Sinds maart 2020 woekert het coronavirus door Nederland. (Pop)podia moesten de deuren dichtdoen en sindsdien zijn de concerten en evenementen niet meer hetzelfde geweest. Tijdens de eerste lockdown werden er al ‘livestreams’ toegevoegd aan de agenda van verscheidene podia. We gingen (digitaal) langs bij een paar van deze podia om hun verhaal achter de livestream te laten horen.

Brogum- Zierikzee

In Poppodium Brogum stonden livestreams vanaf de eerste lockdown in maart op het programma. Het aanbod verschilt wel: het kan vier keer per maand, maar ook één keer per maand voorkomen. De aanschaf van de benodigde apparatuur stond al op het verlanglijstje, dus met de komst van de corona crisis was het hét moment om het te doen. Maar wie zorgt ervoor dat de livestream bij de mensen thuis te zien is? ‘De vrijwilligers van Brogum bedienen de apparatuur en zetten het live op Facebook en YouTube. Het dynamisch weergeven van het concert wordt live vanuit de regiekamer gedaan. Op één scherm zie je alle camerabeelden zodat kan worden gekozen welke er wordt uitgezonden. Soms zijn er absurd veel kijkers, soms tragisch weinig. Dat verschilt enorm per band, dag en tijdstip.’ zegt Swen Blikman, de voorzitter van Brogum. ‘We zien het live streamen als een PR middel, puur om in beeld te blijven. We wilden dit sowieso al aanschaffen voor de lange termijn om alle concerten vast te kunnen leggen, dus we gaan er zeker mee door.’ De live streams van Borgum zijn gratis te bekijken, toch maakt de voorzitter van het poppodium zich geen zorgen. ‘We zien de toekomst rooskleurig. Ik denk dat we met z’n allen creatief moeten blijven omgaan met de situatie en ons niet uit het veld moeten laten slaan.’

De Spot- Middelburg

Ook in De Spot waren ze er snel bij met de live streams. Alhoewel de streams bij De Spot niet helemaal live zijn. ‘Om een beter en dynamischer presentatie te geven, gebruiken we tussendoor eerder opgenomen filmpjes. Toen 3FM bij ons was met de landelijke tour konden we zien hoe professionals het doen, met die vliegende camera’s boven het publiek. Dat was echt geweldig, maar niet haalbaar voor ons.’ zegt Lineke Broos, PR-medewerker van De Spot. De filmpjes komen terecht op Facebook en het Zeeland DJ Collective plaatst het vervolgens op YouTube. Het aantal kijkers varieert, gemiddeld zijn er tussen de vijftig en honderd live kijkers.

Of er een combi tussen live en live stream komt zodra er weer concerten met bezoekers plaats kunnen vinden, is nog de vraag. ‘Een combi van dertig bezoekers in de zaal en tegelijkertijd streamen voor de kijkers thuis lijkt ideaal, maar de camera’s verstoren het live concert voor de bezoekers in de zaal. Plus de kosten lopen hoog op en bezoekers zien bands het liefst gewoon live spelen.’

De Spot lanceerde in corona tijd ook de webpagina ‘De Spot Aan.’ Hierin worden wetenswaardigheden van achter de schermen verteld. Bijvoorbeeld interviews met technici en vrijwilligers. Dit zorgt ervoor dat je feeling met de mensen thuis houd en daarnaast leverde het weer wat werk op.

De Piek- Vlissingen

De eerste officiële stream van De Piek was op 25 april 2020. De techniek van de streams wordt gedaan door de vaste mensen van het podium. Het levert ze niks op, behalve dankbare kijkers. Wel ziet De Piek het als een mooie aanvulling, dus ligt het plan er om het voort te zetten ook zodra er weer publiek toegestaan is.

De Piek biedt ruimte voor initiatieven van derden. De toekomst van het podium is echter niet zeker, op 1 september 2021 stopt het contract. Ze zien een ernstige verarming van het aanbod in Zeeland, zeker voor de lokale artiesten. Een podium bieden aan deze groep ziet De Piek als hun belangrijkste taak.

Gebouw-T- Bergen op Zoom

Poppodium Gebouw-T heeft ook tijdens de eerste lockdown livestreams aan hun publiek geïntroduceerd. Waar het begon met livestream van plaatselijke dj duo’s, waarvan een zelfs in Tokyo bekeken werd, zijn de livestreams bij Gebouw-T inmiddels doorontwikkeld.

Inmiddels heeft het Bergse podium ook hun eigen apparatuur om streams en concertregistraties van de hoogste kwaliteit op te kunnen nemen. De livestreams bieden ook een uitkomst voor de technici die anders thuis komen te zitten. De streaming crew bestaat namelijk uit hun eigen technici en werknemers.

Gomer Pyle had na een stille periode in 2020 de release van hun derde album op de planning staan. Aangezien deze niet in fysieke vorm door konden gaan, werd hun albumrelease in mei vanuit Gebouw-T verzonden. Dit zorgde voor 8500 nationale én internationale views. Eind december werd in samenwerking met MEZZ, De Spot en Effenaar de Quiz’M Top 2000 georganiseerd als livestream. De mannen van Quiz’m, hét quiz master duo uit Breda, presenteerden de Top 2000 quiz live vanuit Gebouw-T. In totaal deden er 350 teams mee, wat dus zorgde voor een goed bereik.

Joep Gudde, coördinator Marketing en Communicatie bij Gebouw-T, geeft aan hoe belangrijk het is om de verbinding te houden met je publiek. ‘Als je de stream verbindt aan een momentum, zoals de Top 2000 quiz eind december, is de stream een stuk effectiever. Zo was er ook een afterparty livestream van Record Store Day vanuit de Waterput. Het is ook fijn voor het publiek als er een haakje is.’ Maar niet alleen het publiek is een belangrijke doelgroep, zegt de marketeer. ‘Door middel van deze livestreams geven we ook onze technici en daarnaast natuurlijk de artiesten weer werk. In deze tijd is het ontzettend belangrijk om ze een podium te geven, dit doen we dan ook graag.’ De volgende livestream op de agenda is de ‘HBA On Tour’ op 29 januari.