“Metaal Kathedraal? Ik had er nog nooit van gehoord, we moesten met de bus en van stress hadden we eerst de totaal verkeerde bus gepakt”. Een rondje langs de veelal jonge fans van Billie Eilish levert dezelfde unanieme reactie op. Die Metaal Kathedraal waar ze nu met zo’n honderd prijswinnaars voor staan? Daar hebben deze jonge meiden nog nooit van gehoord. Heel gek is dat niet, want hoe komt wereldster Billie Eilish op deze locatie terecht?

Kortstondig meelopen met de crew van vanmiddag levert de ene na de andere treffende anekdote op. “We hebben net wat meisjes weggestuurd, die hadden zo’n plakkaat modder – spreidt de armen – onder hun schoenen”. Kilometers hadden ze door vage landweggetjes gelopen, in een poging om binnendoor, aan de achterkant van de Metaal Kathedraal aan te komen en door de gefabriceerde crewingang binnen te komen. Poging mislukt. 

Honderd 3FM-prijswinnaars mochten er naar binnen. Resultaat: uitpuilende mailboxen met ruim tien keer het aantal appjes van de tot dan toe best lopende actie van de zender - de Lowlands actie. Om maar aan te geven: deze zeventienjarige Billie Eilish is een absolute wereldster, met bijpassende eisen. Zo moeten alle foto’s worden gecleard door de moeder van Billie, al is dit slechts het topje van de Amerikaanse regeldwang van team Billie.

Hoe komt zo’n wereldster dan middenin een woonwijk in de Meern terecht? Een stukje geschiedenis. Metaal Kathedraal is sinds 2011 wat het nu is: een broedplaats voor kunst en cultuur. Daarvoor was het een metaalfabriek. Maar van origine is het een katholieke kerk. Een negentiende eeuws, neogotische kerk wel te verstaan. Het pand is sinds 2014 van artistiek leider en theatermaker Maureen Baas, nadat ze het eerst een aantal jaren huurde van de fabriekseigenaar. Baas organiseert hier op onregelmatige basis festivals en concerten, en er huizen kunstenaars in de fabriek. De ruimte die je hier in de Meern vindt, is een belangrijk aspect bij de Metaal Kathedraal, die in haar programma een cross-over maakt in ecologie, maatschappij, wetenschap en kunst. Eerder deden we onder andere verslag van een intiem optreden van Spinvis en van het alternatieve muziekfestival Kathedraal Festival.

De Metaal Kathedraal is een geweldig decor en op deze zonnige zaterdag in februari is dat niet anders. In de Kathedraal is de catwalk al voor Billie en haar broer (Finneas O'Connell, hij schreef ook de nummers voor Billie) uitgelegd. Op deze catwalk staan slechts twee stoelen en een groot NPO 3FM-logo. Billie wordt de catwalk opgedragen en in haar stoel gedropt – ze heeft last van haar scheenbeen. O’Connell zet op gitaar ‘Bellyache’ in. Voor de honderd fans het startsein dat het grote meezingen is begonnen. De Honderd staan dicht tegen de catwalk aangeplakt, het grootste deel op maximaal twee meter van de actie. Mega intiem dus, maar Billie is totaal niet bang. Sterker nog: in de manier waarop ze met haar fans omgaat verschuilt haar grootste klasse. 

Elke eerste zondag van de maand is er naast een kindervoorstelling, een biomarkt en een kunstprogramma ook livemuziek. Doordat het pand midden tussen de villa’s staat, is Baas gelimiteerd tot akoestische optredens. Maar het is niet alleen maar kunst en cultuur. Dankzij de industriële uitstraling van het pand is het zo’n beetje dé plek voor een foto- of clipshoots. En tout bekend Nederland maakt hier gebruik van. Een boek met welke wereldberoemdheid op welk moment in De Meern is geweest wordt niet bijgehouden, maar het schijnt dat er belangrijke ministers en zelfs De Toppers zijn geweest.

Ze lacht, praat, hoest opzichtig wanneer de rookmachine enthousiast een nieuwe ronde over de catwalk maakt. Met speels gemak doet ze vijf liedjes. De fans eten met grote ogen en dito glimlach uit haar hand. De nummers die ze doet, ‘Bellyache’, ‘Idontwannabeyouanymore’, ‘Ocean Eyes’, When the Party’s over’ en het onvolprezen ‘Bury a Friend’ blijven ook in akoestische setting moeiteloos staan. In het geval van het normaliter donkere ‘Bury a Friend’ is dat best verrassend. Ineens is het een licht popliedje, al klinkt vanmiddag alles licht door het honderdkoppige dameskoor, met de prachtige galm van de Metaal Kathedraal. 

De bovenzaal van de Metaal Kathedraal is na afloop decor van een meet en greet. Zenuwachtig en vol verwachting gaan de meiden naar boven, om elkaar tien minuten later onderaan de trap huilend in de armen te vallen. Die Metaal Kathedraal in de Meern? Die zullen deze honderd fans nu niet snel meer vergeten.

Gezien: Billie Eilish @ Metaal Kathedraai (de Meern), 23 februari 2019