DOE JE D!NG; lanceerplatform in een vochtige werfkelder DOE JE D!NG; lanceerplatform in een vochtige werfkelder

RTV Utrecht creëert een kans voor lokale artiesten van allerlei pluimage

, Joost Koopman en Merijn van Stralen,

DOE JE D!NG; lanceerplatform in een vochtige werfkelder

RTV Utrecht creëert een kans voor lokale artiesten van allerlei pluimage

Joost Koopman en Merijn van Stralen, ,

Of je nou een zingende autospuiter, een neusfluitende dwerg of een veelbelovende singer-songwriter bent, iedereen die - serieuze - aspiraties heeft op zijn of haar creatieve vlak, krijgt ‘2 minutes of fame’ bij Doe Je Ding. 3VOOR12/Utrecht sprak met producent Peter Schoemaker om te achterhalen waar dit nu allemaal vandaan komt en de vraag te stellen die ons allen bezighoudt: “krijgen we meer?”.

RTV Utrecht creëert een kans voor lokale artiesten van allerlei pluimage

Als je het niet zou weten, zou je er ook nooit achterkomen; in een weggestopte werfkelder, tegenover een - naar een bekende Nederlandse schilder vernoemde – bioscoop, bevindt zich de ‘opnamestudio’ voor Utrechts’ favoriete TV-talentenshow: DOE JE D!NG. Voor wie er nog niet bekend mee is: DOE JE D!NG is een podium voor artiesten die graag wat verder willen komen met hun act en dit, zonder al teveel te hoeven leuren, kunnen uitdragen voor een behoorlijk televisiepubliek, via RTV-Utrecht. Het wordt – sinds januari – dagelijks zo rond de klok van half zeven uitgezonden (het duurt maar een paar minuten, dus wees er scherp op!). Het is het geesteskind van Peter Schoemaker; een bedrijfstrainer, fervent muzikant en tevens presentator van het programma: ”Zelf heb ik ook wat pogingen gedaan om verder te komen met mijn muziek, ik heb zelfs een cd-tje uitgebracht waarvan er toch zéker 11 werden verkocht…….in België”. Het leek hem een goed idee om iets te organiseren wat niet weer een “standaard bandjeswedstrijd” zou worden, want daarvan zijn er volgens hem inmiddels al meer dan genoeg. We gaan een stukje terug in de tijd. Zo rond de millenniumwisseling kocht Schoemaker een werfkelder met het idee dat dit een goede investering zou zijn, zo vlak voor de euroconversie. De kelder bleek zo lek als een mandje, dus wat volgde was jaren van verbouwen, impregneren en noem het maar op. Al die tijd hield hij duidelijk zijn doel voor ogen: een podium voor zijn trainingen en voor muzikanten, compleet met opnamestudio. Vier jaar verder is hij zover, de kelder is droog, voorzien van een podium én studio. Nu was het tijd om gebruik te gaan maken van alles wat hij verwezenlijkt had, alleengebruik van een podium gaat op een gegeven moment immers ook vervelen. Via een aantal contacten kwam Schoemaker in contact met de locale tv-omroep, met welke hij brainstormde om met een origineel concept op proppen te komen. Een mogelijkheid voor muzikanten en andere artiesten om naamsbekendheid te vergaren op lokaal niveau. Het mocht “gek” en “over the top”, maar ook weer niet té; niemand zit te wachten op nóg een lichting Donald Duck-impersonators. Alleen als je ‘serieus’ (met name in de ogen van de organisatie) bezig was met je act, kreeg je een kans. Het was niet lang zoeken naar een naam voor het programma, het was zelfs bijna vanzelfsprekend dat het ‘DOE JE D!NG’ zou gaan heten. Hoewel het qua aanmeldingen in het begin bepaald niet storm liep, is op een gegeven moment – na veel promotie door RTV-Utrecht, Radio M en internetfora – de dijk doorgebroken en stroomden de kandidaten binnen. Artiesten in allerlei vormen wilden hun geluk beproeven op het podium aan de Oudegracht, van doorgewinterde podiumbeesten tot schuwe nieuwkomers die “toch liever voor een lege zaal optraden”. Deze mensen worden door Peter en zijn team in de juiste stemming gebracht om toch hun ding te doen en dat levert aardige televisie op. We moeten eerlijk zijn: af en toe is het niet om aan te horen zo vals, maar het duurt nooit te lang en er valt genoeg te zien. Het is altijd vermakelijk, en de volgende act kon wel eens heel erg goed zijn. Mensen brengen met grote overtuiging en act inzet hun en dat is prachtig om te zien. Inmiddels hebben zo’n 50 acts “hun ding gedaan” en zijn de opnames al een tijdje voorbij. De uitzendingen die nu nog (tot eind april) op de beeldbuis verschijnen bestaan uit herhalingen van eerdere opnames. We zijn al aangekomen bij de finalerondes. Schoemaker had graag gezien dat er voor de finalerondes nieuwe opnames gemaakt zouden worden, maar dit bleek helaas niet haalbaar. We zullen nog even moeten wachten op wie er met de overwinning vandoor gaat, er kunnen – via internet – nog steeds stemmen worden uitgebracht. Voor inspiratie: opnames zijn nog via de site van RTV-Utrecht te bekijken. Één ding is al wel bekend: DOE JE D!NG gaat naar alle waarschijnlijkheid verder, misschien zelfs in een wat uitgebreider “format”. Wanneer precies, dat is nog niet duidelijk. Wat wel zeker is; Peter Schoemaker is klaar voor de tweede ronde!
Tags

nu op 3voor12