De ep ‘Televised State Lies’ bestaat uit zes tracks. “Het zou eerst een album worden maar op een gegeven moment had ik zoveel songs liggen dat ik dacht van: Dit wordt teveel, ik kan dit thematisch niet meer aan elkaar vastknopen. We hebben echt alleen de songs gepakt met de meeste potentie en dat is wat uiteindelijk op de ep terecht is gekomen”, steekt Nina van wal.
Waar het debuutalbum een zoektocht was naar de innerlijke zelf is deze nieuwe ep meer op de buitenwereld gericht. ‘Waar gaat het heen met de wereld?’ is een van de vragen die centraal staan, naast meerdere onderwerpen rondom de sociale en politieke ontwikkelingen van afgelopen jaar. “En het overliggende thema is: Hey, we zijn er nog, we bestaan nog steeds!” vult Nina aan.
Het duo nodigde spontaan wat andere muzikanten uit om te jammen en dit wierp zijn vruchten af. Ook onze eigen 3voor12Zeeland collega Dennis de Waard, die hun eerdere album recenseerde, is op deze nieuwe ep onderdeel van de industrial madness geworden. Over het eerdere album schreef Dennis : 'When Beauty Expires’ is muzikaal een gedrocht, maar wel eentje van het mooiste soort. Exact die visie lijkt hij op het nieuwe album zelf te hebben ingebracht. “Hij wilde op een track gitaar spelen maar dat lukte niet helemaal. Dus toen is hij gaan schreeuwen in de microfoon van de gitaar”, lacht Asyd. Nina vult aan: “We zeiden tegen Dennis: ‘Pak die gitaar, zet hem voor je mond en schreeuw gewoon in die pick-up!’ En het werkte ook. Die schreeuw kwam echt uit zijn tenen! Het is echt superbruut gewoon.” Dat is verwerkt in de vijfde track van de ep, een ambient interlude genaamd ‘Liminal’. En dat past perfect in de visie van Designer Violence; de grenzen van muziek opzoeken en het liefst verder oprekken. “Wat is nou muziek? Dit is niet traditioneel, maar we maken er dus wel wat van. En dan zit er ook een leuk verhaal achter.” En dat is goud, want gepolijste bullshit is er al genoeg.