We zijn nog niet binnen of creatief directeur Niels den Daas begint enthousiast te vertellen over de eerste avond: “Het was een gekkenhuis, we hebben in totaal 600 man binnengehad. Er kunnen er in totaal maar 400 in, maar je hebt natuurlijk wel wat verloop op zo’n avond. Er gebeurden ook op het podium hele spannende dingen, er was bijvoorbeeld een jam van C-Mon met de Amsterdam Klezmer Band.” Oosterkade heeft geen grote pr-campagnes gevoerd. Den Daas: “We hebben er voornamelijk ruchtbaarheid aan gegeven in ‘de scene’ en dat werkte goed. De Boemklatsch-crew was er bijvoorbeeld in bijna voltallige bezetting.”
De deuren naar het terras staan open en veel mensen zitten nog te eten. Het volume is dan ook laag te noemen en de platenkeuze van dj Nuno dos Santos, tevens programmeur van de avond, wat voorzichtig. Als de deuren dichtgaan neemt Nobody Beats the Drum het stokje over. Met zichtbaar plezier zet NBTD een bruisende set neer waarin prijsnummer ‘Quit your job..’ uiteraard niet ontbreekt. Na afloop vertellen de heren dat ze zelf niet onverdeeld tevreden zijn (“het was wat experimenteren met het geluid”), maar in de zaal was daar weinig van te merken.
Na NBTD betreedt Seymour Bits het podium: de band van Bas Bron, ook wel bekend als Bastian en Watskeburt-producer. In witte overall en bijgestaan door onder meer een man in Batman- (of eigenlijk Robin-) pak achter de toetsen krijgt Seymour Bits de bezoekers aan het dansen. De muziek doet denken aan de eerdere Bastian-hits en heeft een jaren tachtig-sfeer. Dat heeft ook te maken met het wilde danseressenduo dat Seymour Bits heeft meegenomen: de dames zouden niet misstaan in een showballet in tv-shows van twee decennia geleden. Een knipoog die maar al te goed begrepen wordt door het Oosterkade-publiek.
Een van de dingen die het meest opvallen is dat Oosterkade zijn uiterste best doet om geluidsoverlast te voorkomen. Je kunt het restaurant -waar 400 man in kunnen- alleen maar in en uit via een sluis met twee beveiligingsmensen. Op alle ramen hangt het verzoek om bij het naar buiten gaan rekening te houden met de buren. Ook de mensen bij de deur letten erop dat de bezoekers buiten niet te luidruchtig zijn. En het moet gezegd: als je buiten staat hoor je alleen het geroezemoes van restaurant Le:en aan de overkant. Voor de deur van Oosterkade kun je een speld horen vallen.
Al met al is Oosterkade erin geslaagd om een mooie nieuwe uitgaansgelegenheid neer te zetten. De ruimte ziet er prachtig uit en de programmering van het openingsweekend is beloftevol. Voorlopig is een mini-festival als dit echter -de eigenaars kunnen er niet genoeg op hameren- een éénmalige actie. Er zullen de komende tijd in de eerste plaats dj’s draaien in Oosterkade.
3VOOR12/Utrecht-fotografe Lianne van de Laar liet haar lens tijdens het openingsweekend spreken, en maakte zaterdagavond de volgende reportage:
Openingsweekend Oosterkade trekt meer dan 1000 bezoekers
Strenge maatregelen tegen geluidsoverlast lijken succesvol
Oosterkade is een nieuw restaurant ten oosten van het Utrechtse centrum, dat ook theater, kunst, cabaret en muziek wil gaan bieden. Dit weekend organiseerde Oosterkade een tweedaags openingsfeest, met onder anderen optredens van Utrechtse acts als Naald & Kraak, C-Mon, Nuno dos Santos en Nobody Beats the Drum. 3VOOR12/Utrecht was erbij een maakte een sfeerreportage van de zaterdagavond.