DeWolff is klaarwakker en overtuigt

DeWolff blijft trouw aan zichzelf in Gebouw-T

Tekst en foto's: Agnes Hendriks ,

Nu het nieuwe album Grand Southern Electric al enige tijd uit is, wordt het Nederlandse publiek getrakteerd op verse songs tijdens de tour door het land. Bijzonder is dat het album is geproduceerd in Georgia, diep in het zuiden van Amerika. Dit is gedaan door niemand minder dan Mark Neill, die ook Brothers van The Black Keys produceerde.   

DeWolff wordt vooraf gegaan door de band Fully Revised And Updated uit Bergen op Zoom. De vijfkoppige band is opgericht in 2011 en zijn datzelfde jaar gestart met een eigen repertoire. Wat begonnen is als een gezellige jamsessie, is uitgegroeid tot een band die muzikaal groeit en zich steeds verder wil ontwikkelen.   

Met de woorden “That’s what she called me, right before she left this morning, I think it’s pretty serious today..” openen de drie heren van DeWolff het optreden te Bergen op Zoom. Woorden uit het nummer ‘Evil Mothergrabber’, dat eigenlijk eerst ‘Evil Motherfucker’ heette. De titelverandering komt doordat het nummer door de Amerikaanse censuur heen is gehaald. Het zou anders teveel geassocieerd worden met gangstarap. Aangepast dus aan de zuidelijke normen te Georgia, Amerika.   

De meer melodieuze swampy nummers, doordrenkt van bluesgeluid en hier en daar wat country klanken, worden met evenveel overgave en kracht gebracht. De nieuwe nummers zijn wat meer ingetogen en vertellen verhalen over twijfel, liefde, relaties en anderere perikelen van het leven.  
 
De muzikale reis van DeWolff heeft al voor vele mooie verrassingen gezorgd. Tijdens deze productieve, muzikale trip, is het drietal van (blues)rock afgereisd naar de psychedelische rock, heeft een afslag genomen naar een rock opera om vervolgens door te reizen naar invloeden uit het zuiden, de southern rock. Deze laatste invloeden zijn duidelijk hoorbaar in de nieuwe nummers en ook het gebruik van een pedal steel guitar benadrukt deze sound nog meer. Deze wordt bespeeld door, zoals Pablo van de Poel hem tijdens iedere show voorstelt, de man van de gitaarstemmerij, Stefan Wolfs.   

Het publiek, dat lijkt te bestaan uit ‘genieters’, reageert zeer positief op het nieuwe geluid. De zaal laat zich mee voeren op de pakkende en scheurende klanken van Robin Piso’s Hammondorgel. De mensen gaan op in de rauwe, huilende maar ook heerlijk warme klanken die Pablo van de Poel uit zijn Firebird tovert en is onder de indruk van het drumwerk van Luka van de Poel, dat zorgt voor een aangenaam pakkende en onmisbare kapstok waarop wordt gesteund en de song aan wordt opgehangen. 

De oudere nummers, die Pablo van de Poel betitelt als ‘nummers uit de hele oude doos’, worden tussen de nieuwe nummers door gretig ontvangen door het publiek. Maar ook deze oudere nummers zoals ‘Gold And Seaweed’, ‘The Pistol’ en ‘Medicine’ zijn gedeeltelijk voorzien van een metamorfose. Vooral bij ‘Medicine’ is dit overduidelijk: met een trager tempo en meer bluessound lijkt het nummer ineens perfect aan te sluiten bij het nieuwe repertoire.     
 
Na het slotnummer ‘Gold And Seaweed’ merkt een man van midden zestig op dat het lijkt alsof hij weer bij een concert van Emerson, Lake en Palmer is terechtgekomen. Deze in eerste instantie bijzondere vergelijking is op bepaalde punten zeker terecht en te begrijpen. Naast het feit dat de orgelsound een grote rol speelt, ademen en leven beide drietallen muziek. De durf tot improviseren en het gemak waarmee wordt gespeeld is vergelijkbaar, maar ook het plezier in het muziek maken en het lol hebben met elkaar op het podium zijn duidelijke overeenkomsten. Al met al een mooi compliment, DeWolff is een geboren muzikale drie-eenheid.   

Ook tijdens de show in Gebouw-T laten de heren zien en vooral horen dat ze verschillende stijlen muziek aankunnen en zich eigen maken. Daarnaast zijn ze bereid nog veel te ontdekken en vele paden kunnen en willen betreden. Het is mooi te zien dat DeWolff trouw blijft aan zichzelf en muziek maakt die de mannen zelf mooi vinden. Laat dit zo blijven, en DeWolff zal voor nog veel mooie en bijzondere muzikale verrassingen blijven zorgen.