meer dan een local. Al ruim dertig jaar is hij componist voor theater-, film- en videoproducties. Zijn bekendste werk ‘For Mattia’ stond in 2017 binnen een maand na uitbrengen al in de Radio 4 Klassiek Top 400; wat te vergelijken is met een popact die met hun eerste single gelijk in de Radio 2 Top 2000 terecht komen. Sindsdien stijgt het nummer alleen maar in die lijst en heeft Eisenga het op nationale televisie mogen vertonen. Dit jaar is zijn nieuwe album onderdeel van Aangenaam Klassiek, een nationale campagne om nieuwe klassieke muziek onder de aandacht te brengen.

Maar terug naar De Spot. Net als in 2019 is het een wat vreemd zicht bij binnenkomst. Er zijn een hoop stoelen in rijen neergezet en de gemiddelde leeftijd ligt toch wat hoger dan dat je bij een gemiddeld poppodium verwacht. Maar dat is ook wel weer eens leuk, en tevens een teken dat De Spot ondertussen veel meer is dan een poppodium voor middelgrote artiesten (link:). Eisenga ijsbeert ondertussen wat door de zaal: “ik doe dit toch al even, maar toch ben ik elke keer gespannen.” Dan neemt hij stipt om 20:30 – dat is dan ook weer fijn aan een klassieke muzikant, het concert begint gewoon exact op de aangegeven tijd – plaats achter de eenzame piano op het podium. De bar gaat dicht, het licht gaat uit en de eerste noten klinken van ‘Have I Not Tried’.

Als u wel eens in Middelburg heeft gelopen, heeft u waarschijnlijk gezien dat er op verschillende huizen in de binnenstad gedichten staan geschilderd. Zo ook het gedicht ‘Heb ik niet getracht’ van Karel Leeftink. Niet geheel toevallig de Nederlandse vertaling van Eisenga’s openingsnummer. Het album ‘Poetry of a City’ is namelijk in samenwerking met de gemeente Middelburg gemaakt als muzikale ondersteuning bij acht van de gedichten in de binnenstad. Bij de gedichten hangt een QR-code, die na scannen de bijpassende muziek van Eisenga afspeelt. De naam van het album, evenals de panoramafoto van het Abdijplein vallen zo ineens op zijn plek.

Vanavond speelt Eisenga het album integraal, “maar zonder de poespas als marimba’s en strijkers hoor. Vanavond gewoon solo piano!”, aldus Eisenga. Via het sferische ‘Elements’ en ‘Always The Sea’ naar de duistere driekwartsmaat van ‘Suddenly He Sang’. Mooi is ook de bewerking van ‘Zilverspa’, oorspronkelijk een nummer van Broeder Dieleman dat Eisenga samen met Peter Slager (BLØF) en Vandryer regelmatig speelde in de formatie ‘Herbergen’. Vanavond dus solo. Het is lief en complimenteus hoe Broeder Dieleman (die vandaag even in het publiek staat) zachtjes mee neuriet en voluit applaus geeft aan het eind.

Dan gaan we via het repeterende ‘Evenings’ even “sjezen langs de afgrond” met ‘Posters’: een ingewikkeld stuk waar Eisenga een paar keer bijna over zijn eigen vingers struikelt. Jammer, want het stuk behoort zeker tot de beste die Eisenga in zijn leven gecomponeerd heeft. Maar het prachtige ‘If I Were Made of Glass’, dat bijna doet denken aan een kerkklok die langzaam slaat, doet dat ons weer  ruimschoots vergeten.

Na de korte pauze heeft Eisenga nog een verrassing: in 2024 wordt het album ‘For Mattia’ opnieuw uitgebracht als dubbel-cd met daarop niet eerder uitgebracht materiaal. Daarvan brengt hij een aantal stukken ten gehore, zichtbaar wat relaxter dan voor de pauze. Aan het eind, op veler verzoek dan ook het wonderlijk mooie ‘For Mattia’ dat eigenlijk nooit lang genoeg kan duren.

De wandel-/muziekroute door Middelburg is te vinden op https://kunstroutemiddelburg.nl. Het album en bladmuziek is te koop op https://douweeisenga.com of te streamen via alle streamingdiensten.