Ietsje later is het bij Tilt proppen bij de deur om binnen te komen en nog een glimps op te vangen van JUNO. Het podium wordt gevuld door een saxofoon, een tuba, een synth en drums. De muziek wordt perfect gecomplementeerd door een lichtshow op de achtergrond, waarvan de opstelling van de lampen doet denken aan de imposante verentooi van een pauw. De zaal verwelkomt de muzikanten met een aantal keer ‘JU-NO’ in koor, versterkt met gejoel en applaus. Dan begint de muziek en wordt het publiek stil. Afhankelijk van het moment, valt de muziek beter uit te leggen als een gevoel van ofwel ‘danserig’ dromen, ofwel dromerig dansen. De ene keer is er meer ruimte voor gevoeligheid, en voelt de show intiem en kwetsbaar. Het andere moment wordt een nummer ingeleid met de vraag of het publiek zin heeft om te dansen, en wordt die belofte meer dan waargemaakt. Deze show staat als een huis, en wanneer het eind lijkt aangebroken, gaan ze – gelukkig – nog héél even door. (JP)
Hofman loopt al vroeg vol voor het Rotterdamse BERTHAJU, dat om 22:00 zal beginnen. De vierkoppige indie-rockgroep, bekend om een observerende vrouwelijke blik, start direct uptempo en houdt dat tempo vast. Het is zo druk dat er nauwelijks nog iemand bij kan, maar het publiek blijft enthousiast meebewegen. Dat komt niet alleen door de strak gespeelde riffs; de bandleden wisselen tijdens de set meerdere korte choreografieën af, wat de nummers extra energie meegeeft. Zonder veel gepraat tussendoor worden de toeschouwers door elk refrein heen getrokken; klappen en dansen gaan als vanzelf. BERTHAJU laat hiermee zien dat hun combinatie van strakke indierock en speelse podiumpresentatie prima past in een compacte club. Een overtuigend optreden dat nieuwsgierig maakt naar meer, vooral omdat het samenspel nauwelijks inkakt ondanks de hoge intensiteit. (JB)