Vurig haar en gezegend met de stem van een engel. Een pittige jongedame van 26 die op z’n tijd van net zo pittig eten houdt en daarom bij de interviewafspraak bij een zekere Italiaan kiest voor de pizza Fiamma. We spreken haar vlak voordat debuutsingle ‘Nightshop’ uitkomt en dat is natuurlijk super spannend, want: ‘Er zit een hele EP aan te komen met nog vier andere singles en dan Nightshop als eerst uitbrengen; dat doet wel wat met me.’
FIEP heeft zoals veel andere muzikanten in haar creatieve proces een rare periode achter de rug met corona en nam Nightshop al op in maart 2021. ‘Dat ik het nu pas uitbreng heeft te maken dat ik sowieso wat twijfelachtig was over waarmee ik wilde beginnen, maar toen ik de knoop wilde gaan doorhakken en mijn plugger (iemand van een label die langs radiostations gaat om muziek te promoten, red.) vond dat Nightshop als eerste moest worden uitgebracht, zijn we er voor gegaan.’
Stilzitten is niets voor de muzikante; tussen het opnemen en het uitbrengen van haar EP door stond ze in de Melkweg voor de finale van de Amsterdamse Popprijs waar ze met haar prachtig mooie witte Fender indruk maakte en daarvoor ook een voorronde en halve finale heeft moeten doorstaan. Bij die laatste waren ook onze vrienden van 3voor12/Noord-Holland en die waren te spreken over FIEP’s poëtische teksten die werden vergeleken met Johnny Cash. ‘Een waardige afsluiter’, zo wordt er opgetekend. Knap van haar, want voor ze begon aan de Amsterdamse Popprijs had ze nog repetitieangst.
De naam ‘Veerle Driessen’ zegt je nu misschien nog niets, maar onder de alias ‘FIEP’ timmert de geboren Eindhovense (tegenwoordig pendelend tussen Tilburg en Amsterdam) keihard aan de weg. Met haar lekkere rammelende en energieke indiepop stond ze pas nog te openen voor hypeband Wet Leg in een stijf uitverkocht Ekko, is ze geselecteerd voor Popronde 2022 en stond ze in de finale van de Amsterdamse Popprijs. Onder het genot van een pittige pizza Fiamma voelden we haar aan de tand over al het moois wat haar staat te gebeuren.
‘Ik was bang om fouten te maken. Dat noem ik zelf onzekerheid, maar ook de druk die ik voelde om te presteren. Alles is echt een snelvaart gegaan en ik had er minder lol in, maar naarmate ik meer ging repeteren, verdween de angst en kwam de lol terug. Dat kwam ook wel door mijn band, coaches en mijzelf. Ik voel dat ik een stuk steviger in mijn schoenen sta.’
Terwijl we wachten op het eten, moeten we het toch even vragen: die naam, waar komt die vandaan? Want het is goed Brabants voor ‘fopspeen’, maar de link kunnen we nog niet meteen leggen. Veerle lacht: ‘Het komt van ‘fiepke’, want ik stopte als kind echt alles in mijn mond, don’t ask me why, dus mijn vader noemde me al snel ‘Veerle Fiepke’. Ondertussen ben ik 26 en verzeker ik je dat ik deze gewoonte heb afgeleerd hoor.’ En dat is meteen een mooie bruggetje naar een ándere ontwikkeling van de afgelopen jaren, want onder een andere naam maakte ze al eerder muziek, maar dat heeft ze volledig achter zich gelaten. ‘Hoe ik nu sta in de wereld, wat ik wil en wie ik ben, dat is veel meer het hele FIEP-verhaal dan vroeger. Ik werk tegenwoordig alleen met mensen met wie ik een echte klik heb, die mij zien en begrijpen. Daar heb ik soms geen woorden voor nodig en dat is zo bizar en krachtig.’
Vraag naar de inspiratie voor single Nightshop en FIEP weet precies waar de kiem voor dat nummer begon: ‘Dat was een warme zomernacht in coronatijd. Ik wil met Nightshop het gevoel reflecteren dat je het leven zijn gang mag laten gaan zonder telkens bij iedere beslissing stil te staan. Het staat symbool voor vrijheid; laat de dag de dag en kijk maar wat er gebeurt! Ik kan dan ook niet wachten om het met de wereld te delen.’ En over die coronatijd gesproken, FIEP zegt zelf veel te hebben gehaald uit die crisis: ‘De wereld werd stil en ik minimaal werken en was alleen maar aan het maken. Maken, maken, maken, muziek, kunst, wat dan ook. Dat heb ik weken volgehouden en het voelde, ondanks alle shit, goed voor mij. Pas toen ik een vriendin via Skype sprak, kwam het besef van ‘wat als er geen live-muziek meer is’? Dan stelt mijn leven echt geen reet voor en weet ik niet wat ik hier doe…’
De spraakzame FIEP is er even stil van, maar de peinzende blik verandert snel in een vastberaden met een brede lach. ‘Toen ben ik die avond nog een plan gaan schrijven voor FIEP. Ik gaf mezelf de opdracht om elke dag een liedje te schrijven: good or bad doesn’t matter. Gewoon produceren! En toen ik het gevoel had dat het tijd was om het te gaan delen met anderen ben ik op zoek gegaan naar muzikanten om mijn materiaal mee af te maken. Ik haalde dus uit de stilte van de wereld opnieuw motivatie. En veel!'