Het initiatief komt uit de koker van dansleraar Chilton Galimo en danseres/journaliste Leeuwelijn Verwijst van het Tilburgse D-Crew Dance Collective. Dat collectief bestaat niet alleen uit dansers, maar ook uit talentvolle ondernemers, fotografen en videografen. Galimo zelf heeft gesprekken gehad met ondernemers en de gemeente Tilburg en proefde dat er bereidheid was om meer te investeren in urbancultuur, maar dat met gebrek aan kennis over de scene dat nog niet altijd goed tot uiting komt.
Met ‘Voice of Creative Tilburg’ hopen Galimo en Verwijst daar verandering in te brengen. Het platform wordt medegefinancierd vanuit het Tilburgse Media Fonds en vraagt niet alleen wat de mensen uit de urbancultuur doen, maar ook naar waar zij behoefte aan hebben om verder te komen. Verwijst vindt dat Tilburg goed op weg is als urbanvriendelijke stad met onder andere het Spoorpark, Ladybird Skatepark, Club Smederij, maar: ‘We horen toch veel dat Tilburg wordt vergeleken met Rotterdam waar een vergelijkbare cultuur heerst, maar voor velen die wij spreken zien zij dat Tilburg een springplank is náár Rotterdam toe. Dat snappen we wel, maar liever zien wij ook dat mensen onze stad zo kansrijk zien dat ze hier willen vestigen.’
Volgens Verwijst helpt een festival als WOO HAH! zeker met het vestigingsklimaat en is er een groot gevoel van gemeenschappelijkheid in Tilburg, maar voelt het alsof er nog even moet worden doorgepakt. ‘Zo sprak ik een rapper uit Tilburg die het nog moeilijk genoeg vond om een betaalbare studio te vinden waar hij muziek kon maken. Daarnaast kaartte hij aan dat hij de kloof tussen de oudgedienden van de hiphopscene en de jonge generatie kleiner kan voor het delen van kennis. Als positief punt noemde hij talentenprogramma ‘To The Max’ waarvoor hij op een klein podium op WOO HAH! heeft gestaan.’
Maar de ambitie van Voice of Creative Tilburg gaat verder dan alleen een stem geven aan de urbancultuur van Tilburg. Verwijst: ‘Het mooiste zou zijn als we zo veel mogelijk mensen aan elkaar kunnen verbinden. Dat mensen uit de urban scene daadwerkelijk met elkaar in contact komen. Wij denken dat dat enorm inspirerend kan werken voor alle partijen. Kijk bijvoorbeeld naar iemand die mode maakt, dan zou het gaaf zijn als die in contact komt met een fotograaf, of als een producer en een rapper contact maken. Wat ik toch heb gemerkt is dat het wij-gevoel voor de scene met elkaar wel bestaat, maar dat sommigen toch wat individualistisch werken en baat zouden hebben bij meer contacten. Met een verbindende factor als een platform of community kun je elkaar helpen met tips en uiteindelijk, ook als stad, een stap verder komen.’
De Tilburgse urban scene is nog altijd groeiende, maar als het gaat om platforms waarop zij zich kunnen laten horen, is nog wat beperkt. Daar wil ‘Voice of Creative Tilburg’ wat aan gaan doen en zal de komende weken via hun social mediakanalen diverse Tilburgers aan de hand van portretten gaan uitlichten die een bepaald facet van de scene vertegenwoordigen.