Sinds 2002 is het een terugkerend fenomeen: Popronde Utrecht. Het evenement dat voorkomt uit Nijmegen biedt jaarlijks aan meer dan honderd opkomende talenten de mogelijkheid om door heel Nederland te touren. Donderdag 23 oktober was Utrecht aan de beurt; 63 acts, geven 64 optredens, verspreid over 34 verschillende podia door heel de stad. Dat er vanwege storm Benjamin code oranje was afgekondigd, kon de pret van vele bezoekers, podia en artiesten niet drukken. Een laagje extra, een biertje extra, een danspasje extra - de oplossingen werden eindeloos gevonden. We doen verslag van de avond.

Singer-songwriter Julia Adriana trapt om 18:30 de Popronde in Broese af met een akoestische mix van folk en indie. Het noodweer heeft haar optreden wat vertraagd, wat ervoor zorgt dat iets na half zeven de eerste verdieping van de boekhandel goed is gevuld. De 25-jarige Adriana begint haar set met het onuitgebrachte kalme ‘Piece of Paper’, over hoe oninteressant geld kan zijn. Veel van de nummers die volgen, waaronder het als eerst uitgebrachte ‘Fire Escape’, beginnen ook rustig en subtiel, maar gaan halverwege over in een meer uptempo geluid. Naast een cover van ‘God Only Knows’ is het nummer ‘Homemade Love’, afkomstig van haar EP van dit jaar met dezelfde naam, het nummer dat er echt uitspringt. (JvdV)

 

Een uur later, een paar honderd meter verderop in BUNK Hotel, straalt het collectief KALIMA vanaf de eerste minuut ontzettend veel energie uit, wat meteen aanslaat op het aanwezige publiek. De band bracht dit jaar hun eerste EP uit en maakt muziek die het best omschreven kan worden als een combinatie tussen cumbia (een muziekstijl afkomstig uit Latijns-Amerika met instrumenten als de accordeon en bongo’s) en disco. De nummers die Kalima vanavond laat horen zitten vol frisse en originele geluiden, al is het, deels vanwege het instrumentele karakter van de band, op sommige momenten toch wat eentonig. Het publiek lijkt zich daar dankzij het intense speelplezier niet aan te storen. (JvdV)

 

In een hoek van Camping Gansenpoort is een provisorisch podiumpje gebouwd. Tussen de etende en drinkende dertigers opent Luke Christoffel om 20:00 de avond samen met zijn broers: de Golden Tears. Je merkt meteen dat hier een zeer ervaren performer staat. Hij tourde al met Jett Rebel en Danny Vera. De Enschedese (indo)rock ’n roll artiest verwarmt de verzopen katjes die binnenkomen met muziek die verwijst naar Elvis Presley en Johnny Cash. Luke Christoffel moet je zeker checken tijdens je volgende lange autorit over bijvoorbeeld een uitgestrekte prairie. (SHL) 

In Teatro (naast KABUL à Gogo) wordt om 20:15 de avond afgetrapt door de vrolijke XXJULÍA en haar band. Doordat de helft van de bezoekers voor dit optreden drijfnat is geregend, hangt er een ietwat vreemde sfeer, die iets muffigs combineert met een hoge dosis gezelligheid. Zodra de Vlaamse zangeres haar show begint, is er van dat muffige niets meer te merken. De dansschoenen worden aangetrokken en er wordt veel gelachen. XXJULÍA is ook zeker niet verlegen, wat blijkt wanneer ze voor haar nummer ‘Berlin Boy’ het publiek inspringt en de microfoon lachend aan een aantal bezoekers voorhoudt. Het publiek dat de hele avond in Teatro blijft staan, wordt ook alvast voorgesteld aan IDA, die een liedje komt meezingen. XXJULÍA speelt perfect in op de intieme, gezellige sfeer die hangt in Teatro. Tegelijkertijd vraag je je ook af of haar dansbare pop bangers niet een groter podium hadden verdiend. Er is geen voet niet van de vloer gegaan. (KS)

Slechts een kwartiertje later is Landhuis in de Stad in Park Oog in Al het decor van de singer-songwriter Faela. Het is een van de meest knusse locaties van deze stormachtige avond. Faela is helemaal op haar plek; met wat eerste akkoorden pakt ze de aandacht van het theedrinkende publiek. Ze heeft een fantastisch decor meegenomen: enorme witte bloemen, versierde microfoonstandaards en een verlicht bord met haar naam in cursieve letters. Alles klopt; zelfs de setlist is met bloemen versierd. Faela maakt prachtige indiepopliedjes die ze met band al helemaal mooi op weet te bouwen, maar aan ook gierende gitaren ontbreekt het niet, zoals in het uptempo pop-rockliedje ‘All for you’. Hoewel dit haar laatste optreden is als zeventienjarige – op vrijdag wordt ze achttien – timmert Faela al jaren aan de weg. Haar band en zij zijn dan ook ontzettend goed op elkaar ingespeeld en hebben duidelijk plezier in het spelen. Tijdens de set van Faela staat de tijd stil in het serene landhuis, maar na het ook weer zo prachtige laatste nummer ‘Grace your skin’ keert de poprondedrukte weer terug. Thee op, regenjassen aan, en door naar de volgende act. (IB)

Tegelijkertijd speelt in de intieme setting van Moira de enige act van deze donderdagavond: MAYA MARIA, een 23-jarige artiest die alternatieve R&B en pop weet te mengen tot een boeiende mix. Gezien haar leeftijd en jonge carrière is het enorme zelfvertrouwen waarmee MAYA MORIA op het podium staat verwonderlijk. Ondersteund door sterk drumwerk van Jesse Bosman, komt haar zelfvertrouwen het beste naar voren met loepzuivere uithalen tijdens onuitgebrachte nummers als ‘Love Again’ en ‘Running Out Of Time’. Als ze afsluit met haar recent uitgebrachte ‘The Way The Body Moves’, lijkt de voornaamste conclusie dat MAYA MARIA een artiest is die live nog beter tot haar recht komt dan op een plaat. (JvdV)

Op de Rabostage in TivoliVredenburg shinet Janine van Osta in een babyroze poppenjurkje met veel tule, zwart leren glazen en vooral een dijk van een stem. Van Osta is de leadzangeres van de Rotterdamse Vampire Boyfriend. Zelf noemen ze het alt-pop, maar deze band tikt toch echt alle indie-boxen: dromerige melodieën, strakke drums, gitaren met een riant pedalboard, en natuurlijk de synthesizer. Op Instagram is te zien dat de bezetting een paar keer gewijzigd is de laatste tijd. Deze avond speelt de Utrechtse producer Pim van de Werken op bas en Van Osta heeft haar zus meegenomen als achtergrondzangeres. ‘In onze familie kan iedereen zingen’, vertelt Van Osta tussen de nummers. ‘Als er iemand jarig is – zuiverste happy birthdays ooit.’ Waarvan akte. (SHL)

Het is altijd weer een beetje improviseren bij de Popronde. Met een kabel die dwars door de kroeg via het plafond loopt, is de mengtafel in Café de Zaak verbonden met de geluidsinstallatie. De feedback die dit oplevert is gelukkig een minuut voor aanvang van de set van Death Sells om 20:45 verholpen door één van de versterkers simpelweg uit te schakelen. ‘Uprising’ van Muse wordt weggedraaid en Death Sells weet met opener ‘Confuser’ naadloos de opgefokte energie van dat nummer mee het optreden in te nemen. Boegbeeld en zangeres Michaela Nitsotoli weet vervolgens met haar charismatische verschijning en overstuurde vocalen het vuurtje in De Zaak steeds verder op te stoken. De stuwende baspartijen van Emma Smits doen de rest. Noisy Punkrock met een hoofdletter P. Een beschaafd moshpitje kan dan ook niet uitblijven. (WB)

De tweede act van de avond in dB’s is stay away from dante! De rapper uit Amsterdam verschijnt om 21:00 (oké, ietsje later) volledig in outfit en maakt daar gelijk een statement mee: Dante heeft over zijn act nagedacht. Dat blijkt overigens uit veel meer dan alleen zijn outfit, want hij beweegt over het podium alsof hij dit al jaren doet. Tussen nummers door spelen er voice recordings af van Dante die voorleest uit zijn dagboek, waardoor hij de show op een slimme manier aan elkaar praat. De boodschap: vandaag is het circus meegenomen naar dB’s. Dat dit circus vermakelijk is, is in alles duidelijk. Stay away from Dante! is een act waarvan je je bijna afvraagt hoe het kan dat hij “nog” aan de Popronde meedoet. Zijn soulvolle hiphop klinkt al echt als een eigen, volwassen sound. Al componerend buigt hij zich over zijn Utrechtse publiek heen, dat zijn hook en andere muzikale elementen enthousiast meedoet. “Uh, ze willen me zien”, rapt hij. Ja, stay away from dante!, dat willen we. (KS)

Een halfuur vóór aanvang staat ’t Oude Pothuys al propvol voor Politie Warnsveld; zo druk is het hier zelden. De set opent met een filmische intro die meteen de toon zet en de zaal op scherp krijgt. Zodra het filmpje stopt, knalt de Nijmeegse skapunk-band erin met loeiharde pret-ska en 80’s-nederpop-hooks. Publieksparticipatie is vanaf het eerste refrein onderdeel van de act: handclaps, meezang en korte call-and-response-momenten volgen elkaar op zonder dat de energie zakt. De combinatie van opzwepende gitaren en strakke ritmes zorgt ervoor dat zelfs de mensen achter in de kroeg niet stil kunnen blijven staan. Tussen de nummers door houdt de frontman de verhaallijn uit de intro in stand: feesten is verzet. De set eindigt met een gezamenlijke sprong; het applaus houdt aan terwijl de laatste noten nog nagalmen. Politie Warnsveld maakt zijn motto waar: lol voorop, maar wel met overtuigingskracht. (JB)

Als je om 21:00 binnenloopt bij Hofman voor het optreden van de Overijsselse band Baba Pen & The Bim Bam Band, blik je even een zeven-tal decennia terug in de tijd. De vijfkoppige band lijkt qua uiterlijk net uit de sixties te stappen, wat helemaal klopt bij de groovy, psychrock sound. De basgitaar verzorgt een extra laag aan de diepte die de twee elektrische gitaren steeds terugbrengen in de nummers. Dat het publiek meteen mee knikt met het ritme van de muziek, bewijst dat de maat al snel te pakken is. Toch moet de zaal nog een beetje opwarmen, lijkt het, na een twijfelachtige ‘woo’ die weerklinkt wanneer de leadzanger zijn publiek aanspreekt. De energie die de band stopt in het laatste nummer blijkt de ‘spot-te-hitten’. De zaal komt los, danst en antwoordt met luid applaus wanneer de laatste tonen de speakers verlaten. (JP)

Het zal de regen en de wind zijn, en het helpt ook niet dat Teatro (Kabul à GoGo) niet echt in de route ligt, maar het loopt nog niet echt storm als IDA om 21:30 haar eerste nummer inzet. Doodzonde natuurlijk, want het 3voor12 Popronde-talent IDA had je niet willen missen. Haar elektronische pop is aanstekelijk energiek, en ook in Teatro: het podium schudt op haar grondvesten door de onvermoeibare energie en het onuitputtelijke plezier van IDA en haar twee bandleden. Ze spelen superstrak; van een elektronische intro voor de show tot het live mixen van IDA’s vocalen. Ze heeft liedjes zat en speelt makkelijk nog wat langer door. Haar nieuwe liedjes zijn wat brutaler en eigenwijzer dan de drie die ze nu online heeft staan, waarmee ze het ietwat stilstaande publiek toch helemaal inpakt. Zo schreeuwt ze samen met het publiek ‘IK HEB ER GEEN ZIN IN!!!’ en krijgt ze iedereen los. In het tl-licht van Teatro is de set van IDA het leukste huisfeestje van het jaar. (IB)

In TivoliVredenburg, ook om 21:30, koppelt Badminton zijn Popronde-show aan de release van de nieuwe single ‘Little Star’. De band rond zanger-gitarist Luca de la Haye kiest voor een korte set waarin vooral kracht telt. De drummer legt vanaf het begin een stevig fundament en samen met de bassist vormt hij een ritmische motor die de hele zaal meesleurt. De gitaarpartijen zijn rauw en hoekig, de zang schurkt tegen schor aan, waardoor het geheel een uitgesproken grungy rand krijgt. Tussen de nummers door houdt de band de vaart erin met korte aankondigingen; bij de single wordt extra aandacht gevraagd én gekregen, want de aanwezigen zingen het refrein meteen mee. Ondanks de stevige geluidsdruk blijven de dynamiek en de verhalen achter de liedjes overeind. Badminton toont zo waarom de toekenning van de Burger Beurs geen toeval is: live komt hun mix van beukende drums en gruizige emotie zonder omwegen binnen. (JB)

Verstopt in de kelder van de Kargadoor speelt singer-songwriter Coos. Het is misschien een kleine verrassing om een Utrechtse te ontdekken in de Popronde, maar aangezien ze nu in Amsterdam woont, mag ze in haar ‘hometown’ spelen. Samen met gitarist, violist en toetsenist speelt ze een iets te lange set met lieve luisterliedjes. Fijn detail is de geborduurde Coos-schemerlamp in de hoek van het podium. De techniek in de kelder laat helaas veel te wensen over. Het hele optreden blijft het de vraag of de microfoons van de andere bandleden openstaan, en waarom schuif je bij als Coos voor een vurige uithaal juist afstand neemt van haar microfoon? Coos is een artiest die je zeker nog eens moet checken. Luister bijvoorbeeld haar grotere producties op Spotify of ga haar live zien, want van de 29 Popronde shows heeft ze er nog 13 (!) te gaan. (SHL)

Ietsje later is het bij Tilt proppen bij de deur om binnen te komen en nog een glimps op te vangen van JUNO. Het podium wordt gevuld door een saxofoon, een tuba, een synth en drums. De muziek wordt perfect gecomplementeerd door een lichtshow op de achtergrond, waarvan de opstelling van de lampen doet denken aan de imposante verentooi van een pauw. De zaal verwelkomt de muzikanten met een aantal keer ‘JU-NO’ in koor, versterkt met gejoel en applaus. Dan begint de muziek en wordt het publiek stil. Afhankelijk van het moment, valt de muziek beter uit te leggen als een gevoel van ofwel ‘danserig’ dromen, ofwel dromerig dansen. De ene keer is er meer ruimte voor gevoeligheid, en voelt de show intiem en kwetsbaar. Het andere moment wordt een nummer ingeleid met de vraag of het publiek zin heeft om te dansen, en wordt die belofte meer dan waargemaakt. Deze show staat als een huis, en wanneer het eind lijkt aangebroken, gaan ze – gelukkig – nog héél even door. (JP)

Hofman loopt al vroeg vol voor het Rotterdamse BERTHAJU, dat om 22:00 zal beginnen. De vierkoppige indie-rockgroep, bekend om een observerende vrouwelijke blik, start direct uptempo en houdt dat tempo vast. Het is zo druk dat er nauwelijks nog iemand bij kan, maar het publiek blijft enthousiast meebewegen. Dat komt niet alleen door de strak gespeelde riffs; de bandleden wisselen tijdens de set meerdere korte choreografieën af, wat de nummers extra energie meegeeft. Zonder veel gepraat tussendoor worden de toeschouwers door elk refrein heen getrokken; klappen en dansen gaan als vanzelf. BERTHAJU laat hiermee zien dat hun combinatie van strakke indierock en speelse podiumpresentatie prima past in een compacte club. Een overtuigend optreden dat nieuwsgierig maakt naar meer, vooral omdat het samenspel nauwelijks inkakt ondanks de hoge intensiteit. (JB)

Tegelijkertijd wordt de Popronde in NAR Café der Kunsten geopend door Figi. De ruimte is slim ingericht, met neonlampen die het bijna laten voelen alsof je niet in een café, maar in de India op Lowlands staat. De electro-sound van Figi is hier alleen maar een goede toevoeging op. Met de nodige dosis synths doet de Amsterdamse DJ je toch al snel een klein beetje aan Fatima Yamaha denken; niet gek dus dat hij ook bij Magnetron Music is getekend. Het publiek in de NAR danst er enthousiast op los, vooral wanneer Figi zijn vocoder inzet om ook live mee te zingen over zijn synths. Het is de India dus nog niet helemaal, maar het voelt als een kwestie van tijd totdat het dat wel is. (KS)

Tegelijkertijd zorgt de buzz rondom het Zeeuwse Grote Geelstaart ervoor dat het zaaltje van Stathe al ramvol staat voordat het optreden goed en wel begonnen is. Ook op het podium is er geen ruimte onbenut gebleven, want de vloer is werkelijk bezaaid met een woud aan effectpedalen. Overkill? Zeker niet! Met strak gestropte dassen trappen de heren alles uit hun pedalen om zo alle mogelijke geluiden uit instrumenten te persen en nummers keer op keer op hun kop te zetten. In moordend tempo vliegt de band van links naar rechts: noisy, vuig, maar door de aanwezige synths ook uitermate dansbaar. Op de dit jaar verschenen EP ‘Van Reijnst’ liet Grote Geelstaart al horen uitstekende en prikkelende liedjes te kunnen schrijven vol tempowisselingen. Live komt daar nog eens een dikke laag extra energie bovenop. Het is georganiseerde chaos, retestrakke anarchie en bovenal razend knap en muzikaal. (WB)

Na alle kleine en mini-venues is het een verademing om, iets later dan 22:30, de Helling binnen te stappen, waar de gitaren hard staan en de drums nog harder. Helen Jewett is net bezig met de laatste drie nummers van hun set. Deze Zwolse post-punk band heeft zichzelf vernoemd naar een bruut vermoorde Amerikaanse prostituee. Very demure. Ze speelden al op ESNS en brachten dit jaar hun debuutalbum ‘Astrolabium’ uit. De rook, lichten en muziek vol urgentie – een heerlijke afsluiter voor deze Popronde. (SHL)

De auto van Fellatio heeft panne, waardoor zij na hun optreden op Left Of The Dial in Rotterdam eerder op de avond jammer genoeg niet meer om 23:00 in Utrecht kunnen zijn. Gelukkig is er snel vervanging geregeld en neemt zangeres Zedyé het stokje graag over in Kafé België. Muzikaal tapt zij echter wel uit een heel ander vaatje. Voor het deel van het publiek dat de wijziging niet door had gekregen wel even schrikken, maar de Utrechtse Zedyé weet met haar warme en soulvolle stem toch al snel de aandacht naar zich toe te trekken. Voordeel daarbij is dat het geen R&B zangeres is die optreedt met slechts een tape als muzikale ondersteuning, maar begeleid wordt door een uitstekende band die zorgt voor een fijne groove. Leunend op de muzikale erfenis van Lauren Hill en Erykah Badu komen de heupen in België dan ook langzaam los en waagt het publiek zich zelfs aan een gecoördineerd dansje. (WB)

“Dit is de act waarvoor we zijn gewaarschuwd, we hopen dat ons café dit overleeft”, zo spreekt het personeel van het vandeStreek café voorafgaand van het optreden van Culi. Het is het laatste optreden dat er die avond plaatsvindt in het knusse café aan de oudegracht, dat hiervoor ook helemaal uitpuilt. Zodra Culi. begint te spelen, snap je gelijk waarom; Stevige gitaarpartijen worden uitgevoerd terwijl Culi. zelf zijn oprechte teksten uitschreeuwt, ondersteund door pakkende visuals waar slim over nagedacht is. Culi’s post-punk is uniek en een show op zich, eentje waar zeker nog ruimte voor is in de Nederlandse punkscene. (KS)

Popronde Utrecht is, zoals elk jaar weer, er eentje voor de boeken. Storm Benjamin scheidt het kaf van het koren; alleen echte muziekliefhebbers trotseerden de wind en de regen. Gelukkig is er goed nieuws voor degenen die er zich donderdagavond niet aan durfden te wagen. Een weersvoorspelling durven we nog niet te doen, maar op 9 november staat de Popronde line-up in Woerden. Iets kleiner dan de Utrechtse line-up, maar nog altijd het bekijken waard.

Gezien: diverse acts tijdens Popronde Utrecht, donderdag 23 oktober 2025 @ Utrecht