Een hiphopfestival in de Spoorzone. Komt het je bekend voor? Op de plek waar het inmiddels verdwenen WOO HAH! in 2014 het levenslicht zag, wordt eind deze maand het gloednieuwe festival Het Moment georganiseerd. Met headliners als Kevin, Mula B, Hef en Sticks is 29 juli een dag die hiphopminnend Nederland rood zou moeten omcirkelen in hun agenda. Maar de opvolger van WOO HAH!, dat is het zeker niet.

Geen internationale namen op de line-up, maar juist puur gefocust op de Nederlandse hiphopscene. Een hele andere insteek dus dan WOO HAH!, vinden organisatoren Bowie van Loon en Dirk Stolk. Beiden zijn verantwoordelijk voor de creatieve kant van het festival, Tim Frenken en Dirk de Leeuw verzorgen de productionele kant. Van Loon en Stolk hebben allebei hun oorsprong in de journalistiek. De eerste is hoofdredacteur van Hiphop In Je Smoel, de ander begon als recensent bij onder andere 3voor12/Tilburg en is tegenwoordig programmeur en DJ. Nu werd het tijd om een eigen festival op te zetten. Het moment dus om eens een biertje te drinken met de twee.

Hoe kennen jullie elkaar?

Stolk: “Nederlandse hiphop is onze passie. Daarin hebben we elkaar gevonden.”

Van Loon: “Dit is echt ons festival. We draaien al een jaar of vier, vijf samen Nederlandse hiphop in kroegen, clubs en popzalen. We zijn ook support geweest bij Fresku en Hef. Het Moment is een soort uitvergrote versie van wat we daarmee voor ogen hadden. Een 3.0-versie.”

Wanneer ontstond het idee voor Het Moment?

Stolk: “We gingen met elkaar zitten toen WOO HAH! wegging. Los van elkaar hadden we al een plan, maar we bleken hetzelfde te denken. Het idee was er daarvoor al hoor, we deden al evenementen samen. Dat we zelf de line-up boekten en de avond aan elkaar draaiden. Hoe moet iets eruit zien? Hoe moet iets klinken? Wie moet er staan? Maar dit is de eerste keer dat we iets op deze schaal organiseren.”

Van Loon: “Dirk heeft in het verleden al grote evenementen gedraaid en geproduceerd. Voor mij is dit allemaal nieuw.”

In hoeverre heeft het vertrek van WOO HAH! bijgedragen aan het ontstaan van Het Moment?

Stolk: “Vroeg of laat hadden we dit sowieso gedaan, maar het vertrek van WOO HAH! heeft alles wel in een stroomversnelling gebracht. Daarnaast bood zich via Dirk de Leeuw en Tim Frenken een mogelijkheid aan qua locatie en datum. Één plus één is dan toch twee.”

Van Loon: “Voor ons als fans, als Tilburgse hiphopliefhebbers, is het vertrek van WOO HAH! een aderlating. Een gat in je agenda. Toen WOO HAH! nog in de Spoorzone was, moest ik vijf minuten lopen. Toen het naar de Beekse Bergen ging, moest ik al gaan fietsen. Dat neem je voor lief. En nu is het een soort van geïmplodeerd.”

Stolk: “Nu was er ruimte voor ons. Dit is onze kans, dit moeten we nu doen. Dit is het moment. Nederlandstalige hiphop is toch een niche. Hiphop is het grootste genre ter wereld; we leveren al vier, vijf jaar de grootste artiest van het jaar af. Maar op tv zie je het nooit. Dit genre verdient een plek op zichzelf. Op grote, brede festivals staan hiphopacts toch altijd een beetje verstopt op de line-up.”

Van Loon: “Nu lag de ruimte bij ons thuis. Er is tijd en een plek. De kans deed zich voor om het op de plek te kunnen doen waar we het wilden.”

Waarom wilden jullie het in de Tilburgse Spoorzone doen?

Van Loon: “Tilburg is de perfecte stad voor dit. We hebben de plek. En de historie ook. Van zowel de Spoorzone en Tilburg als muziekstad. Heel veel mensen hier opereren vanuit een hiphop-mindset. Ook in de horeca. Kijk bijvoorbeeld naar Pulcinos. Zij zijn precies in hetzelfde gat gesprongen, waarvoor heel veel hulde. Nu heb je eigenlijk alsnog een indoor- en outdoorevent. Er is een gat dat door meerdere mensen wordt gedicht. In maart had je ook zo’n hiphopavond in de Effenaar, in Eindhoven. Dat moet uit die mindset komen. Er gaat iets weg in Brabant, dan moet er ook weer wat voor terugkomen. Als niemand die gaten dicht, sterft het uit.

Stolk: “We zijn in essentie van en voor Tilburg. Ook voor partners. Ik werk liever samen met een Tilburgs kledingmerk, dan met een groot, internationaal bedrijf. Dan kan je ook creatief blijven denken en is het niet alleen zakelijk.”

Ik zie jullie niet als opvolger van WOO HAH!, veel anderen doen dat wel. Hoe zien jullie dat?

Van Loon: “Ik ben blij dat je ons niet als WOO HAH!-vervanger ziet. Dat zijn we niet, maar het is logisch dat mensen die vergelijking maken.”

Stolk: “Je springt in het gat. In elke publicatie tot nu toe is het bijna één van de eerste dingen die mensen vragen of benoemen. Maar we zijn niet de nieuwe WOO HAH!, we hebben ook niet die ambitie. Ik zou heel graag willen zeggen dat we voor altijd in de Spoorzone blijven. En onze visie op de line-up is heel anders. We hebben nu alleen Nederlandstalige acts. Hiphop is misschien wel het breedste genre die er bestaat en wij zoomen in op een specifiek deel daarvan.”

Van Loon: “Het is spijtig, maar WOO HAH! is afgesloten. Dat was ook heel anders qua profiel, ze waren heel erg in het nu. Dat hebben wij ook, maar we hebben ook artiesten geboekt waar we al twintig jaar naar luisteren. We zijn in die zin nog best wel breed. Dat kom je niet tegen bij een WOO HAH!, niet zo snel. Daar komen mensen die nu aan zijn.”

Hoe reageerden artiesten?

Stolk: “Heel goed! Toen ik ging boeken, merkte ik al dat het achter de schermen een beetje rondging. Dat vind ik een goed teken, dat mensen er al over praten."

Van Loon: “Het is wel lekker als artiesten zo reageren. We hebben sowieso veel positieve geluiden gehoord. Gelukkig blijken er toch nog een paar mensen, net als ons, behoefte te hebben aan hiphop in de Spoorzone. Ik hoop dat artiesten zelf zien dat het ook een plek voor hen is. Dat ze denken: ‘Dit is mijn genre.’ Dat ook zij naar andere artiesten komen kijken en niet direct na hun set weer vertrekken. Erin, showtje doen, eruit: dat zou zonde zijn. Het moet een plek worden voor de hiphopscene, een voor-en-door-verhaal. Voor de liefhebber, door de liefhebber.”

Stolk: “Er zijn genoeg partijen die hetzelfde kunnen doen als wij. Maar vaak kijkt de programmeur dan gewoon naar wat het leuk doet op Spotify en boekt hij de bovenste tien. Don’t get me wrong, soms is dat ook gewoon nodig natuurlijk, maar ik kan me voorstellen
dat die manier niet voor alle artiesten even leuk is. Ik hoop dat artiesten in iets als dit ook net wat meer moeite steken.”

"Het moet een plek worden voor ons als hiphopscene, een voor-en-door-verhaal. Voor de liefhebber, door de liefhebber.”

Wat zijn jullie ambities?

Van Loon: “We willen dit wel meerdere jaren doen. Als dit een succes wordt, zou het zonde zijn om het maar eenmalig te doen.”

Stolk: “Ja, maar we willen de main focus wel op Nederlandstalig houden. Ik hou de deur voor internationale artiesten wel open, maar binnen Nederland zijn er ook nog heel veel acts die ik wil boeken. En die scene blijft alleen maar groeien. Er is zoveel aanwas. Iemand van veertien ging vroeger met vrienden in een bandje spelen, nu gaan ze beats maken. De tools zijn veel makkelijker en toegankelijker. En de wereld evolueert ook gewoon razendsnel, daar moet je in mee.”

Hoe gaat het met de kaartverkoop?

Stolk: “Heel lekker. De early birds waren binnen een minuut uitverkocht. We werken allebei in de sector en snappen allebei waarom artiesten en techniek duurder worden. Maar mijn ergernis is dat iemand van achttien, die eindelijk naar een festival mag, nu niet naar een festival kan omdat Lowlands-tickets 300 euro kosten. Terwijl een festival bezoeken wel belangrijk is voor je culturele ontwikkeling. Iedereen herinnert zich nog wel die eerste keer dat je op een festival stond, diep in de nacht dwalend naar je tent, dronken op de camping. Dat is belangrijk voor je ontwikkeling als mens.”

Van Loon: “Wij willen gewoon dat kleine, vriendelijke initiatief zijn om die mensen die ervaring te bieden. Voor drie tientjes ga je nog steeds gewoon de klok rond. We gaan open van drie tot twee. Dat is gewoon één complete festivaldag.”

En wat is jullie doelgroep?

Van Loon: “Die is heel breed eigenlijk. De gemiddelde Sticks-luisteraar zal niet naar ADF Samski luisteren. Die zit ook in een andere leeftijdscategorie. Wat ik hoop, is dat die jongere Samski-fan een uur later ook bij Sticks gaat kijken. Of andersom.”

Stolk: “Dat kan ook met deze prijs. De early birds waren twee tientjes, voor een soloshow van de meeste artiesten op de line-up ga je meer moeten betalen.”

Van Loon: “We willen gewoon heel graag dat je én je lievelingsartiest komt checken én dat je komt kijken wat er nog meer speelt in je favoriete genre. Mensen moeten daar weggaan en denken: ‘Weet je wie ik vandaag voor het eerst heb gezien?’”

Wat mogen we verwachten qua podia en timetable?

Van Loon: “We hebben één dj-stage en twee stages met live acts. We willen zorgen voor die afwisseling. De dj’s die we hebben geboekt draaien ook niet alleen maar Nederlandse hiphop. Alles waar hiphop zich de afgelopen vijftig jaar mee heeft geboeid, van trap tot amapiano, komt daar aan bod. Ik zou er zelf heel vervelend van worden als ik net artiest A live heb gezien, naar een dj-stage ga en dat daar iemand weer artiest A draait. Maar het wordt een gezonde mix van stijlen, geen bij elkaar geraapt zooitje. En alles is lekker outdoor, dus hopelijk wordt het mooi weer.

Waar hebben jullie op gelet bij het boeken?

Stolk: “Een grote schep persoonlijke smaak, maar ook bijzondere shows, relevantie en vooral talent. Er staan best veel jonge, upcoming acts op de line-up. Voor sommigen wordt het hun eerste festival ook. We hebben ook veel Tilburgse acts, zoals De Tuinhuis en Vegan Music. Maar neem ook een Quessswho. Zij zit best wel in een niche, terwijl ze supervet is. Heel veel mensen gaan haar ontdekken. Haar zetten we ook expres voor Kans. Die trekt wat meer mensen. Als mensen dan een uurtje eerder komen, zien ze ook Quessswho.”

Van Loon: “We hebben lokaal gekeken, maar ook nationaal. Wie is nu het grootste talent van Nederland? Als je dan de beelden van Noorderslag bekijkt en de top-25 daarvan opzoekt, zie je dat Siggy & D1ns heel hoog staan. Die stonden op zeven. Als je dat lukt tussen al die acts daar, is dat voor ons een no-brainer. Helemaal na hun album van afgelopen najaar. En Rafting Goods komt hun allereerste live-show ooit spelen op ons festival. Dat maakt de line-up uniek.”