“Toen Erwin uit de band stapte zijn we met een schone lei begonnen”, zo begint Saffrie. Om er direct achteraan te vermelden dat diens vertrek bijna het einde van de band betekende. “We hebben een bezinningsperiode gehad. Goed nagedacht wat we er mee moesten doen. Maar het bleef kriebelen. We hadden de uitnodiging van de Franse producer Didier Chesneau nog altijd op zak. Hij stond er op om eventuele nieuwe opnames bij hem te doen. Hij is echt top en doet naast veel commerciële dingen gelukkig ook nog kleinere bands. Die uitnodiging konden we niet laat schieten natuurlijk. We zijn toen opzoek gegaan naar een andere slagwerker, iets wat nog niet mee valt in Zeeland. We kwamen uit bij Renzo van Poecke. Hij leeft echt voor de muziek en met zijn stijl van drummen konden we onze nummers verfijnen. Al met al heeft het hele proces van bezing en zoeken ruim vijf jaar geduurd. Dat is veel te lang, daar zijn we onszelf van bewust. Het is nu ook zaak om promotie te maken. Te laten zien en horen dat we nog bestaan.”
La-Ventura is nu echt echt terug.
Interview met de herrezen metalformatie na albumpresentatie in 't Beest
Na een lange radiostilte is La-Ventura weer 'back in the ring'. Het nieuwe album 'White Crow' is sinds het begin van deze maand verkrijgbaar en oogst louter lovende kritieken. De metalband stelde het kleinood zaterdag officieel voor. In het ’t Beest te Goes, als voorprogramma van Kingfisher Sky en Sin7sins. Een dag voor het feest van het nieuwe leven en heropstanding. Hoe toepasselijk. De andere twee bands ten spijt, het verhaal van de eerste band van de avond is toch het meest interessant. Het wordt verteld door bassist Mike Saffrie en zangeres Carla van Huizen. Over waarom deze plaat er moést komen en wat er allemaal gebeurde toen drummer Erwin Polderman de club verliet.
De nieuwe nummers van het viertal zijn minder metal gericht. Het geheel neigt meer naar melodieuze, stevige rock dan naar de gothicsound van weleer. “Het geluid moest wel veranderen, anders waren we echt als mosterd na de maaltijd gekomen. Nu kunnen we onze eigen identiteit verder ontwikkelen.”
Van Huizen mengt zich in het gesprek als de onderwerpen stijl en tekst worden aangesneden. “Er zitten Within Temptation-invloeden in onze muziek, maar die zijn er niet bewust ingeslopen. Ik had een tekst geschreven: 'Never Ending Story', blijkt er ook een Within Temptation-nummer zo te heten, dat wist ik dus echt niet”, lacht ze bijna verontschuldigend.
Op de vraag of het niet beter was een doorstart te maken onder een andere naam zijn de twee stellig. Saffrie legt het uit. “Er zijn nu al aanvragen uit Duitsland en Amerika. Onze naam is toch ergens blijven hangen blijkbaar. Dat was met een nieuwe naam nooit gelukt.” “En weet je hoe moeilijk het is om een nieuwe bandnaam te verzinnen”, vult Van Huizen aan. “We waren allang blij dat we deze naam hadden bedacht en mooi vonden.” Vanuit die naam, die ‘Het Geluk’ betekent, is ook de albumtitel ontsproten. Vertaalt uit het Latijn, naar een dichtregel van de Romeinse poëet Juvenalis. Hij schreef lang geleden: “Een gelukkig mens is zeldzamer dan een witte kraai.” “Het is een mooie zin die staat voor onze zoektocht naar geluk”, legt de frontvouw uit. “Dat is toch de essentie van het album. Je kunt heel hard werken maar je moet ook altijd dat beetje geluk hebben. Die beeldvorming is mooi, duidelijk en eerlijk.”