Winnaar recensie-award zag: Land of Airplanes wint het Uur U

Finale Uur U volgens de winnaars van de recensie- en foto-award

Thom Rutten en Jordi Koppenhol, ,

Er zijn heel wat prijzen verdeeld, afgelopen week bij het Uur U. Land of Airplanes won de hoofdprijs, maar daarnaast werd ook een publieksprijs en een optreden op het Bevrijdingsfestival weggegeven. 3VOOR12/Utrecht geeft vandaag ruim baan aan nog eens twee winnaars: de beste recensent en de beste fotograaf: respectievelijk Thom Rutten en Jordi Koppenhol. Zie hier hun blik op de finale.

Utrecht ‘popcity’ maakt nationaal steeds meer naam met bands als Gem, the Yearlings en Taxi to the Ocean. In de finale van het uur U – dé bandwedstrijd van de stad Utrecht – mocht een nieuwe lichting zijn kunnen laten zien. In een halfvol Tivoli opende Garcia de finale. De emo-core band met laag gestemde gitaren liet horen dat hun composities nog spanning en verrassing missen. De zang – à la Mike Patton – en de nog veel te onopvallend weggestopte samples vormen wel een goede basis om muzikaal op verder te bouwen. Circle J. heeft de Guinness door de aderen stromen. In Ierland zou de feestzaal afgebroken zijn, in Utrecht bleef iedereen gezellig met zijn buurman doorkletsen. De folkpunk zit knap in elkaar en door de koortjes (méér méér) en het gebruik van een bouzouki is het geen seconde saai. Nu nog wat strakker spelen jongens! Rechtsreeks uit de jaren zeventig, met een Led Zeppelin LP onder de arm, kwam de winnaar van deze avond: Land of Airplanes. Metalkapsels, gitaarsolo’s op de knieën en nummers waar niet op een break meer of minder wordt gekeken. Voor hen geldt hetzelfde als voor bijvoorbeeld the Mars Volta. De één (in dit geval de jury) vindt het creatief, experimenteel, technisch hoogstand en hypnotiserend. De ander (uw recensent) begrijpt er helemaal niks van. Aan de rappers van TreaT was het begin van lente voorbijgegaan. Met de winterjassen nog aan werd een zwaar op de lyrics leunende hiphopset neergezet. De beats zijn niet slecht, maar missen originaliteit. Rapper TreaT heeft daarentegen wel een lekkere flow en een vleugje soul in zijn stem. Sunset Vertigo bezit alles om Utrecht te ontgroeien. Een manager (!), investeerders (!!), een branievolle podiumpresentatie en een geweldige zanger. Nu nog die losse ideeën tot echte songs uitwerken en Di-rect heeft er een domstadse concurrent bij.