King Of The World brengt legendarische blues naar ‘t Beest King Of The World brengt legendarische blues naar ‘t Beest

Zeeuwse Ann Lies Bluesband support-act

, Tekst: Joyce de Nijs, Foto’s: Rene Kauwenbergh

King Of The World brengt legendarische blues naar ‘t Beest

Zeeuwse Ann Lies Bluesband support-act

Tekst: Joyce de Nijs, Foto’s: Rene Kauwenbergh ,

Vrijdagavond 30 januari konden liefhebbers van de blues hun hart ophalen. In podium Podium ‘t Beest had band King Of The World op het programma, met als support-act de Zeeuwse Ann Lies Bluesband. Blijkbaar heeft dit genre nog steeds veel fans in Zeeland, want de avond werd druk bezocht.

De legendarische bluesgitarist Erwin Java speelde jarenlang in onder andere Cuby & The Blizzards en Herman Brood’s Wild Romance. Na het overlijden van Harry Muskee ontstond bij Java en Fokke de Jong (drummer bij onder meer Normaal en De Kast) het idee om een bluesband op te richten. Samen met zanger/bassist Ruud Weber en Govert van der Kolm op hammond/toetsen kwam King Of The World tot stand, genoemd naar een titelsong van blueszanger en –gitarist John Lee Hooker.  
 
Van stoer naar storend element
Ann Lies Bluesband is een band van Zeeuwse bodem. De band speelt wat oudere blues covers, en is opgericht door Peter van de Korput (mondharmonica), Roland Bosman (drums) en Peter Urbanus (gitaar). Gitarist Jack Smits en bassist Jan Felius volgden en uiteindelijk maakte leadzangeres Annelies van de Waarsenburg de band compleet. 
 
Omdat de instrumenten van de hoofdact op het podium staan, hebben de muzikanten van Ann Lies Bluesband maar weinig bewegingsruimte. Toch staan alle bandleden lekker te swingen. Zangeres Van de Waarsenburg gebruikt een soort ‘brullende’ inzet van haar zang net iets te vaak. Aanvankelijk klinkt het stoer, maar met zoveel herhaling gaat het ‘trucje’ een beetje storen. Dat neemt zeker niet weg dat ze een dijk van een stem heeft. De bandleden zijn sterk op elkaar ingespeeld en kleine missertjes worden snel opgelost.  
 
Spelen met billen, knieën en voeten
Al vanaf de eerste toon is het duidelijk dat het publiek te maken heeft met vier heren die wereldwijde en jarenlange muzikale ervaring hebben. Daarnaast delen deze ‘oude rotten’ de passie voor de blues en hebben ze onderling de juiste muzikale klik. King Of The World speelt sterke (eigen) nummers met mooie, soms aparte combinaties van akkoorden. Zanger/bassist Weber heeft een heldere, krachtige en doorleefde stem en weet de juiste sfeer te brengen. De drummer en toetsenist vallen af en toe bij voor schitterend driestemmige zang. Gitarist Erwin Java vult met waanzinnige gitaarsolo’s. Ook toetsenist Van Der Kolm geeft rake solo’s en steelt even de show halverwege de set. Al spelend met z’n knieën, billen en voeten, klimt hij uiteindelijk op zijn kruk, speelt met één voet verder terwijl hij z’n gezicht met een handdoek afveegt en komt vervolgens naar beneden alsof er niks is gebeurd. Het is een solo weg waar ‘U’ tegen gezegd kan worden.
 

Naast alle uitbundigheid weet King of The World ook zeer goed de rust te bewaren in meer gevoeliger songs, om daarna subtiel weer op te bouwen naar spektakel.

De kroon van de blues
Naast alle uitbundigheid weet King of The World ook zeer goed de rust te bewaren in meer gevoeliger songs, om daarna subtiel weer op te bouwen naar spektakel. Het is een show die regelmatig kippenvelmomenten kent, door zowel de gevoelige noten als het spetterend muzikaal geweld. Geweldige solo’s en duetten van en tussen Java en Van Der Kolm, gedragen op een sterke ritmesectie van Weber en De Jong, waarin ook veel verrassende accenten liggen. Het publiek wordt meegenomen in de passie die van het podium raast. Zelfs met deze doorgewinterde en virtuoze muzikanten, weet King Of The World als band nog steeds te groeien. Met alle recht draagt deze band de kroon van de Nederlandse blues.

nu op 3voor12