Drie jaar geleden nam Balthazar tijdelijk afscheid van het publiek. De ‘Thin Walls’-tour liep ten einde op Crammerock en alle leden hadden na het non-stop touren tijd nodig om tot zichzelf te komen. Uit de korte break kwamen drie zijprojecten: Zimmerman, J. Bernardt en Warhaus. Voornamelijk die laatste twee wisten het in korte tijd ver te schoppen met shows op onder andere Werchter, Lowlands, Down the Rabbit Hole. Maar na diverse albums, ep’s en tours begon het bloed toch weer te kruipen in de Balthazar stal. Uit het niets kwam daar eind vorig jaar prijsnummer ‘Fever’ van de gelijknamige comebackplaat. Wisten wij veel dat ze vervolgens hun eigen tamelijk briljante oeuvre zouden overtreffen en daarnaast ook nog eens hun livereputatie.
Want alles klopt nu bij Balthazar. De sound, het visuele aspect, het live-aspect. Balthazar was eerst een briljante band die het live vooral hield op het stoïcijns bekijken van de eigen schoenen. Nu ‘Fever’ - Balthazars’ meest poppy album die ook gericht is op de heupen - uit is hebben frontmannen Maarten Devoldere en Jinte Deprez zichzelf ontpopt tot échte showmannen vol vertrouwen. Dat vertrouwen in zichzelf komt meteen naar voren aan het begin van de set als ze beginnen met het livefavoriet ‘Blood Like Wine’. Steevast was het de afsluiter van de set, nu gooien de mannen alle verwachtingen meteen overboord door lachend met hun grootste favoriet te openen. Het publiek is hierdoor meteen mee in de show. Bekers bier worden de lucht in gehesen want ‘Raise your glass to the nighttime and the ways to choose a mood and have it replaced’ is één van Belpops meest geliefde teksten.
Zo gaat Balthazar de set lachend door, hit na hit wordt afgevuurd. Van recentere hits als ‘Wrong Vibration’ tot oudere als ‘Do Not Claim Them Anymore’ en ‘Boatman’, waar de dEUS-achtige gitaarexplosie in het eind van de song zit. Het is ongelooflijk hoe geen enkel nummer aanvoeld als opvulling voor de set, maar alles precies op de seconde na klopt, zonder dat het nep of geforceerd aanvoelt. We zien in de nummers genoeg ruimte voor speelsheid als de band tijdens afsluiter ‘Entertainment’ de hele band gaat spelen met diverse percussie-instrumenten en elkaar lachend aankijken als ze wat nieuws verzinnen wat past in het nummer. Of wanneer Maarten Devoldere vraagt wat er gespeeld moet worden. “Ik wacht net zo lang totdat iemand ‘Changes’ roept!’. Het publiek roept en masse om ‘Fifteen Floors’ maar zelfs in deze perfecte set kan één van de betere nummers ontbreken en het wordt ze vergeven. Hoogtepunt van de set is toch de titeltrack van het laatste album ‘Fever’, de lome baslijn, de heupen die langzaam losgaan, het jagende tempowisseling in het midden van de track, het barst live bijna uit zijn voegen zo goed zit het in elkaar. Devoldere en Deprez weten het vakkundig te laten ontploffen en het publiek gaat zelfs spontaan de achtergrondzang zingen die her en der in het nummer zitten. Publiek en band zijn hier samen bezig om het nummer te laten exploderen en het lukt ze nog ook.
Balthazar is uit de as herrezen. Met het vertrek van violiste Patricia Vanneste heeft de band alleskunner Tijs Delbeke in huis gehaald die meer instrumenten speelt dan de band bij elkaar en hij brengt samen met de frontmannen ook de swagger die de band nodig had op het podium. De setlist was nagenoeg perfect, de show was van begin tot eind boeiend en het publiek was niet alleen uitzinnig en nummer na nummer haar stem aan het verliezen van het meezingen, ze was ook nog eens getuige van de beste show van het weekend. Misschien wel de beste show die Balthazar ooit heeft gegeven.