Eindhoven stond al een tijdje bekend als ‘rockcity’. Utrecht is sinds afgelopen donderdag officieel ‘popstad’. Het standje naast het 'Utrecht podium' tijdens het Bevrijdingsfestival vormde de eerste stap om onder die naam voortaan live-muziek in en uit Utrecht aan de man te brengen. “Het is pokon voor de Utrechtse popmuziek”, aldus initiatiefneemsters Lieke Timmermans (Tivoli) en Esther Lubberding (EKKO).
Met ZININ, ZIMIHC, dB's, Muziekcentrum Vredenburg, GUN Magazine en 3VOOR12/Utrecht, de andere deelnemers aan ‘Utrecht Popstad’, bestond er al tijden veel onderling contact. Zo stonden Tivoli, EKKO, ZININ en 3VOOR12/Utrecht vorig jaar al een keer samen op De Uithof tijdens de Utrechtse Introductie Tijd (UIT). Deze samenwerking gaat nu op structurele en bredere basis geschieden. Middels de campagne 'Utrecht Popstad' willen de partijen ook naar buiten toe één gezicht vormen en de promotie bundelen.
Concreet is tot nu toe dat er zwarte banners boven podia komen te hangen als er een Utrechtse band speelt. Ook moeten er overal in Nederland stickers worden verspreid. “Dus als een bandje een keer in Amsterdam speelt moeten ze gewoon een stapeltje meenemen”, spiegelt Timmermans voor. Daarnaast is er een website in het leven geroepen waar op dit moment links staan naar alle deelnemers.
De beide PR-dames willen verder echter zoveel mogelijk openlaten. Iedereen met een goed idee kan zich dus melden. “We willen het initiatief heel ‘do it yourself’ houden. De plannen moeten van onderaf komen”, verklaart Lubberding nader. Het doel is echter duidelijk. Zo windt Timmermans er geen doekjes om: “Uiteindelijk moet heel Nederland weten dat je voor goede popmuziek of een leuke dansavond in Utrecht moet zijn."
Campagne Utrecht Popstad wil 'pokon voor de Utrechtse pop' zijn
Gezamenlijk promotie-initiatief beoogt PR 'van onderaf'
Eindhoven stond al een tijdje bekend als ‘rockcity’. Utrecht is sinds het Bevrijdingsfestival afgelopen donderdag officieel ‘popstad’. Initiatiefnemers Lieke Timmermans (Tivoli) en Esther Lubberding (EKKO) over de gelijknamige campagne: “Het is pokon voor de Utrechtse popmuziek.”