Na een gedwongen pauze van een jaar keerde HE:LEEN festival met een nieuwe opzet terug naar Rotsoord en omgeving. Door de aanhoudende coronamaatregelen heeft de organisatie het plan verschillende keren moeten aanpassen. Het resultaat van die veranderingen was dat alle concerten naar binnen zijn verplaatst en voorzien zijn van zitplaatsen. Het muziekprogramma vond plaats in De Helling en in The Drain, een nieuwe ruimte van restaurant LE:EN. Voor het middagprogramma gold een maximum van 50 bezoekers in De Helling en 100 bij The Drain. Die middagsetting was coronaproof, waardoor er geen coronatoegangsbewijs nodig was. ‘s Avonds had je wel een coronatoegangsbewijs nodig, waardoor er meer bezoekers naar de optredens konden gaan.
Eén van de lichtpunten in de culturele corona-armoede was dit weekend de terugkeer van HE:LEEN festival. We bezochten zowel het middag- als het avondprogramma. In dit deel ons verslag van de avond.
Het avondprogramma opende met een knallende show van Queen’s Pleasure, de psychedelische garage-rockers uit Amsterdam lieten in De Helling onder andere werk horen van hun komende week verschijnende debuutalbum Words to Live by, Suits to Die In. Deze moshpitwaardige act werd afgelost door Fleur in The Drain, die met oranje panty’s, een bloemenjurk en franstalige zang een tijdreis naar de sixties neerzette.
(tekst gaat verder onder de foto's)
Waar Fleur ons meenam naar een ander tijdperk verzorgden de erop volgende acts een reis rond de wereld. De half-Chileense Maurino liet in De Helling een mix van latin, reggae en hiphop horen en bracht het publiek tussen de nummers door nog een woordje Spaans bij. Kay Slice, met zijn Ghanese roots, verzorgde vervolgens een korte kookcursus in The Drain. De les: een Nederlands aardappel alleen is saai, die heeft spice nodig. Die wijsheid past Kay Slice met zijn mengelmoes van soul, hiphop, afrobeat en klanken uit Ghana duidelijk toe op zijn muziek, en dat was aan het enthousiaste publiek te merken.
(tekst gaat verder onder de foto's)
Zoals hoort op een goed festival eindigde de avond met een knaller. The Resurrection maakte het moeilijk om te blijven zitten met hun energieke industriële techno. Deze muziek is duidelijk gemaakt om dansend op mee te bewegen van de explosieve hoogtepunten tot de dreunende pust-punkachtige intermezzo’s. Toch was de elektronische live-band ook vanaf de stoel goed te bewonderen, en vormde daarmee een volwaardige afsluiter voor deze editie van HE:LEEN festival.
(onder de foto nog een uitgebreide fotoreeks)
Gezien: HE:LEEN festival 2021, avondprogramma, zaterdag 4 september 2021 @ Rotsoord