Halve finale Utrecht Popprijs 2012: stevige concurrentie en mooie winnaars

En... die vierde finalist kies je zelf

Tekst: Niels Spinhoven / Foto's: Frans van Arkel en Hassan Dibani ,

In de week waarin de gemeente Utrecht bekend maakte welke culturele instellingen voor de periode 2013-2016 kunnen uitzien naar een subsidie en dus ook welke niet, was van verschraling van het aanbod nog weinig merkbaar. Althans, niet als het om popmuziek ging. Het God Save The Queen Festival van het Centraal Museum, Festival aan de Werf en de Utrecht Popprijs schreeuwden allemaal tegelijk om aandacht en zorgden voor keuzestress bij popminnend Utrecht. Voor hen die een andere keuze maakten dan de halve finales Utrecht Popprijs, is 3voor12/Utrecht de vervangende ogen en oren. We schreven onze indrukken op in een impressie van de strijd.

De halve finales van de Utrecht Popprijs vinden nu alweer vier jaar plaats in autogarages en loodsen in de stad. En dat is ideaal, want die liggen op loopafstand van elkaar. Het brengt de muziek bovendien terug waar het vaak begon; in een garage of opslagruimte. Het zwoele lenteweer maakte de noodzakelijke wandelingen bepaald geen straf. Garage Van Broekhoven en een privégarage aan de Asch van Wijckkade en ACU aan de Voorstaat waren de podia waar het allemaal gebeurde.

En het gebeurde allemaal op een bijzonder hoog niveau, kunnen de concluderen. De finales van de diverse popprijzen in de provincie Utrecht leverden dit jaar een sterk deelnemersveld. Goed, de gitaar was het dominante instrument en rock ’n roll de hoofdstroming, maar ook daarbinnen was de variatie groot. 

For The Birds

Het Baarnse For The Birds noemt desgevraagd grootheden uit de jazz en soul als haar inspiratiebronnen. We horen het viertal de halve finale echter openen met twee folky songs, waarin de vrije benadering van de songstructuren en de nadruk op de groove hun liefde voor jazz verraadt, maar waarin we ook I Am Oak terug hoorden. Later in de spannende set komen de jazzinvloeden en improvisatiedrift duidelijker naar voren. De jury kent For The Birds, terecht, de eerste finaleplaats toe.

Daydreamer

Het jonge Daydreamer bestaat uit drie dames en twee heren en schotelt adequaat een onderhoudende set dynamische en ambitieus breed uitwaaierende popsongs neer. Een mooie prestatie voor een bandje dat pas een paar maanden bestaat. Daydreamer haalt desondanks de finale (nog) niet. Die eer ging naar My Blue Van, dat een paar honderd meter verderop haar smerige en lome bluesnoten voortbracht in de privégarage. Daar gaan we 7 juni meer van horen.

Rolla

ACU was het decor van het wat minder fijnbesnaarde werk. Denk doom, metal, stoner en hardrock en alles wat zich daartussen bevindt. Achtereenvolgens gaven Spark To Fire, Rolla en Silver het estafettestokje door, twee rondjes lang. De voorman van Rolla is Idde van Zetten en die kennen we van de The Pikeys, winnaars van de Utrecht Popprijs 2009. Naar eigen zeggen mikt Rolla op de heupen van haar publiek met swingende electro-rock, maar het resultaat van de energieke en zware gitaarriffs doet toch vooral de hoofden van de aanwezigen knikken.

Silver

Tijdens het lezen over de band Silver in het programmaboekje struikelde ons oog over de schrijfwijze van de naam Jimi Hendrix, geschreven met een k en een s. Zowaar een stukje heiligschennis in de liturgie. Maar we zijn wel gekkere dingen gewend en ook de band laat zich niet van zijn stuk brengen. Silver maakt puntige door testosteron gedreven rock van het type waarbij je met je vuist in de lucht gaat zwaaien. Met goede songs, technisch hoogstaand spel en teksten als “rock me baby all night long” is er niets mis met Silver.

Aaumffie

Ondertussen zijn in de privégarage de jonge hiphoppers van Aaumffie bezig met het op de knieën krijgen van het aanwezige publiek. Het is het onderdeel van hun act waaraan ze wellicht hun plek in deze halve finale te danken hebben. De set van Aaumffie is wellicht niet heel strak maar het enthousiasme van de in FC Amersfoort clubshirts gestoken mannen is aanstekelijk. En de uit het leven gegrepen teksten (bier drinken, dan dronken worden en dan rottigheid uithalen) oogsten bewondering van de meegereisde geslotjesbeugelde fans. Amersfoort heeft deze zaterdag een middagje rust.

Guy Corneille

De derde finaleplek is voor Guy Corneille, de outsider die via de wildcardronde vrij onverwacht de winnaar werd van The Clash Of The Titans 2012. Dat hij ook Garage Van Broekhoven tot twee keer toe muisstil krijgt en ook deze jury weer weet te overtuigen, doet alle twijfels over de winst van Corneille verstommen, voor zover die nog bestonden natuurlijk.

Whitley And The Hotmales

Whitley And The Hotmales werd als laatste band aan deze halve finale toegevoegd als afgevaardigde van het Geheim van Starsound (winnaar Square Attic kwam niet uit de provincie Utrecht). Je kunt iets best eenvoudig geheim houden in een goed geïsoleerde studio op de meubelboulevard, maar niet achter een piepende schuifdeur van een antieke garage. Dat weten ze aan de Asch van Wijckskade nu ook. De Hotmales zetten een basis neer van strakke riffs en funky hooks, waarop Whitley (Pothuizen) haar stembanden in grote uithalen tot het maximale weet op te rekken, bijvoorbeeld in hoogtepunt ‘Kiss My Scars’. Deze band is zonder meer geloofwaardig brengt haar energie mooi over op het publiek.

Dat Whitley And The Hotmales zaterdag geen finaleplek van de jury kreeg, wil niet zeggen dat ze uit de race zijn. De band kan alsnog een plaats in de finale krijgen via publieksstemmen, net als alle andere halve finalisten. Dus, wil je dat ook jouw favoriete act nog kans krijgt op die eindzege, stem dan hier. Dat kan tot zaterdag 26 mei 2012. Los van je stem, hebben alle bands natuurlijk support nodig tijdens de finale. Die vind op 7 juni 2012 plaats in Tivoli de Helling. En daar hebben we gelijk maar een prijsvraag voor uitgeschreven. Zien we je daar?

Te zien: For The Birds, Guy Corneille, My Blue Van in Finale Utrecht Popprijs 2012, 7 juni 2012 @ Tivoli De Helling, Utrecht