Die ‘greatest hits’ zijn vanavond natuurlijk aanwezig: ‘Vriendschap’, ‘België’, ‘Gijzelaar’. Het zijn (uiteraard) ook die nummers waar het publiek het best op reageert. Een publiek dat trouwens bijzonder jeugdig oogt. Een deel van de toeschouwers is uit puur sentiment afgereisd naar het poppodium, maar er zijn ook genoeg jongeren die gewoon wel benieuwd zijn naar de band van de twee Henken.
Het Goede Doel: nog altijd in vorm
Henk en Henk geven bloemlezing uit oeuvre in Gebouw-T
Hoeveel hits heeft Het Goede Doel eigenlijk gehad zo door de jaren heen? Het was een vraag die in me opkwam op weg naar Bergen op Zoom. Henk Westbroek en Henk Temming in Gebouw-T, gewoon op een doordeweekse donderdag. Dat moet wel een greatest hits show worden, want nieuw materiaal is er nauwelijks voor handen, toch? Trouwens, zouden ze het nog wel kunnen? Die gedachten buitelden in sneltreinvaart door me heen.
Die ‘greatest hits’ zijn vanavond natuurlijk aanwezig: ‘Vriendschap’, ‘België’, ‘Gijzelaar’. Het zijn (uiteraard) ook die nummers waar het publiek het best op reageert. Een publiek dat trouwens bijzonder jeugdig oogt. Een deel van de toeschouwers is uit puur sentiment afgereisd naar het poppodium, maar er zijn ook genoeg jongeren die gewoon wel benieuwd zijn naar de band van de twee Henken.
Opgericht in mijn geboortejaar en het meest succesvol in de jaren tachtig, om vervolgens begin jaren negentig met knallende ruzie uit elkaar te gaan. Dat is het verhaal van Het Goede Doel in een notendop. Henk Westbroek is daarna dankzij zijn publieke functies en vele radio en tv-optredens een bekende Nederlander geworden. Waar Henk Temming, als liedjesschrijver en producer, toch meer op de achtergrond is gebleven. Op het podium is het niet anders: Westbroek voert het meest het woord, maakt grapjes, is lekker relativerend (“Ja we zijn oude zakken”) om vervolgens ‘Was Alles Maar Precies Zoals Het Was’ in te zetten. Hij kijkt of hij er echt geen zak aan vindt, maar dat is nu eenmaal de man’s mimiek. Als Temming een strofe in de comebacksingle ‘Naast jou’ (uit 2007) verkeerd zingt, is Westbroek niet te beroerd het nummer stil te leggen en opnieuw te beginnen. Al is het toch bijzonder is dat Temming mis is, want de autocue draait de hele show subtiel mee. Het nummer is als single nooit in de hitparades verschenen, maar was enkel als gratis download te bemachtingen.
De band die naast Henk en Henk tegenwoordig Het Goede Doel vormen is subliem. Gitarist Joost Vergoosen (ook actief in Kayak) moet geen moeite doen tijdens zijn solo’s en is relaxed, maar gedreven. Saxofonist Peter Hermesdorf zorgt samen met toetsenist Geert Keysers dat het geluid niet zo eighties klinkt zoals de meeste nummers eigenlijk zijn. Hermesdorf krijgt zijn momentje in de jazzversie van ‘Eenvoud’, waarin drummer Hans van den Hurk uit pure passie zijn drumstel molt.
Sinterklaas
Door de relaxte professionaliteit van alle spelers is het een fijne avond in Gebouw-T. De tijd vliegt voorbij. Het nut van een toegift wordt door Westbroek nog maar eens bekritiseerd, (“Ik speel liever door in plaats van vijf minuten achter de coulissen te verdwijnen.”), maar de bis-nummers komen er toch: ‘Nooduitgang’ en hét lied dat in deze tijd van het jaar echt niet achterwege kan blijven: “Tegenwoordig is het noodgedwongen een protestlied”, schampt Westbroek. “Dus zing allemaal maar mee.”