De Bonte Koe Records: nieuw avontuurlijk Utrechts label

‘‘We hebben nog geen label voor het label’’

Melvin Wevers, ,

Utrecht is met De Bonte Koe Records een label vol innovatieve en spannende muziek rijker. Hoe spannend zal vrijdag blijken bij de kick-off in Theater Kikker. Bonte Koe is een platform voor gelijkgezinde muzikanten, waar conventies doorbroken worden. Operatiebasis is een groot pand waar muzikanten uit diverse disciplines bij elkaar komen.

‘‘We hebben nog geen label voor het label’’

Het verhaal van De Bonte Koe begint vanzelfsprekend in het karakteristieke pand, waarin de platenbazen nu huizen. In 2000 ging het Rosa Ensemble aan de Loevenhoutsedijk repeteren. In een pand dat tot voor die tijd dienst deed als opslagplaats voor dakpannen. Met een collectief van muzikanten wat de grenzen van het muziek maken op zoekt. Bij een collectief horen vaak bevriende muzikanten cq. kunstenaars en dat is bij het Rosa Ensemble niet anders. Een jaar geleden ontstond het idee om een label te beginnen. Aangezien het pand de naam De Bonte Koe droeg, was de naam snel gevonden: De Bonte Koe Records. Op de vooravond van de presentatie van het label in Theater Kikker spreekt 3VOOR12/Utrecht met initiatoren Alex Peterhans en Martijn Buser. Peterhans is actief in De Spektakels en Qrter, Buser in de band In Julia’s Mind-Scene. Bij binnenkomst repeteert Most Unpleasant Men, wordt er gesleuteld aan apparatuur in een andere ruimte en weerklinken er elektronische klanken vanuit de verte. Genoeg bedrijvigheid in het gebouw dus. Buser vertelt dat er naast het Rosa Ensemble ook andere bands van het label repeteren en dat er componisten werken aan muziek voor theater en film. Sinds kort is er ook een studio aanwezig in het gebouw. ‘’Het is natuurlijk niet verplicht dat bands hier opnemen, die keuze is aan hun zelf’’, voegt Buser er aan toe. Een keuze voor een ongedwongen en vruchtbare sfeer om te musiceren. Ook dient het pand als kantoorruimte. ‘‘Aan deze kleine tafel zitten we soms met zeventien man te vergaderen.’’ Een belangrijke functie van De Bonte Koe is de platformfunctie; voor gelijkgezinde muzikanten die elkaar ondersteunen in het verspreiden van hun muziek. Er wordt gestreefd naar artistieke onafhankelijkheid. Het is niet de muziekstijl die de bands bindt, eerder de manier waarop er zonder conventies gewerkt wordt. Een perfect voorbeeld waar de Bonte Koe voor staat is de ‘Monster 01-cd’. ‘‘Het is geen verzamelaar met van elke band een nummer’’, verduidelijken de heren. ‘’Je moet hem ook niet op shuffle luisteren.’’ De eerste release is een op zichzelf staand project dat op een innovatieve manier nummers van acts uit de stal door elkaar verweeft. Korte stukken van nummers zijn aan en door elkaar gemixt door medewerkers Bart, Daniel en Ivo. De mastering op alle De Bonte Koe releases wordt gedaan door Alex Geurink. “Een bekende van ons en iemand die daar gewoon heel goed in is”, vertelt Buser. Elke bezoeker van de labelpresentatie krijgt een exemplaar van deze opmerkelijke cd. In de toekomst zullen er nog meer uitgaven van dit Monster project verschijnen. Het wordt gezien als een soort magazine. Alex Peterhans vertelt over de toekomstplannen van het label. ‘’We hebben nog niet zo’n label voor het label. Er zijn wel plannen om ook bezig te gaan zijn met multimedia, VJ’s en dergelijke.’’ Martijn voegt er aan toe dat de presentatie van het label en de vier te verschijnen muziekdragers momenteel de hoogste prioriteit hebben. Daarna wordt er gekeken naar boekers en distributiedeals, al zijn er al lijntjes uitgezet. Bij de vraag ‘welke rol internet gaat spelen voor de verspreiding van het materiaal’, reageren beide heren zeer enthousiast. Via de website is het al mogelijk om de cd’s en platen van bands te bestellen. Ook wordt er gekeken naar andere webwinkels om mee samen te werken. Peterhans die zelf actief is in de elektronische muziek, haalt als voorbeeld ‘Bleep’ aan, de webwinkel van het Warp label. De Bonte Koe Records ziet zichzelf als ‘Utrechts label’. Al worden in de toekomst acts uit andere steden of het buitenland zeker niet uitgesloten. ‘’Bij elektronische muziek heb je al sneller een internationaal publiek’’, geeft Peterhans aan. ‘’Voor bandjes is het ook belangrijk om veel te spelen en zo je fans te verwerven. Liefhebbers van improvisatie- en sample muziek gebruiken ook actief het internet om nieuwe dingen te leren kennen.’’ Opmerkelijke gast vrijdag in Theater Kikker is Nieuwegeiner Erik de Jong, beter bekend als Spinvis. De samenwerking tussen het Rosa Ensemble en Spinvis is ontstaan in het Huis a/d Werf. Speciaal voor de Monster Avond hebben leden van het Rosa Ensemble, Most Unpleasant Men en Erik de Jong een hele set met nieuwe liedjes geschreven. Nummers die ontstaan zijn uit improvisaties. Luisteraars van EO radio gaven steekwoorden door via de telefoon waarna de muzikanten binnen een uur er een nummer over moesten schrijven. Improvisatie is naast ‘reguliere’ live-muziek een belangrijk onderdeel van deze Monster Avond. Een avond waar artiesten van de De Bonte Records optreden en er ruimte is voor speciale gasten zoals bovengenoemde Spinvis, maar ook SallySkunk, Geigercounting en Brown vs. Brown. Afgaande op die namen én de aanstaande releases belooft het een avontuurlijke kennismaking met dit nieuwe avontuurlijke Utrechtse label te worden. De lancering van De Bonte Koe Records vindt plaats in Theater Kikker, vrijdag 6 mei 2005. Aanvang 20.30 uur.