Op 15 september presenteert podium de spot een avond vol met psychedelische rock. Een serie avonden met verschillende genres moet een goed beeld geven hoe de popmuziek in Zeeland erbij staat. Mede organisator is Sonic Attack, een verzamelplaats voor psychedelische muziek en aanverwanten in Zeeland.
De stand van zaken volgens Sonic Attack
Zeeuwse psychedelica (deel 1)
Hoe staat het met de psychedelische muziek in het Zeeuwse. Vrij goed zou je zeggen gezien de vele bands die in dit genre hun toevlucht zoeken. Hoe het echt staat met deze muziekstroming in Zeeland vragen we aan de kenners zelf. We vragen het aan Sonic Attack initiatiefnemers. Dit zijn Jimi Keerssemeeckers, ex-Capital Sentimental en tegenwoordig bekend als DJ Duderjimi en aan Rick Schuitemaker en aan de andere leden van zijn band A Generation After.
Hoe staat het volgens jou met de Zeeuwse popmuziek?
Rick: “Ik heb het idee dat de Zeeuwse popmuziek stabieler is geworden dan een paar jaar geleden. De bands bestaan langer. Wel heb ik het idee dat er minder nieuwe bands ontstaan, of dat deze niet verder komen dan de talentenjachten zoals Hooikoorts.“
Jimi: ” De muziek uit Zeeland omvat een breed muzikaal spectrum. Uit vele genres komen artiesten die muziek en shows kunnen brengen van hoge kwaliteit. Sommige acts zijn sterk in een bepaald genre en beperken zich daartoe. Smout is hiervan een voorbeeld. Nederlandstalige nummers, popmuziek en geen bijzondere fratsen. Geert van Oorschot lijkt hetzelfde te doen in het Engels. Ook Going Dutch en durf ik hierbij te plaatsen hoewel ze gevarieerder zijn. De bands zijn sterk in wat ze doen en dat boeker weet wat hij krijgt. De grote vraag is natuurlijk of deze bands zich kunnen blijven ontwikkelen of over 3 jaar nog steeds hetzelfde doen of zelfs ter ziele zijn. Andere bands met het tegenovergestelde van een hoog TROS-gehalte die ik van harte aanbeveel vanwege hun eigen stijl zijn Erik van de Berge & Crappydogs en dan natuurlijk ook Zinkzand. Ook hier weet je welke muziek je krijgt, maar de optredens bieden altijd de mogelijkheid om uit te monden in een vrolijke orgie van muziekliefhebberij. In plaats van een bruiloft passen deze acts juist veel beter op een piratenfeest, met hun stampblues. Perfect voor in donkere kroegen en het liefst tot zo laat mogelijk doorgaan.
Qua bluesrock denk ik dat Wouter Verhelst (Blue Clay) de Zeeuwse Popa Chubby genoemd mag worden. Singer-songwriters lijken soms als pareltjes boven te komen drijven. Wolf in Loveland en met name Saint Helena Dove zijn goede voorbeelden van artiesten die eigenwijs durven te zijn en daardoor muzikaal juist aantrekkelijker worden dan als ze braaf liedjes zouden spelen.
Moss en Nuff Said worden als ze in Zeeland altijd genoemd bands met Zeeuwse connecties. Dat mag als promotie goed werken, maar bovenal zijn het gewoon deksels goede bands gebleken. Deze dynamiek is een band die, mijns inziens, artiesten aantrekkelijk maakt. Niet geheel verassend zijn deze bands dan ook al wat langer bezig dan bovengenoemde. Het vinden van je kracht en spannend houden van de muziek en shows vergt tijd, vakmanschap, doorzettingsvermogen en kansen.
Kansen zijn er in Zeeland volop, als je ze weet te vinden. Wat ermee gedaan wordt ligt zowel bij de artiest als bij de partij die de kans biedt. Met name het circuit van talentenjachten als Spectra en Hooikoorts is zeer waardevol. Soms is daarbij hulp nodig. Hulp om te leren zien wat er nog kan verbeteren, of neutraler gezegd: wat er anders kan, en ook hoe dit gerealiseerd kan worden. De popmuziek is bij uitstek een sector waarin het belangrijk is om de juiste mensen te leren kennen, om te netwerken, wil je een volgende stap maken. De beginnende artiesten zullen op de hoogte moeten zijn van dit gegeven als hoe ze ermee omgaan. Het in contact brengen van acts die in elkaars voorprogramma kunnen spelen in een café, als gastmuzikant of zoals nu bij elkaar gebracht in De Spot is iets waarbij stimulering van buiten de band nodig lijkt. Vooral ervaring en daardoor de ‘business’ leren kennen is noodzakelijk.
Zodra de stap is gezet dat een act buiten Zeeland kan komen is het belangrijk dat ze weer opnieuw beginnen met zichzelf op de kaart plaatsen. Een busje dat beschikbaar is om naar Rotterdam te rijden met de backline, merchandise, website zorgen dat het bereik van de band vergroot wordt en dat de act kan proberen terug te komen om ook elders weer herinnerd te worden.“
Wat is persoonlijk je favoriete act uit Zeeland ?
Rick: “Gork A27 en Capital Sentimental, 2 bands die vasthouden aan waar ze voor staan en niet meegaan met wat populair is.“
Jimi: “De acts die 15 september in De Spot staan zijn momenteel de beste uit Zeeland!“
Wat mis je in Zeeland als band/artiest?
Rick: “Oefenruimtes, vooral betaalbare. Een plaats waar meerdere oefenruimtes zitten zorgt ervoor dat jonge en ervaren muzikanten bij elkaar komen, waar weer te gekke nieuwe bands uit kunnen ontstaan.“
Jimi: ”Een goede platenzaak. De Waterput in Bergen op Zoom is een goede, maar nogal ver weg vanuit Middelburg. De Drukkery kan bijna alles wel bestellen, maar mist de charme van De Spin. Ook een psychedelisch festival van minimaal 2 dagen ontbreekt in de provincie. Er zijn talloze mooie locaties te vinden. In Middelburg ben ik benieuwd of het park van Miniatuur Walcheren geschikt kan zijn als festivallocatie. Daarnaast zijn er natuurlijk de Zeeuwse stranden of Timmerfabriek in Vlissingen. Men moet buiten de gebaande paden durven denken, zeker als het gaat om het presenteren van psychedelica!
Ik zou het graag zien dat er een bookings- of managementbureau komt om beginnende artiesten uit Zeeland te helpen een volgende stap te laten maken. Een persoon of organisatie die contacten heeft met optreedlocaties, passende acts buiten Zeeland etc.
Andersom zou het ook kunnen dat er iemand is die actief is om de lokale helden te koppelen aan grotere namen van buitenaf. De lokale acts krijgen de kans om lokaal te groeien als voorprogramma, of als onderdeel van de vele mooie festivals die er zijn in Zeeland. Dit gebeurd nu natuurlijk al in de poppodia, maar een focus op psychedelische muziek zou bijzonder stimulerend kunnen zijn. Misschien een psych-programmeur voor heel Zeeland!“
Is het makkelijk om buiten de regio aan optredens te komen?
Rick: “Onze ervaring is dat dit goed werkt via andere bands. Maak een deal, zorg dat jij een optreden voor een band buiten de regio regelt en vraag of zij een optreden voor jou regelen in hun regio. Dit kost wel moeite, je moet er zelf voor werken. Het gaat niet vanzelf.“
Jimi: ” Je moet als artiest pro-actief zijn in het zoeken naar optredens. Daarbij is het belangrijk dat je zoekt naar contacten. Programmeurs, liefhebbers van het genre die programmeurs kennen, andere bands waarbij je misschien in het voorprogramma kunt. Misschien kun je bij hen spelen in de gemeente, en zij komen naar Zeeland als supportact van jullie.
Benader zalen gericht met het aanbod dat je bij een bepaalde act support wil doen. Een goede aanwezigheid op internet is daarom nu ook onvermijdelijk. Je moet bereikbaar zijn, er moeten audio en evt. video te vinden zijn, recensies.”
Er zijn aardig wat psychedelische acts in Zeeland. Waarom is dit genre populair bij bands?
Rick: “Het genre is heel breed, psychedelica bestaat in bluesvorm, maar ook in metal, garage en jazzvorm. Er is veel vrijheid binnen dit genre, waarin elk instrument ruimte krijgt. Voor mij als muzikant is dit erg prettig.“
Jimi: “Er wordt ruimte geboden aan deze acts in de livescène. Dat zal zo zijn omdat het muzikaal van voldoende kwaliteit is, maar zeker ook omdat de programmeurs daarvoor openstaan. Psychedelische acts komen daardoor sneller met elkaar in contact en stimuleren elkaar om door te gaan. Men hoeft niet op een eilandje te zitten.
Er is dus ook geen noodzaak om zogenaamd commerciële muziek te maken als je verder wilt komen dan je oefenruimte.“
Geven de acts die op 15 sept in De Spot staan een goed beeld van de ‘Zeeuwse Psychedelica’?
Rick: “Ik denk het wel, Gork A27 is een band die met weinig zware gitaren een psychedelische sound neerzet, terwijl een band als Swamp Machine veel lage zware gitaren gebruikt. Ik denk dat dit een goed overzicht geeft van wat er binnen Zeeland leeft binnen de psychedelica.“
Jimi: ” Muzikaal weet ik niet zo snel welke acts er nog eventueel aan toegevoegd kunnen worden. Bij een eventuele volgende editie zou ik wel meer ruimte willen voor beeldende kunst en / of poëzie. Een totaalervaring waarin alle zintuigen geprikkeld worden maakt een festival completer en kan mogelijk meer mensen trekken waardoor het ook voor de locatie aantrekkelijker wordt om het binnen te halen.“
Zie er toekomst in dit genre in het Zeeuwse?
Rick: “Zeker, er komen steeds meer bands in dit genre die regelmatig optreden, zowel binnen als buiten de regio.“
Jimi: “Zoals eerder gezegd is continuïteit belangrijk voor een act om te groeien. Ook voor het genre is continuïteit belangrijk. Het kent een traditie die op zijn minst teruggaat tot de jaren ’60. Er zullen nu nog steeds oudere jongeren zijn die weer terugdenken aan hun jeugd toen Soft Machine of Jimi Hendrix grenzen braken als ze de nieuwe aanwas van Zeeuwse psychedelica horen. En deze artiesten zijn zelf nog jong waardoor ze ook hun eigen generatie makkelijk aanspreken. Het publieksbereik kan qua leeftijdsspanne behoorlijk groot zijn.
Het genre levert over het algemeen geen top-40 hits maar kent wel trouwe fans die nieuwsgierig zijn om aanverwante muziek te ontdekken. In tegenstelling tot wat je bij meer populaire genres ziet waar er twee of drie bands optredens, is het genre zich naar mijn mening gepast voor meerdere dan twee of drie acts, zoals nu in De Spot. Het psychedelische genre kent wereldwijd een aantal zeer aantrekkelijke festivals, sommige binnen anderen buiten. Het 4-daagse Roadburn Festival in 013 Tilburg trekt zo’n 3000 mensen waarvan 10% uit Nederland. Van de overige 90% komt een deel vanuit Australië of Singapore. Ook de Lakei Helmond (1 dag, 4 bands) en Azijnfabriek Roermond (2 dagen, 11 bands) gieten het genre in festivalvorm.
In het buitenland zijn Yellowstock in België, Stoned From The Underground en Aquamaria Festival in Duitsland en Dunajam op Sicilië voorbeelden van meerdaagse evenementen waar de crème de la crème van psychedelische muziek samen met meer regionale helden op het programma staan. Deze buitenlandse initiatieven bestaan niet voor niets al rond de 10 jaar. Zowel bezoekers als artiesten weten wat ze kunnen verwachten. Organisatoren, boekingsbureaus, media, sponsoren weten elkaar steeds beter te vinden. Om het genre in Zeeland toekomst te geven zou een groep enthousiastelingen de handen ineen moeten slaan om te proberen om een jaarlijks festival neer te zetten. Daar kan altijd ruimte zijn voor wereldwijd bekende namen en lokale helden.“