Overigens is Eisenga wel even iets meer dan een local. Al ruim dertig jaar is hij componist voor theater-, film- en videoproducties. Zijn bekendste werk ‘For Mattia’ stond in 2017 binnen een maand na uitbrengen al in de Radio 4 Klassiek Top 400; wat te vergelijken is met een popact die met hun eerste single gelijk in de Radio 2 Top 2000 terecht komen. Sindsdien stijgt het nummer alleen maar in die lijst en heeft Eisenga het op nationale televisie mogen vertonen. Dit jaar is zijn nieuwe album onderdeel van Aangenaam Klassiek, een nationale campagne om nieuwe klassieke muziek onder de aandacht te brengen.
Maar terug naar De Spot. Net als in 2019 is het een wat vreemd zicht bij binnenkomst. Er zijn een hoop stoelen in rijen neergezet en de gemiddelde leeftijd ligt toch wat hoger dan dat je bij een gemiddeld poppodium verwacht. Maar dat is ook wel weer eens leuk, en tevens een teken dat De Spot ondertussen veel meer is dan een poppodium voor middelgrote artiesten (link:). Eisenga ijsbeert ondertussen wat door de zaal: “ik doe dit toch al even, maar toch ben ik elke keer gespannen.” Dan neemt hij stipt om 20:30 – dat is dan ook weer fijn aan een klassieke muzikant, het concert begint gewoon exact op de aangegeven tijd – plaats achter de eenzame piano op het podium. De bar gaat dicht, het licht gaat uit en de eerste noten klinken van ‘Have I Not Tried’.
Als u wel eens in Middelburg heeft gelopen, heeft u waarschijnlijk gezien dat er op verschillende huizen in de binnenstad gedichten staan geschilderd. Zo ook het gedicht ‘Heb ik niet getracht’ van Karel Leeftink. Niet geheel toevallig de Nederlandse vertaling van Eisenga’s openingsnummer. Het album ‘Poetry of a City’ is namelijk in samenwerking met de gemeente Middelburg gemaakt als muzikale ondersteuning bij acht van de gedichten in de binnenstad. Bij de gedichten hangt een QR-code, die na scannen de bijpassende muziek van Eisenga afspeelt. De naam van het album, evenals de panoramafoto van het Abdijplein vallen zo ineens op zijn plek.