Een kleine twee maanden geleden verscheen de debuut-EP van de Utrechtse powerpop/punkband The Hook op de streamingdiensten. Sinds deze week is er ook een fysiek exemplaar te koop. Het is de eerste nieuwe release in dertig jaar op het legendarische Utrechtse label KELT Records. We deden een dubbelinterview met band en label. Verderop in dit artikel bespreekt Marc met labelbaas Wouter Verrijn Stuart hoe de cirkel rond werd. Maar eerst voelt Koen de jonge teenyboppers zelf aan de tand over het ontstaan van The Hook, de reuzestappen die ze tot nu toe hebben genomen en wat we in de toekomst van ze mogen verwachten.

DE BAND: THE HOOK (1)

Bij binnenkomst worden de jongens van The Hook gelijk aangesproken door vreemden. Op de vraag of dit fans of bekenden waren, antwoordden ze lachend: “Geen van beide, gewoon iemand die ons er cool uit vond zien.” Het lijkt ze geen moeite te kosten, net als bij hun entree in de Utrechtse scene. Want opeens waren ze er. En plannen om weer te gaan zijn er zeker nog niet. En ook al lachen ze erbij, dat ze serieus zijn over The Hook is wel duidelijk.

“Een driehoek van muziek”, begint bassist Lou Duringhof. “Gewoon drie vrienden die het leuk vinden om samen muziek te maken.” Zo begonnen ze althans, leggen de drie uit. “Eerst waren het vooral covertjes, Arctic Monkeys en zo”, legt drummer van de band Jan Kleijn uit. Zanger en gitarist Rein Rinsema: “Maar toen schreven we ons in voor Clash of the Titans, bij dB’s. Toen moesten we opeens een halfuur aan eigen materiaal hebben.”

inhoud niet beschikbaar

We kunnen de inhoud van deze embed niet tonen, omdat deze strijdig is met de door jou gekozen cookiesettings.

cookiesettings aanpassen

Grote bek

Sindsdien spelen de jongens regelmatig hun showtjes. Zoek je ze online op, dan vind je steevast dezelfde omschrijving: ‘drie jonge jongens’, of ‘de jonge rockers uit Utrecht’. Geen erg label om te dragen, vinden ze zelf. “Jong, dat zijn we ook nog, toch?”, vraagt Jan. Rein geeft aan dat het momenteel nog vooral in hun voordeel is, maar dat ze wel op een gegeven moment van het label af willen. Lou is het daarmee eens: “Nu zijn we nog jonge lichamen en geesten, dat merk je aan alles. Dus laten we ook vooral zo over het podium bewegen.”

Iets meer dan een jaar na hun deelname aan Clash of the Titans is het The Hook al gelukt om een releaseparty in LE:EN te spelen en zijn ze het voorprogramma geweest van Darryl-Ann [later meer hierover en over de relatie tussen de drummers van beide bands]. Muziek op streaming services ontbrak al die tijd nog. “Mensen waren wel benieuwd. Grote bek, maar geen muziek. We vertelden iedereen dat we in een band zaten, maar zodra ze iets van ons wilden horen, was er nog niks. Toen zijn we de studio in gegaan: twee dagen chillen en zitten. We namen vijf nummers op en die klonken allemaal vet. Dat werd de EP”, leggen ze samen uit.

Een heldere rolverdeling

Ze zijn nog niet heel lang samen, maar een heldere rolverdeling is er al wel tussen de drie. “Jan is onze regelneef”, vertellen Lou en Rein. “Hij is heel belangrijk geweest in dat we nu al zo veel dingen hebben gedaan. Daarnaast ook gewoon een fucking goeie drummer natuurlijk.” En dan is er Rein, maar Lou vraagt zich af: “Hoe ga je dat omschrijven?” Gelukkig lukt het hem aardig: “Degene die er voor ons moet staan. Hij schrijft ook nog eens hele vette teksten; het is nog wachten op de eerste tegenvaller.” En Lou? Jan en Rein zijn vol lof: “Er zijn weinig mensen van 19 die zulke lickjes uit de mouw schudden. Lou weet gewoon heel goed hoe zijn instrument in elkaar zit en wat hij ermee moet doen.”

  

 

The Hook @ Club 3voor12 Utrecht, februari 2024

“Gaan we fiksen”

Natuurlijk vragen we even wat de jongens van The Hook over KELT Records weten. “Dat kun je beter aan ChatGPT vragen”, lacht Lou. Hij wordt snel gecorrigeerd door Jan: “We hebben het een en ander gehoord van Wouter. De eerste EP van Daryll-Ann kwam daar bijvoorbeeld uit.” En volgens Lou is KELT “het eerste indie-label van Utrecht, toch?”.

Het trio wilde eigenlijk het liefst tegelijk met de release van de EP op Spotify ook gelijk een fysieke uitgave, maar dit was te duur. Totdat ze in gesprek raken met Wouter Verrijn Stuart van KELT. Enige tijd nadat Verrijn Stuart de band aankondigde tijdens hun grootste show als voorprogramma van Daryll-Ann in Paradiso, belde hij Jan op: “Zijn boodschap? ‘Dat vinyl gaan we fiksen’”.

HET LABEL: KELT RECORDS

Dan nu maar eens even een korte geschiedenisles. KELT Records is een Utrechts/Amsterdams indielabel dat in 1984 werd opgericht door ‘Amsterdammer’ Wouter Verrijn Stuart en de in 2011 overleden ‘Utrechter’ Michel Terstegen. Terstegen was eigenaar van de legendarische Utrechtse platenzaak Da Capo, eerst in de Jacobijnestraat en later aan de Oudegracht. Verrijn Stuart stond ook vaak in de winkel en bestierde daar de boekenafdeling.

Omdat Terstegen voor zijn band The Otherside geen label kon vinden, besloten hij en Verrijn Stuart het zelf te doen. De debuut-EP van The Otherside is dan ook de eerste release op KELT, vernoemd naar de voorletters van de bandleden uit de oorspronkelijk bezetting. Daarna verschenen tussen 1984 en 1994 een hele reeks EP’s, een enkele single en album. Verrijn Stuart en Terstegen focusten zich in eerste instantie vooral op bands met een sixties-geluid, maar verbreedden dat later ook naar bands met een meer eigentijds gitaargeluid. KELT bracht onder andere de debuten uit van The Comedown, Spo Dee O Dee, Blue Guitars en Daryll-Ann. De meeste releases verschenen als EP, volgens Verrijn Stuart het mooiste formaat dat er is. In 1994 stopte het label, omdat Terstegen het mooi vond. Er worden twee afscheidsavonden georganiseerd: één in Theater Kikker in Utrecht met Daryll-Ann, en één in Paradiso met Spo Dee O Dee.

Dol op EP’s

In 2006 maakt KELT een bescheiden doorstart met een CD van The Aboriginals en de afgelopen jaren verschenen er op het label mooie carrière-overzichten van Spo Dee O Dee en The Landlords. “In 2022 kreeg ik het idee om de LP van The Landlords plus al het restmateriaal uit te brengen. Dat is nog leuk om te digitaliseren.” De CD bevat een mooi boekje met foto's, liner notes en een stamboom met alle vertakkingen tussen de bands in de toenmalige gitaarscene. “Mijn volgende project was een CD van Spo Dee O Dee, die toen ook weer live speelden.”

KELT Records is dus alweer even actief, maar de debuut-EP van The Hook is de eerste release met nieuwe muziek sinds 1994. The Hook verzorgde de support in het tweede deel van de reünie-tour van Daryll-Ann – de band waarin Jeroen Kleijn, vader van Hook-drummer Jan, achter de drumkit zit. Als Daryll-Ann-fan was Verrijn Stuart bij bijna al die shows aanwezig en na een optreden sprak hij met Jan Kleijn. Jan vertelde hem over de EP-presentatie van The Hook in LE:EN. “‘Wat leuk een EP, ik ben dol op EP's’, zei ik tegen hem. Op welk label verschijnt die dan? ‘Hij verschijnt niet op een label, we hebben geen geld’, zei Jan. Ik sliep er een nacht over en dacht ‘weet je wat, ík breng hem gewoon uit’. Onze core business was namelijk het uitbrengen van EP-tjes, vinyl EP’tjes precies zoals deze. ‘Als dit niet helemaal way up Michels street is’, dacht ik ... Dit zou hij 100% goedkeuren.”

Mooie details

Extra leuk is dat de EP van The Hook het debuut is van een gitaarband, iets waar KELT destijds ook om bekendstond, en dat Jan’s vader Jeroen met Daryll-Ann ook debuteerde op KELT. “Ik sprak er met Jeroen als eerste over, omdat ik hem ergens tegenkwam. ‘Wat denk jij, is dat een goed idee?’ vroeg ik hem. Hij zei meteen, wat ik ook al dacht, ‘ja, dan is de cirkel mooi rond’. Dat je de debuten van de vader en de zoon uitbrengt, dat vond ik echt zo'n mooi gegeven. Toen kon ik niet meer terug.”

 

The Hook @ Club 3voor12 Utrecht, februari 2024

De EP verschijnt in een oplage van 300 stuks met alle mooie details die eerdere KELT-releases kenmerken: labels in huiskleur oranje en met het op EMI geïnspireerde logo. “Michels favoriete band was The Beatles, dus heeft hij dit logo gepikt van EMI. Dat kon, want zijn broer werkte voor EMI”, legt Verrijn Stuart uit.

Hij wijst op de hoes: “Apart is dat ze er met hun achterkant op staan. Met jonge mensen zou ik juist de voorkant doen. Ik heb ze gevraagd om ook een foto te doen waarbij ze van de voorkant zijn te zien en voor de winkel staan (locatie van de oude Da Capo winkel aan de Oudegracht, red.).”

Jong en met goede liedjes

“Het is powerpop slash punk”, zegt Verrijn Stuart over de muziek van The Hook. “Maar je kunt het ook bijna ‘teen angst’ noemen. Want ze zijn allemaal tieners, hè? 19, 17, 17. Dat is ijzersterk dat ze nog teenagers zijn. Wat ik ook grappig vind, is dat ze alle drie zingen. En Rein, de leadzanger, schrijft al behoorlijk veel goede nummers.”

In de toekomst komen er nog zeker twee releases met ouder materiaal op KELT en met de EP The Hook kijkt hij hoe het loopt. “Het is niet zo dat ik The Hook heb uitgebracht om weer volledig met dit soort dingen bezig te zijn. Laten we maar even kijken hoe mensen reageren. Ik hoef geen open sollicitaties, dus ga nou niet gelijk allemaal KELT bombarderen met demootjes.” Toch sluit Verrijn Stuart nieuwe acts ook niet helemaal uit. “Het moet jong zijn en het moet goede liedjes hebben. Dat zijn de twee criteria waar ik mogelijk op verder ga.” In het Da Capo van dertig jaar geleden zou er in ieder geval weer een mooie EP in het bakje met nieuwe releases én in het eigen KELT Records bakje hebben gestaan.

DE BAND: THE HOOK (2)

Dat dat niet zomaar iets is, realiseert The Hook zich maar al te goed. “Vijftien jaar na Michels overlijden, twintig jaar na de laatste plaat op het label, de eerste release in zó lang”, vertelt Rein. Lou begrijpt de betekenis ervan ook goed: “Het is wel een soort bevestiging dat we goede muziek maken, dat we lekker bezig zijn.”

What’s next?

Echt dromen doet The Hook nog niet, lekker in het nu. “Eerst donderdag de releaseshow spelen in Plato. Daarna zien we wel”, begint Jan voorzichtig, “maar ook meedoen aan de Popronde is wel echt iets wat we willen. Instores spelen, andere showtjes. Laten we daar maar mee beginnen”.

Lou durft iets verder te kijken: “Als je ons over tien jaar spreekt, hoop ik dat we zelf een keer Paradiso uitverkocht hebben. En dat we een vaste naam zijn op alle festivals.” Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk op zijn andere bandleden die nu ook beginnen te dromen: “Lekker een tourtje, internationaal, met z’n drieën in een bus”. “Maar laten we dan eerst maar eens ons rijbewijs halen.”

  

 

The Hook @ Club 3voor12 Utrecht, februari 2024

Te zien: releaseshow The Hook, donderdag 24 april 2024, 18.00 uur @ Plato Utrecht. Hierbij zijn exclusieve posters en stickers verkrijgbaar.