Meespelen bij Proeflokaal #98 Meespelen bij Proeflokaal #98

Noise en interactieve projecten gaan hand in hand

, Tekst: Frank Gesink

Meespelen bij Proeflokaal #98

Noise en interactieve projecten gaan hand in hand

Tekst: Frank Gesink ,

De 98ste editie van Proeflokaal had een vol en vooral divers programma. Hoe programmeer je noise, animatie en audiovisuele experimenten vloeiend op één avond? Het leek een lastige opgave, maar in Muziekhuis Utrecht kregen de bezoekers vanavond precies dát.

Het is nog rustig als we de zaal van Muziekhuis Utrecht binnenkomen waar de 98ste Proeflokaal gehouden wordt. Bij de ingang staat er een tafeltje met bier, wijn en fris. De artiest Svartvit is al druk aan het rommelen met snoertjes en pedalen. Als we vragen waarom hij handschoenen draagt, wijst hij naar de handzaag, die hij nogal ruw zal gebruiken in zijn set, blijkt later.

Aan hem de eer om de avond te starten. Humoristisch aangekondigd als singer-songwriter met liefdesliedjes, zullen er wat mensen hebben moeten slikken bij de muur aan geluid die ze over zich heen gestort kregen. De set begint met wat drone, die steeds harder wordt. De opbouw heeft raakvlakken met de manier waarop ook zorgvuldige herrieschopper Kevin Drumm zijn set opbouwt. Als de set steeds feller wordt, komt de zaag tevoorschijn. Het vervormde geluid van de zaag en wat schreeuwen zorgen voor een stevige climax.

Zo stevig, dat een aantal mensen met de handen voor hun oren zit. Het geluid staat verre van hard, maar voor oren die niet gewend zijn aan deze noise, zal het heftig genoeg zijn. Voor Svartvit is dit nog niets. Zijn set is vaak een stuk agressiever en intenser. Volgens ons had het nog wel wat heftiger gekund.

Dan is het tijd voor Het Animatiekwartier. Na wat korte promo- en reclamefilmpjes van onder andere Studio Airport is het tijd voor Mac’n Cheese van de studio Colorbleed. Een soort van roadmovie met surrealistische tintjes. Wie graag op videokanalen rondhangt op zoek naar dit soort filmpjes zal het misschien al kennen, maar op groot scherm had dit zeker een meerwaarde.

Na de pauze komen er nog drie interactieve projecten aan bod. Als eerste CollApporation. Vier personen, waaronder uw verslaggever, worden gevraagd om een applicatie op hun Android-telefoon te zetten. Met deze applicatie zijn parameters als Delay, Tempo, Distortion en Filter in te stellen. Dit beïnvloedt het geluid van de gitarist. Subtiele veranderingen zijn merkbaar, voor de performer waarschijnlijk meer dan de toeschouwer. Maar het is wel een leuk experiment.

Vervolgens is het project Audiotope aan de beurt. Een aantal vrijwilligers krijgt om de beurt een vliegenmepper. Deze beïnvloedt het geluid van digitale insecten, die zogenaamd in een doosje zitten. Vooral erg grappig. Bijzonder ook, hoe de beweging van de vliegenmepper in interactie met de insecten weer andere geluiden laat horen.



Het laatste project van de avond is Bewust Het Onbewuste. Een witte wand reageert op schaduwen en geluid. We krijgen de tip om zo veel mogelijk schaduw op het doek te werpen, dan zal het beste resultaat worden bereikt. Ook bij een lege wand kwam er een reactie. Vreemd project en vooral lastig om uit te leggen. Bijzonder en leuk was het wel.



Een geslaagde avond, vooral erg veelzijdig. Svartvit viel met zijn muur van geluid een beetje buiten de algehele stijl van de avond. Toch was dat juist leuk, omdat het zo anders was.

Gezien: Proeflokaal #98, dinsdag 16 oktober 2012 @ Muziekhuis Utrecht, Utrecht

Nu op 3voor12