Debuut LX-Press laat nieuwe start Alex Siegers zien

"Het begon weer te kriebelen" bij veelzijdige Utrechtse zanger-componist

Marie-Jose Linders, ,

Na zo'n vijf jaar voornamelijk muziek te hebben gemaakt met en voor anderen, brengt Alex Siegers (ex-Nancy Works On Payday) nu zijn eerste solo-cd uit. ABDUCTED is een plaat die zich beweegt van funk naar soul en pop met dance- en rockinvloeden. "Het is heerlijk om weer muziek te maken zonder dat er druk achter zit."

"Het begon weer te kriebelen" bij veelzijdige Utrechtse zanger-componist

Na zo'n vijf jaar voornamelijk muziek te hebben gemaakt met en voor anderen, brengt Alex Siegers (ex-Nancy Works On Payday) nu zijn eerste solo-cd uit. ABDUCTED is een plaat die zich beweegt van funk naar soul en pop met dance- en rockinvloeden. "Het is heerlijk om weer muziek te maken zonder dat er druk achter zit." ABDUCTED is een plaat geworden van vrienden en kennissen, concludeert Siegers (44). De teksten had hij al liggen, hij schreef ze door de jaren heen, maar niet met als doel een solo-cd. "De nummers voor ABDUCTED heb ik geselecteerd door vooral te kijken naar wat voor een band haalbaar is om live te spelen. Vervolgens ben ik de muzikanten er bij gaan zoeken; mensen die ik al kende en die mee wilden werken." Op de plaat hoor je dan ook de invloeden van Jan Pijnenburg (ex-Doe Maar), Jeroen de Rijk en Bart van Dongen (oud-collega's van Nancy Works On Payday), ParAdoX (Illicit) en DJ Tommy (ook ex-Nancy en Gellybooty). De muzikale carrière van Siegers beslaat inmiddels zo'n dertig jaar. Op zijn zesde zong hij al in het kerkkoor van zijn geboorteplaats Roosendaal en later speelde hij in een plaatselijk hardrockbandje. "Niet helemaal mijn muziek, maar het was kicken om mijn stem over de microfoon te horen, dat heeft me nooit meer helemaal losgelaten," vertelt Siegers. In de jaren die volgden werkte hij onder andere samen met: Golden Earring, Kaz Lux, Denise Jannah, Hans Dulfer, Tjitze Vogel en met Henny Vrienten maakte hij een documentaire over de Nederlandse popmuziek. Duplex Johnson is zijn eerste eigen band en eind jaren tachtig sluit hij zich aan bij pop-, soul- en funkband Nancy Works On Payday, waar hij zo'n tien jaar deel van uit maakt. Daarna werkt hij vooral aan projecten van anderen zoals Homesick and the Louisiana Men (mix Zydeco met Rhythm&Blues) en een muziektheaterspektakel van Flairck, zong hij deze zomer onder andere op De Parade bij de Stille Disco en zong een nummer in voor de cd van C-Mon & Kypski. "De veelvoud aan dingen die ik doe, is toegenomen nadat ik stopte met Nancy. Ik had niet zo veel zin om me vast te pinnen op één ding. Ik wilde mijn tijd besteden aan muziek maken voor anderen. Ik was altijd nieuwsgierig om te ontdekken wat er nog meer te beleven is op muziekgebied, om daarna de nieuwe dingen die ik gevonden heb te integreren in mijn eigen muzikaliteit. Projecten voor anderen doe ik nog steeds graag, maar toch cijfer je jezelf dan weg als zanger. Ik merkte dat ik weer zelf wilde bepalen, het weer zelf voor het zeggen wilde hebben. Het begon weer te kriebelen." Werkte Siegers op ABDUCTED met gerenommeerde muzikanten, live speelt hij met een andere band. Een bewuste keus zegt Siegers: "Het is toch weer helemaal opnieuw beginnen, spelen in kleine zalen en kroegen. Ik wilde optreden met redelijk jonge, onbekende muzikanten, omdat zij nog sterk de drive hebben om te willen spelen. Ze zijn heel getalenteerd, muzikaal nog niet op hun volle kunnen, nog niet helemaal gevormd en dus nog kneedbaar. Ze gaan mee met wat ik wil. Dat is toch anders dan wanneer ik op het podium zou staan met mensen van mijn eigen leeftijd die al een hele carrière achter de rug hebben." Toch duurde het na Nancy Works On Payday zo'n vijf jaar eer Siegers weer toe was aan het spelen met een eigen band. "Na Nancy moest ik mezelf terugvinden. Ik bleef als het ware ontzield achter, kwam in een soort van dip terecht. Heel lang had ik aan iets gewerkt en toen gingen we uit elkaar. Het voelde even alsof ik met lege handen stond, voor een zwart gat vol met twijfels en onzekerheden." "Misschien was ik wel teleurgesteld doordat Nancy niet had gebracht waar ik op hoopte. We hadden altijd een goede reputatie met de belofte door te breken, maar die belofte hebben we helaas niet waar kunnen maken. De verwachtingsdruk werd groter en bij elke plaat vroegen we ons af of dit misschien de doorbraak zou zijn. Misschien speelden we wel te veel verschillende stijlen, waren we moeilijk in een hokje te stoppen en werden we daarom niet opgepikt. Na Nancy moest ik voor mezelf ontdekken wat ik wilde met muziek, wat muziek voor me betekende." Siegers zegt niet bang te zijn dat deze keer hetzelfde gebeurt als destijds met Nancy Works On Payday. "Met LX-Press heb ik een eerlijke start gemaakt. Ik heb Nancy nu zover achter me gelaten dat ik voor mijn gevoel weer fris kan beginnen. Ik wist dat niemand op mijn plaat zat te wachten, dus alles wat er met ABDUCTED gebeurt is alleen maar mooi meegenomen. Natuurlijk gaan dingen nu ook weer hun eigen leven leiden, je krijgt media-aandacht en zo, daar moet je altijd rekening mee blijven houden. Tegelijk zie je ook dat eigenlijk niemand meer echt weet hoe het moet in de muziekindustrie, ook de platenmaatschappijen niet. Hoe promoot je een band? Het is niet meer zoals vroeger, dat je je plaat aflevert bij een maatschappij en zij doen de rest. Je moet toch meer zelf doen. Alles ligt open en dat schept een hoop kansen." Daarnaast vindt Siegers het een verademing om muziek te maken zonder dat er druk achter zit. Hij heeft nu weer het gevoel dat hij zijn muziek kan delen met anderen, ook buiten het podium. "Ik vind het belangrijk dat het live hetzelfde klinkt als op de plaat, dat de sfeer hetzelfde is. Mijn muziek moet niet te moeilijk in elkaar steken, ik wil dat de sfeer op de plaat bepaald wordt door mijn zang." Toch wil Siegers best wat 'moderns' doen, zoals hij het zelf zegt. Zo werkt hij op sommige nummers van ABDUCTED samen met DJ Tommy (bijvoorbeeld: Bless the light, Strictly confidential). Om zo een balans te zoeken tussen moderner, het gebruik van meer loops, en zang. "Ik zie het graag als mechanisch opgezet en organisch afgemaakt." Ook vind hij het belangrijk om zijn muziek voor zichzelf en zijn publiek spannend te houden. Zo schakelt hij in sommige teksten van het Engels over op het Nederlands (Without Someone). Live doet Siegers dat meer dan op de plaat. "Het is toch een beetje improviseren. Het blijft zo'n strijd tussen die twee talen. Voor mij komt het Engels heel natuurlijk, omdat ik al jaren in die taal zing, maar mensen luisteren beter naar het Nederlands. Het lijkt ook alsof de Nederlandstalige fragmenten beter tot me doordringen. Het omschakelen houdt me live ook scherp, maar ik ben nog wel zoekende naar de ideale verhouding tussen die twee talen." Concrete Jungle Fever is één van Siegers' favoriete nummers op ABDUCTED. Hij schreef het toen hij na een hectische periode met vrienden in Thailand was. "Daar kwam ik echt tot rust. Dan is het alsof je een nummer maakt waarin je die sfeer bewaart, om de herinnering te herleven. Ik wil mijn muziek vooral bij mezelf houden, ik ben iemand die in sferen denkt." Toch zit er wel een boodschap in zijn teksten, zei het meer voor zichzelf. "Ik heb bepaalde thema's die ik gebruik, neem bijvoorbeeld Soon of Eyes. Het is een rotwereld, maar het komt toch allemaal wel goed. Daar herinner ik mezelf dan aan. Ik zie muziek ook meer als een medium om mensen zichzelf goed te laten voelen, ik hoef er niet zo nodig een diepe moralistische boodschap mee uit te dragen." " Door mijn werk als muziekleraar in jeugdgevangenis Den Engh en het begeleiden van een band blinde en verstandelijk gehandicapte mensen, merk ik hoe mooi het is dat die jongens - door met muziek bezig te zijn - iets positiefs in zichzelf en anderen ontdekken. Ik vind het te gek om daarin een soort van doorgeefluik te mogen zijn. Muziek heeft dan een sociale functie, mensen bloeien helemaal op. Toen zag ik wat ik de laatste jaren bij Nancy gemist had: dat muziek iets is wat je graag doet en deelt met anderen en dan maakt het niet uit waar het je brengt." Zaterdag 4 september speelt LX-Siegers met LX-Press op een openluchtpodium in de Breedstraat als voorloper op de Uitmarkt. Een week later, zaterdag 11 september, staan ze op de Kunstmarkt in De Bilt.