Presentatie ‘Uut de Bron’, recht uut ‘t hart

Broeder Dieleman presenteert nieuw album én boek in Kloveniersdoelen

Tekst: Dennis de Waard Foto's: Tineke Boer ,

‘Uut de Bron’ is het nieuwe album van broeder Dieleman. Het is een combinatie van een boek en een cd. Het boek bevat teksten van ‘Alles is IJdelheid’, ‘Gloria’, de ep ‘Klein Zieltje’, het huidig album ‘Uut de Bron’ en overig materiaal. Voordat het album op 27 november officieel uit kwam, werd het album gepresenteerd in de Kloveniersdoelen.

Vrienden en collega’s van Dieleman zijn gevraagd om, voor aanvang van de presentatie, een (muzikale) bijdrage te brengen. Zo wordt Ries de Vuyst uitgenodigd te spelen (“Ben je er klaar voor Ries?”-”Nooit!”). Ook Janine van Osta (deelt vaak het podium op tour met broeder Dieleman, ook bekend als Saint Helena Dove) speelt, René Everts (ex-Capital Sentimental) & Tsead Bruinja brengen gedichten met saxofoonpartijen ten gehore en Dennis Gaens (redacteur van het boek) vertolkt er zijn gedichten.
 
Na de pauze wordt ‘Uut de Bron’ dan helemaal gepresenteerd, gespeeld maar vooral ook vertoond. ‘Uut de Bron’ is namelijk niet zomaar een album dat broeder Dieleman zingt en speelt; hij verkondigt het met beeldmateriaal dat hij afgelopen zomer heeft geschoten van ‘zijn’ Zeeuws-Vlaanderen. De bomen, de zee, de mensen maar ook de graafmachines die het karakter van Zeeuws-Vlaanderen vernietigen, zodat Dow zijn plek er kan vinden. Alles wordt geprojecteerd over de spelende Dieleman en Eduard Walhout, die het beeldmateriaal synchroniseren met de muziek. De geprojecteerde bladeren op de banjo van Dieleman vormen een mooi contrast tussen het beeld en geluid van ‘Uut de Bron’. De vele geprojecteerde windmolens tijdens ‘Lovenpolder, Boerengat’ lijken een aanklacht op de industrialisering van Zeeuws-Vlaanderen.
 
Daar waar een Broeder Dieleman-optreden normaliter bestaat uit een formatie van drie of vier man, is het vanavond toch echt alleen Dieleman die op het podium speelt. Strijkend over zijn banjo, klepperend en experimenterend met loopstations en cassettebandjes maakt hij ‘Uut de Bron’ tot een meer dan geslaagd experiment. Het verdwijnen van Boerenhat, de godin Nehalennia, het verdronken land van Saeftinghe; het zijn zomaar een paar van de thema’s die terug te vinden zijn op ‘Uut de Bron’. Deze onderwerpen maken het tot een cultureel erfgoed dat, zonder stiltes tussendoor, gespeeld wordt met ongelooflijke precisie. Zie maar eens beeld en geluid naadloos over te laten lopen in een tijdsbestek van vijftig minuten.

Tegen het einde kan Dieleman rekenen op een oorverdovend applaus, welke hij bescheiden in ontvangst neemt. Het publiek mag na afloop een exemplaar van ‘Uut de Bron’ meenemen naar huis. Ook de redactie van 3voor12 Zeeland heeft een exemplaar weten te bemachtigen. De recensie van dit album zal dan ook spoedig op de site staan!