Liefhebbers van drum ’n bass kunnen het beste verhuizen naar Tilburg, want voor de heads is er in ons stadje altijd wel een goed feestje. Een van de snelst groeiende evenementen in de d’n’b-scene is B-Side dat op elf oktober haar derde editie viert in Hall of Fame en nu al flink kan uitpakken met een combinatie van veteranen en nieuwkomers. Maar wie zijn de drijvende krachten achter B-Side en wat drijft hun om het evenement te organiseren? Hoog tijd om oprichters Yorick Wagenaar, Joris van Pol en Jurgen Dalmeijer aan de tand te voelen.

Het is niet de eerste keer dat we met 3voor12/Tilburg het trio spreken. Toen B-Side in september vorig jaar van start ging, spraken we Wagenaar (34), Van Pol (28) en Dalmaijer (31) al eventjes met het oog op het debuut van B-Side, waarin vooral vooruit werd gekeken naar de eerste editie. Met twee geslaagde B-Sides achter de rug en een derde op komst, namen we even wat uitgebreider de tijd om met de heren te zitten.

Waar het begon

Vraag ze naar hun eerste aanraking met drum ’n bass en de antwoorden zijn verrassend verschillend. Wagenaar komt al op zevenjarige leeftijd in aanraking met gabber en oude drum ’n bass dankzij een oudere broer. ‘Muziek werd bij ons thuis met de paplepel ingegoten’. Een stage bij club Complex in Maastricht geeft hem een goed kijkje in de keuken en met die ervaring is hij zelf feesten gaan organiseren zoals meerdere uitverkochte edities van State of Unrest in Landbouwbelang (ook in Maastricht) en nu dus B-Side.

Voor Van Pol begint het met rockmuziek, maar wel met al een elektronisch randje. Rammstein vindt hij geweldig, en met omzwervingen naar techno en dubstep komt Van Pol terecht bij Noisia en staat sindsdien drum ’n bass centraal bij hem. Na ervaring te hebben op gedaan op zijn stage bij het drum ’n bass label High Tea, vond hij het tijd om zijn eigen evenement te gaan organiseren.

Dalmaijer ontdekt drum ’n bass muziek in zijn tienerjaren en hoe graag hij ook zijn liefde voor het genre wilde delen in de schoolaula; medestanders kreeg hij niet. Een aantal jaar later bouwde hij met vrienden een eigen soundsystem, waar toen voornamelijk nog reggae dub en tekno op werd geluisterd. Pas toen Wagenaar en Van Pol op zijn pad kwamen, vond hij medestanders in zijn liefde voor drum ’n bass en werd passie omgezet in feesten.

De oorsprong van B-Side ligt vooral bij Wagenaar en Van Pol; die zagen elkaar vaker op feestjes en zoals dat dan gaat, leer je zo vanzelf mensen kennen. Als die twee plannen voor een alternatief drum ’n bass-feest in Tilburg uitwerken, schuift Dalmaijer aan die dan al veel ervaring heeft met licht en geluid (daarover later meer). Alle drie hekelen de oververzadiging van mainstream drum ’n bass-feesten waarbij altijd maar dezelfde grote namen staan met toch meer commerciëlere muziek. Juist in een stad als Tilburg zien ze potentie om een hechte underground scene op te richten waarbij ruim baan wordt gegeven aan de experimentele kant die drum ’n bass óók heeft.

De andere kant van drum 'n bass

En dat is waar de naam B-Side dan ook vandaan komt. Wagenaar: ‘de A-side van platen zijn vaak de hitjes die iedereen inmiddels wel kent. Wij focussen op de B-side, daar vind je vaak de echte parels”. Alhoewel we met de komst van muziek streamingsdiensten over het algemeen geen fysieke B-sides meer hebben (platenkopers natuurlijk nog wel), ziet de organisatie van B-Side de naam als een omvattende term voor muziek die nog niet door het grote volk is opgepikt. “We willen mensen uit hun comfortzone trekken, en ze artiesten laten horen die ze misschien nog niet kenden”, zegt Van Pol over hun rol in de Tilburgse drum ’n bass-scene. “Onze bezoekers moeten naar huis gaan met het gevoel dat ze een muzikale ervaring hadden die ze nog nooit eerder hebben gevoeld.”

Het organiseren van de dansavonden is niet de enige manier waarop B-Side een bijdrage levert aan de scene. Ze organiseren daarnaast ook nog gratis community-BBQ’s, livestreams en luistersessies waarbij bezoekers hun eigen platen, cd’s en usb-sticks mee kunnen nemen om die aan medeliefhebbers te laten horen. Van Pol: “We willen op een laagdrempelige manier een community vormen met daarin DJ’s, mensen achter de schermen en bezoekers.” Het drietal noemt Avian Bass Collective als een belangrijke speler in het opbouwen van die community. Avian Bass organiseert twee donderdagen per maand een gratis drum ’n bass-clubavond in De Gin in Tilburg en heeft weliswaar een eigen community, maar door kruisbestuivingen hebben de twee organisaties veel aan elkaar. Zo kon bijvoorbeeld Avian Bass Collective een showcase komen doen op de laatste B-Side.

Bouwen aan een community

Dat er een community wordt opgericht rondom B-Side is nog veel meer dan eenrichtingsverkeer vanuit de organisatie en de mensen eromheen. De line-up wordt tegenwoordig samengesteld mét de fanatieke aanhang en zodoende gebeurde het dat Benny L bij de komende editie de headliner is. Maar ook in het vullen van de line-up wordt geput uit de community met een groep lokale dj’s. Opkomende artiesten zijn voor B-Side ook van belang en willen ze een passend podium bieden met leuk publiek.

Dat B-Side Hall of Fame als vaste basissplaats heeft, komt niet zo maar uit de lucht vallen. “Het rauwe en eigenwijze randje van Hall Of Fame past perfect bij onze visie voor B-side” stelt Van Pol. De Hall denkt mee waar nodig, maar geeft de volgens de heren van B-Side hen complete creatieve vrijheid. Daardoor is het mogelijk om het zaalgeluid te vervangen door Dalmaijers ‘Inner East Sound System’. “Voor een zelfgebouwd soundsystem staan, is een totaal andere ervaring dan voor een geluidsysteem staan van een eigen locatie”, vertelt Dalmaijer. Na inspiratie te hebben opgedaan uit de rave scene in de UK, vond hij het tijd om dat concept terug te brengen naar de d’n’b-scene. Naast het verschil in geluid, heeft het sounsystem ook een decoratieve functie. De zichtbare woofers, retro-hoorns, open baskisten en rauwe houten afwerking, maken het Inner East Sound System een bijzondere ervaring die aansluit bij de sfeer van B-side.

Met de derde editie van B-Side in aantocht loopt het al lekker voor de organisatie, maar de toekomstvisie van het team reikt nu al verder dan dat. Vraag ze waar ze zichzelf over een paar jaar met B-Side zien en de antwoorden buitelen over elkaar: “Verschillende soorten community events, studio’s opzetten waar beginnend artiesten zich kunnen ontplooien, masterclasses geven, label opstarten.” Maar ook met de B-Side-avonden hebben ze grote plannen. Wagenaar: “Een droom van ons alle drie is om B-Side ooit naar buiten te halen, een soort mini-festival, misschien wel in de Spoorzone…”

De derde editie van B-Side is op 11 oktober in de Hall of Fame vanaf 22:00 uur. Kijk hier op de site van Hall of Fame voor meer informatie.