De Tilburgse Nederrock formatie Vals Licht is terug van weggeweest. Nadat het trio in de late jaren ‘90 en vroege 00’s naam voor zichzelf wist te maken in de Tilburgse scene en de rest van Nederland, werd het na het overlijden van drummer Johann de Groot in 2003 erg stil rond de band. Nu is zanger Tony de Bruijn terug. Met nieuwe leden om zich heen en nieuwe single 'Godvergeten Oord' die teruggaat naar de rockroots van de band. Een goede reden voor 3voor12/Tilburg om weer eens een kopje koffie te gaan drinken en een goed gesprek te voeren met Tony.

Tussen 2018 en 2021 is er al een kleine terugkeer geweest in de vorm van een album en een EP, maar daarna werd het weer stil. Waarom nu dan toch weer verder?
In 2018 was er het idee om één single op te nemen, maar dat is uiteindelijk iets meer geworden. We zouden ook nog een tweede EP uitbrengen, maar daar zag ik eigenlijk geen heil in. Ik was niet tevreden met het eindresultaat van de eerste EP en wilde liever met andere nummers aan de slag waar ik al mee bezig was. Die waren heel anders van inslag. Ik heb toen met onze sponsor, Van Bommel, overlegd om een album te mogen gaan maken in plaats van een EP. Ik ben als een gek bezig geweest en had een veertigtal songs af. Het was ook tijdens de corona tijd, dus ik had alle tijd om in mijn thuisstudio bezig te zijn met het componeren van de nieuwe nummers. In die tijd is ook bassist Patrick de Kok afgehaakt. Er kwamen andere dingen op zijn pad en heeft daarvoor gekozen. Dat was wel jammer, hij was toch iemand die er vanaf het eerste moment bij is geweest en nu bleef ik alleen over. 

En nu dus met een nieuwe band?
Ja, ik ben op zoek gegaan naar een producer en die ook gevonden in de naam van Stephen van Haestregt. Na het zoeken van meer bandleden zijn we gaan repeteren in de Koepel in Breda. Stephen werd naast producer ook drummer van de band en hij werkte in de Koepel en dus mochten we daar repeteren. Stephen heeft ook ons laatste album in 2000 geproduceerd, dus het was mooi om hem er nu ook weer bij te kunnen betrekken. Nadat we flink gerepeteerd hebben zijn we naar Brussel gegaan om daar in de ICP Studios het album op te nemen en te voltooien.

CV Vals Licht

1998 debuutalbum 'Lunapark' komt uit
2000 opvolger 'Dieseljunks' 
April 2003 derde album Luidkeels komt uit
September 2003  Drummer Johann de Groot overlijdt 
2018 Eerste doorstart van Vals Licht, er komen een paar singles en een EP uit. 
April 2023 terugkeer met nieuwe single Godvergeten Oord 

De nieuwe single rockt een stuk meer dan de laatste EP Zichtbaar, is dat ook wat je dwars zat bij die EP?
Gedeeltelijk wel. Ik deed een opleiding bij Erwin Steijlen, online opleiding componeren en daarvoor kreeg ik heel veel opdrachten om nummers met synths op te nemen. Die zitten nou eenmaal in moderne muziek. Ik had weinig synths en had dus allemaal software aangeschaft en vond het eigenlijk wel kicken. Dat hoor je ook echt wel op die EP. Maar daarna had ik het gevoel dat ik te veel afweek van mijn roots. Daardoor ben ik meer teruggegaan naar het jaren ‘90 geluid en zijn er zo ook wel onbewuste parallellen met het eerste album. De cirkel is zo toch wel weer rondgekomen. Nu liet ik de synths achterwege als ik voor mezelf ging componeren. Nou moet ik wel zeggen dat de eerste single best bruut is, een soort wake-upcall van “Hey, we zijn er weer!”, maar de volgende singles gaan iets meer behapbaar zijn. Nog steeds niet echt commercieel maar iets zachter dan deze eerste single. Het album gaat zeker wel voor 90% uit rocknummers bestaan met hier en daar een pianoliedje. 

Is voor jezelf componeren lastiger dan voor anderen?
Ik merk vooral dat rocknummers moeilijker zijn dan commerciële popmuziek. Er zit meer gelaagdheid in en dat maakt het lastiger. Er gaat meer arbeid in zitten om alles goed op elkaar aan te laten sluiten. Een ballad of ander soortig zwijmelliedje is makkelijker. Je maakt een goed piano- of gitaarloopje en zet er een flinke galm op en het klinkt al heel goed. Maar daar staat de radio al vol mee dus wil ik zelf het juist anders doen. Puurdere rockmuziek maken zoals je juist bijna niet meer hoort op de radio. Zonder synths en effecten, geen overgeproduceerde rotzooi. Ik ben ook heel trots op wat ik heb gemaakt en het eindresultaat dat er uit is gekomen. 

Merk je dat je invloeden veranderen nu je ouder wordt?
Ik ben geboren in de jaren ‘60, dus dan groei je op met de muziek van de jaren ‘70. Status Quo, AC/DC, Led Zeppelin, Black Sabbath, met dat soort bands ben ik opgegroeid en dat gaat eigenlijk in je DNA zitten. Het werd veel op de radio gedraaid en mijn moeder luisterde dat ook veel. Mijn vader is eigenlijk een heel ander verhaal, hij was meer van de country en de Nederlandstalige muziek van die tijd. Zangeres Zonder Naam bijvoorbeeld. Mijn vader kon die hele liederen meezingen, of zelfs gewoon opdragen als wij in bad gingen of naar bed moesten. Ik vond het altijd wonderlijk hoe hij heel die tekst uit zijn hoofd kende.

Tony de Bruijn

"Er gaat meer arbeid in rock muziek zitten om alles goed op elkaar aan te laten sluiten, ik ben dan ook erg trots op wat we hebben gemaakt."

 

 

 

Is dat dan ook waarom je zelf in het Nederlands zingt?
Nederlandse teksten komen beter binnen bij mensen dan Engelse. Ze luisteren meer naar de tekst dan alleen naar de melodie. Ook het weemoed dat in die oude nummers zit spreekt mij heel erg aan, dat zit er echt ingebakken. Je analyseert later natuurlijk ook je eigen leven. Waarom doe ik dingen zoals ik ze doe? Die emotionele muziek trekt mij zo, ik denk dat het in het Nederlands zingen daar vandaan komt, dat je dat gevoel ook naar anderen over wilt brengen. Als klein kind sta je helemaal open voor alles wat je dan luistert en ik denk dat dat je voedt en ook altijd bij je blijft. 

Er komt nu een album aan, maar wat zijn daarna je plannen?
Natuurlijk willen we wel een paar optredens doen, maar Nederland zit denk ik niet meer echt te wachten op de klassieke rockmuziek. Ook veel gitaarbandjes van tegenwoordig hebben steeds meer synths, het alternatieve is er in de rock een beetje vanaf. Dat vind je nu meer in andere genres als bijvoorbeeld post-punk. Wij hebben juist ook het album live opgenomen om een beetje tegengeluid te geven aan al die bands die hun rockroots kwijt lijken te raken. Wij hebben het helemaal puur opgenomen, zonder effecten, meteen de mengtafel in. Dat hoor en voel je gewoon. Je moet de akoestiek van de ruimte laten horen en de ook de ruimte geven, dan krijg je het beste resultaat. Ik wou heel graag nog een keer iets zo opnemen en nu had ik de kans. 

Is dat belangrijk voor je, rockmuziek puur houden?
Ik heb echt een hekel aan al die overgeproduceerde rotzooi die je tegenwoordig hoort. Allemaal van die boybands die er leuk en alternatief uitzien op het podium maar in hun dagelijks leven er heel anders bijlopen. Ik vind dat ook geen echte muzikanten maar entertainers. Ze doen het er bij, leven niet het echte muzikanten leven. Je ziet het ook bij het Songfestival, het nummer van Zweden dat gewonnen heeft zou sowieso wel in de Top 40 terechtkomen, dat wist iedereen al. Op een kruk met alleen een gitaar kun je ook winnen, als je nummer maar gewoon goed is, zoals de inzending van Portugal een paar jaar geleden. Alle productie eromheen verhult nu soms dat de nummers inhoudelijk niet heel sterk zijn. Wat ik juist het leukst vind aan het Songfestival zijn de aparte nummers, het extravagante en helemaal uit de bocht vliegen. Ik vind dat Finland had moeten winnen. 

Wat zijn je tips voor opkomende muzikanten?
Mensen weten niet hoe het is om op een podium te staan totdat ze er zelf hebben gestaan. Ik moet ook wel nog eens iets alleen doen ergens, en je sterft duizend doden, ook na al die tijd. Je moet het gewoon heel graag willen doen. Als je nerveus wordt moet je denken, hoe graag doe ik dit. En als je het heel graag doet, waarom zou je dan zenuwachtig zijn? Vertrouwen in jezelf hebben en zorgen dat de voorbereiding goed is. Geloof dat je het fantastisch gaat doen en dan komt het vanzelf goed.

Neanderthaler, het nieuwe album van Vals Licht, verschijnt in oktober.

"Als klein kind sta je helemaal open voor alles wat je dan luistert en ik denk dat dat je voedt en ook altijd bij je blijft."