Dat er uit de Corona lockdowns ook nog iets positiefs kan ontstaan bewijst Alta Luna op het Zeeland podium. De band is ontstaan in deze periode en bracht in korte tijd twee singles uit, maar een beginnende band is het zeker niet. Een aantal leden zijn dan ook bekend in de Zeeuwse muziek scene, doordat ze gespeeld hebben bij Steady New Sounds en Echosonic. Inmiddels hebben ze voldoende nummers om een set te spelen. Op het podium klinken prettig in het gehoor liggende indiepop liedjes die goed passen bij de inmiddels goed doorgebroken zon op het Bellamypark. De terrassen zitten inmiddels goed vol en de band slaagt erin om het publiek mee te laten voeren op de melancholisch muziek die doet denken aan The War On Drugs en The National. Meer dan terecht dat de band dit jaar meedoet aan PopaanZee Academy, de band klinkt volwassen en heeft ambitieuze plannen.
Voordat XENO het stokje overneemt, grappen de zes bandleden onderling hoeveel mensen ze van het Bellamypark af kunnen jagen. Als progmetalformatie heb je toch te maken met een niche genre dat – op z’n zachtst gezegd – niet iedereen kan waarderen. Ze hebben geprobeerd een toegankelijke setlist te maken, maar het blijft toch taaie muziek voor de niet-liefhebber. Het duurt dan ook niet lang voordat de eerste mensen inderdaad van de terrassen opstaan en wegrennen. Maar het duurt daarentegen ook niet lang voordat er steeds meer publiek steeds geïnteresseerder voor het podium gaat staan. En terecht: XENO speelt een dijk van een set. Knetterstrakke drums, te gekke vocals en zowaar verstaanbare gitaren. Eigenlijk is het jammer dat er voor veel mensen nog altijd een cliché van “dit is muziek voor boeren” aan metal kleeft. Wie even door het volume heen luistert, hoort namelijk dat XENO een ongelooflijk goede band met internationale ambities is.
XENO vindt zijn tegenpool in Rosann, die met een splinternieuwe begeleidingsband haar Nederlandstalige liedjes ten gehore brengt. Rosann heeft afgelopen maanden veel tijd gestoken in het schrijven van nieuwe liedjes. De sterke, met metaforen doorspekte teksten passen goed in het kleinkunstgenre waarin Rosann zich graag wil meten met de grootsten. Het is de eerste keer dat ze live speelt met de nieuwe band en het is daardoor nog wat onwennig, maar in liedjes als ‘Avondzon’ zijn de contouren voor een sterke toekomst zijn wel zichtbaar. De timing van dit nummer is perfect: ondergaande zon, nog net een graad of 20 op de thermometer, en een stil publiek. Het enige wat mist zijn theatergordijnen die langzaam sluiten aan het eind van het nummer.