De afgelopen jaren heeft Dripping Trees een belangrijke muzikale reis doorgemaakt. Hun debuutalbum Fuel of Mankind was een eerste verkenning van hun geluid, waarbij invloeden uit de postpunk de basis vormden. ‘Met ons eerste album hadden we zoiets van: dit is heel nice, maar het gaat ook wel een beetje alle kanten op’, vertelt Stijn Luijk. Het tweede album laat een duidelijke verschuiving zien: ‘Bij Balance is Gone hadden we een duidelijker idee: deze vibe moet het hebben. We wilden een beetje het postpunk achterlaten en ons mega focussen op het slowcore aspect. Dat bleek ons ook goed te liggen.’
De band heeft in de afgelopen jaren veel geleerd over het verfijnen van hun geluid, waarbij ze zich meer hebben gericht op de dynamiek en contrasten. Zoals ze zelf aangeven: ‘Wat we ook geleerd hebben van ons eerste album is om de dynamiek te vinden, dus zachte stukjes moeten ook echt heel erg zacht zijn en harde stukken mogen echt heel erg hard gespeeld worden.' Dit is duidelijk te horen op het tweede album, waar de afwisseling tussen zachte en intense momenten de muziek krachtiger en gelaagder maakt, en het thema van onbalans zowel tekstueel als muzikaal onderstreept.