Dewolff laat de temperatuur stijgen

Band verandert de kille avond in een aangename lenteavond

Agnes van den Herik ,

DeWolff treedt uitgeslapen na een lange trip door Australië op in
Gebouw-T te Bergen op Zoom. Hier laten zij zien dat zij een passionele
band hebben met hun muziek, laten het introverte Bergse publiek
bewegen en maken zelfs even tijd voor een telefoongesprek met een
thuisgebleven echtgenoot van een vrouw in de zaal.

De avond in Gebouw-T, wordt gestart met de klanken van Peter Beeker en Ongenode Gaste. Een Noord-Limburgse band die al een aantal maal in het voorprogramma heeft gestaan van DeWolff. “Peter Beeker en Ongenode Gaste is echt een supercoole band, lekkere muziek, goede muzikanten en geweldige zanger”, aldus Pablo van de Poel, zanger van DeWolff. “Het lijkt in eerste instantie alsof ze gewoon Engels zingen, maar ze zingen in het Venlo’s dialect, je moet echt goed luisteren om dit te horen”.
 
Het nieuwste album ‘Exota’ van Peter Beeker en Ongenode Gaste verscheen
officieel op dezelfde dag als het optreden zelf en staat voor een plek dat nergens
te vinden is, eigenlijk vergelijkbaar met de muziek. Rock, pop, afgewisseld met
gevoelige nummers met een verrassend soul geluid. Een eigen geluid, dat niet
snel ergens terug te vinden is.
 
Ook gezongen met een Noord Limburgs dialect, wordt de muziek bij het publiek
in Bergen op Zoom gewaardeerd en goed ontvangen. De energie van de band,
die vooral tijdens de laatste drie nummer zijn hoogtepunt bereikt, slaat over op de luisteraars in de zaal.
 
Hoofdact DeWolff betreedt het podium met de geheimzinnige en enigszins duistere klanken van het nummer ‘Evil And The Midnight Sun’, stuift door naar het nummer ‘Love In C Minor’ om vervolgens het publiek te verwennen met het ‘je moet wel bewegen nummer’, ‘Yellow Rat Magic Blues’.
 
Dat DeWolff kritisch is, blijft evolueren en op zichzelf reflecteert, is nu duidelijk te horen in de live uitvoering van de nummers die zijn verschenen op de allereerste EP. Deze nummers zoals ‘Yellow Rat Magic Blues’ zijn vergeleken met de eerste opnames voller qua klank en worden met meer durf en vrijheid aan invulling gespeeld. Deze kritische blik wordt ook duidelijk in de afweging om een nummer wel of niet te spelen. “Wanneer een nummer een bepaalde emotie vraagt en dit zit er even niet in of het lukt gewoon niet, dan laten we dit nummer even vallen”, geeft Robin Piso (orgel) aan. “Het moet wel kloppen en overkomen zoals het nummer is bedoeld”.
 
Het publiek geniet van de muziek en het optreden van de heren van DeWolff. Dat dit genieten minder extrovert is, ligt misschien aan het feit dat de Bergse muziek- en poppodiumcultuur nog niet zo diepgeworteld ligt. Dit weerhoudt de mannen van DeWolff er niet van een mooi en gevarieerd optreden neer te zetten. De setlist is in balans en behelst nummers van de verschillende albums.
 
Wanneer er een telefoon afgaat precies tussen twee nummers in en het publiek geërgerd omkijkt, vraagt Pablo van de Poel (zang/gitaar) beleefd aan de betreffende vrouw of hij nog even moet wachten, wat uiteraard de zaal in lachen doet uitbarsten. Brabants enthousiast wordt de telefoon in de handen van Pablo van de Poel geduwd die een kort gesprekje aangaat met de nietsvermoedende man. Deze komische tevens sympathieke actie, wordt met warm applaus ontvangen.
 
DeWolff gaat door met nummers als; ‘The Pistol’, ‘Crumbling Heart’ en ‘Don’t You Go Up The Sky’ wat het publiek meer doet loskomen en langzaam valt de gene van mag ik wel of niet bewegen, weg. Wat uiteindelijk resulteert in een voorloper van een moshpit tijdens het opzwepende nummer ‘Gold and Seaweed’. De mannen van DeWolff hebben een variatie laten zien van vette Rock ’n Roll, Blues-Rock, gevoelige tere nummers en ‘verhalend’ in de vorm van delen uit hun Rock Opera. DeWolff heeft de avond in Bergen op Zoom doen opbloeien en opgezweept, waardoor de temperatuur een aantal graden leek te stijgen en het plotseling een mooie en aangename lenteavond werd.