Als rond kwart voor acht de laatste winkels hun spullen opruimen en de dagjesmensen plaatsmaken voor het avondpubliek, klinkt Wies’s ‘Barman’ vanaf het carillon. Beiaardier Rien Donkersloot trekt met een nummer van de hoofdact het muzikale deel van festival opgang. - ‘1op1 met de Woordstuntelaar’ en de expositie ‘Kloecke Vrouwen’ zijn dan al te bezoeken. - Het eerste optreden is van het huis en klinkt over de stad. Voor het overige dient men in het bezit te zijn van een entreebewijs. Zo zijn er geen te drukke locaties, iets wat met de Popronde nog wel eens gebeurd. Knus is het op sommige locaties wel, zoals in De Kelder en Slot Oostende.
In de Grote of Maria Magdalena Kerk druppelen ondertussen mensen van verschillend pluimage binnen voor de eerste show van de avond. Nana Adjoa speelt in het schip van het statige gebouw waar een podium geplaatst is. Eigenlijk jammer dat er maar één optreden op geven wordt. De locatie is prachtig, het geluid zeer goed. De Amsterdamse maakt hippe indiepop die gemakkelijk in het gehoor ligt. Met samples die aan Spinvis doen denken en een trombone krijgt het geheel wel een mooi eigen gezicht. Als we de straat oversteken komen we in de Heilige Maria Magdalena Kerk. Hier tovert harpist Remy van Kesteren de religieuze plaats om tot een soort sprookjeslandschap. Klassieke harp met een loopstation en elektronica maakt het tot het meest verrassende optreden van de avond. Modern en klassiek ontmoeten elkaar daar waar we proberen een beter mens te worden. Fantastisch mooi.