De 31e editie van Mundial voltrok zich afgelopen weekend wederom in de Spoorzone. Een aanzienlijk rustigere editie met 14.000 bezoekers (tegenover 20.000 in 2017), maar, volgens de organisatie, wel eentje die een 'groot sfeervol succes' mag worden genoemd. Met artiesten als Kraantje Pappie, Omar Souleyman en De Likt, was er dan ook op muzikaal vlak aardig wat leuks te beleven.

Seksuele dansjes voor 7-jarige kinderen op Mundial bij O, Kutjes

Het Friese duo ‘O, Kutjes’ is speciaal voor Festival Mundial afgereisd naar Tilburg. Zij brachten niet alleen hun catchy electropop nummers mee, maar ook hun rode strings, geile blikken en sexy danspasjes.

Kindershow

Wanneer je de naam van de band leest zou je niet verwachten dat deze show geschikt is voor kinderen, maar toch waren alle leeftijden aanwezig in het publiek. Het duo opende met een speciaal nummer; ‘Welkom bij de show, wij zijn O, Kutjes’, met als gevolg dat een groepje kinderen met een bek vol tanden staat te kijken. De korte rokjes van de dames vallen nog erger op door hun knalrode ondergoed dat zij eronder dragen. En zo wordt het optreden afgetrapt.

Te klein podium

Al na het eerste nummer besluiten de dames van O, kutjes om het podium wat groter te maken. De meiden lopen, met erg seksuele bewegingen, het podium af en beginnen zich in het publiek te mengen. Om het nog ongemakkelijker te maken stappen de dames op verschillende toeschouwers af. Zelfs biertjes zijn niet veilig, de zangeressen pakken het graag van je af.

Publieksinteractie

Als artiest moet je niet alleen goed kunnen zingen, je publiek speelt natuurlijk ook een grote rol. Daarvoor kwamen de meiden met het concept ‘publieksinteractie’. Een gelukkige man uit het publiek mocht O, kutjes een kus geven, op hun billen. Daarnaast werden het rode ondergoed geveild. Voor het droevige bedrag van 8 euro werden de slipjes gekocht. In Eindhoven gaven ze er immers 40 euro voor.

Hoewel ze vocaal niet al te sterk waren, zetten ze wel een ontzettende show neer. Als je van een beetje gekkigheid, dansen en seks houdt, dan ben je bij O, Kutjes aan het juiste adres. Er gebeurt zoveel in een show, dat de drie kwartier die de dames hadden eigenlijk te kort was. Als we eerlijk zijn is het de eerste minuten een beetje ongemakkelijk, maar met een beetje bier en wat gedans komt het helemaal goed. (Robin Verschuuren)

Neave is zwoele techno met synchrone danspasjes

De jonge Tilburger Neave betreedt vanmiddag het podium met duistere beats, zwoele techno en veel vrouwenpower. Hoewel je haar muziek eerder zou verwachten in een donkere clubscene, staat ze vandaag op klaarlichte dag sensueel met twee danseressen op het podium. Met een korte show van dertig minuten hypnotiseert zij het Mundialpubliek.

Jong talent

Ze studeerde afgelopen donderdag af aan de Rockacademie en nog twee dagen later staat ze op Mundial. Ondanks dat de 21-jarige nog geen ervaren artiest is, brengt ze vanmiddag een strakke show met dans en lichteffecten. Aan het begin van haar optreden is het publiek nog niet echt onder de indruk, waarbij het merendeel bleef zitten op de grond. Na drie up-temponummers echter lijkt de energie van de zangeres over te vloeien in het publiek, en besluit een groot gedeelte om op te staan. Precies op dat moment stappen de achtergronddanseressen weg en begint de zangeres aan een enorme power ballad. Aan de zijkant van het podium stoppen de bezoekers met een biertje in de hand, en luisteren ze naar haar hoge en zuivere stem.

Synchrone danspasjes

De jonge artiest gebruikt zowel haar stem als haar lichaam om het publiek in te pakken. Gedurende de hele show wordt Neave vergezeld door twee jonge danseressen. Samen met haar voeren ze zwoele en synchrone danspasjes uit die niet zouden misstaan bij een optreden van Beyoncé. Op de achtergrond is er ook nog een vrouwelijke dj te herkennen die zorgt voor de duistere R&B klanken. Samen vormt het viertal een echte ‘vrouwenpowershow’. Dit kan het Mundialpubliek wel waarderen, en af en toe klinkt er wat gejoel uit het publiek.

Kort maar krachtig

Ze sluit af met een hard up-temponummer waarmee ze uiteindelijk de eerste bezoekers liet dansen. Helemaal hyped verlaat ze het podium, waarna de zangeres joelt: “Dit was zo leuk!” Het is aandoenlijk, en een mooie conclusie van haar show. Neave is jong, maar liet vandaag met genoeg talent en een strakke show zien: age doesn’t matter. (Marieke Nielen)

De Likt is een stel tijgers op het podium

“Tijgers en tijgerinnen, zijn jullie er klaar voor?”, schreeuwt frontman Jordy Dijkshoorn als hij springend het podium van The Dome opkomt. De hal stroomt al snel vol met nieuwsgierige Mundialbezoekers, benieuwd naar al het harde geluid dat uit speakers wordt geblazen. De show wordt geopend met de nieuwste hit ‘Zij Geeft Licht in de Duisternis’ en dan weten alle bezoekers het al: het dak gaat eraf.

Stagediver

Frontman Jordy staat bekend om zijn stagedives en na welgeteld acht minuten is het al raak. “Waar zijn die tijgers? Ik wil op jullie springen!”, schreeuwt de Rotterdammer. Het publiek is maar al te enthousiast om aan die wens te voldoen en springt naar voren om hem op te vangen. Na een energiek begin brabbelt Jordy wat over zijn stiefbroer en hoe graag die bij zijn shows wilt zijn. Niet veel later springt de bijna twee meter lange stiefbroer op het podium. De frontman hopt op zijn schouders en gaat het publiek in, waarmee De Likt het derde nummer van de avond begint: ‘Bloed Aan De Muur’.

Ja, dat bedoel ik

De rest van de avond gaat precies zoals je van De Likt mag verwachten: overbelaste rookmachines, keytarsolo’s, nog meer stagedives en een lang verwachte moshpit. Halverwege het programma beveelt Jordy iedereen om omlaag te gaan. “We starten dit volgende nummer alleen als iedereen op de grond zit.” De hal telt gezamenlijk van tien tot nul af. Wat er vervolgens gebeurt is niet heel verrassend, maar wel heel effectief. De grootste hit van de band ‘Ja, Dat Bedoel Ik’ wordt ingezet en de Rotterdamse band krijgt iedereen aan het springen.

Hoewel de excentrieke frontman vooral opvalt, zijn de rest van de bandleden ook noemenswaardig. Georgio Kuiper, de keytarspeler en pianist van De Likt, verschijnt na een paar nummers naar de voorgrond om zijn dancemoves te laten zien. Dat eindigt in een korte dance battle tussen hem en Jordy, waarna Georgio ook nog een stagedive poogt.

Of je er van houdt of niet, je kan niet ontkennen dat De Likt als geen ander een feestje kan bouwen. (Marieke Nielen)

Joël Domingos is diep en dansbaar

Een veldje vol festivalgangers wacht in het zonnetje op de Tilburgse Joël Domingos. Zodra de zanger het podium oploopt staan de eerste mensen op. Domingos is bekend met het festivalterrein, hij stond een aantal jaar geleden ook op het Tilburgse Festival Mundial.

Verschillende muziekstijlen

Joël staat bekend om zijn popnummers met vleugjes van R&B, rap, soul en hiphop. De Nederlands-Kaapverdische zanger trapt af met het nummer ‘Wij zijn’, een lekker dansbaar nummer, waarop een klein deel van het publiek zijn heupen daadwerkelijk los durft te gooien. De meeste blijven zitten en luisteren aandachtig naar de zanger. Het daaropvolgende nummer, ‘Laat het los nu en dans’, zorgt ervoor dat Joël een nóg groter deel aan het dansen krijgt. De ontzettend vrolijke klanken doen denken aan een soort nederlandse Hakuna Matata. Geen zorgen, geen stress en lekker dansen.

Serieuze teksten

In tegenstelling tot veel andere rappers gaan de nummers van Domingo niet over drank en drugs. Liefde, verdriet en andere serieuze onderwerpen spelen de hoofdrol in zijn nummers. “Ik weet dat het een festival is, en dat het gezellig is, maar ik moet dit toch even doen”, zo kondigt hij zijn gevoelige nummer ‘Wat Ik Wil’ aan. Hij weet zijn publiek dan ook goed in te pakken met zijn nummers. Toch weet hij een iemand uit het publiek extra te verwennen. “Mag ik vragen wat je naam is?”, vraagt Joël. Het meisje antwoord met haar naam en binnen no time heeft de zanger een nummer voor Roxan, een meisje uit het publiek, geschreven.

Gastoptreden

Joël staat natuurlijk niet alleen op het podium. Naast zijn 5-koppige band nam hij ook een gast mee; Massi, een goede vriend van Joël. Binnenkort brengt het duo samen een nummer uit. De rappers zingen een nog niet uitgebracht slotnummer. Het nummer, ‘Weken skeer’ gedoopt, laat het hele publiek nog even dansen. Een tevreden publiek juicht Joël en Massi toe. (Robin Verschuuren)

Arabisch stampen voor beginners

Feit: het zijn acts als Omar Souleyman die Mundial zo leuk maken. Een man in een Khadaffi-achtige outfit op een podium, iemand op de achtergrond die een Arabische housebeat aan/uit zet en een zaal die het simpelweg snapt en volledig loco gaat. Veel meer heb je écht niet nodig voor een ouderwets Mundialfeestje.

Omar Souleyman wil je op je bruiloft hebben. Zelfs je tante van 85 gaat gegarandeerd uit haar plaat op de Dabke-muziek (‘stampen’ in het Arabisch) van onze Syrische vriend. Al een jaar of 20 reist Souleyman de festivals af met een uurtje woenstijntechno waar je u tegen zegt. Zelf klapt hij er wat bij, zingt af en toe een moppie mee en heft zo nu en dan zijn handen in de lucht om de vreugde nog groter te maken. Hoeft helemaal niet, het gaat vanzelf.

Je kunt je voorstellen dat het na een half uurtje wel mooi is met de pret. Maar daar heeft The Dome maling aan. Tot aan de laatste beats en zelfs na drie vlugge goodbyes wordt er gehost dat het een aard heeft. Mundial is meer dan opgewarmd voor een hete avond, met De Likt en Kraantje Pappie voor de boeg.

Niets anders dan een ‘dankjewel Omar’ is op z’n plaats. Het zijn acts als die van jou die Mundial zo leuk maken. (Simon Knopper)

Losse heupen en funky spacegeluiden bij The Mauskovic Dance Band

Twee gitaristen, een relaxte drummer, een keyboardspeler en een heupwiegend bandlid met knopjes waar spacegeluiden uitkomen; dat is de Mauskovic Dance Band. Met een mix van cumbia en salsa creëerden zij vanmiddag een Caraïbische sfeer in de Spoorzone.

Rozen en heupbewegingen

“Het is een beetje rare muziek maar wel gezellig, dus ja”, roept een man van middelbare leeftijd tegen zijn vrouw. De sfeer is gemoedelijk en relaxed bij het grote buitenpodium waar TMDB hun optreden start. Het is nog vroeg in de middag, maar het publiek heeft zin om te dansen. Het optreden start met ‘Tuto Bay’, een technonummer met lekkere sambageluiden. De zang is hoog en heeft wat weg van de sixtiesband Bee Gees. Het geluid wordt aangevuld met funky spacegeluiden, gedirigeerd door de tweede keyboardspeler. Naast knopjes indrukken en keyboard spelen presteert hij het ook om 60 minuten lang zijwaartse heupbewegingen te maken. Met deze zwoele moves laat hij ook de roosvazen in het decor mee deinzen. Waarom de band koos voor twee opzichtige vazen met rozen als decor, blijft een vraag.

Strakke show met weinig interactie

Ondanks dat The Mauskovic Dance Band een strakke show neerzette, was er weinig interactie tussen hen en het publiek. Behalve een paar korte bedankjes tussen de nummers door, was de band vooral op zichzelf gericht. Hoewel dit zorgde voor een goede dansbare sound, wat ook mag met deze artiestennaam, had de band meer hun best kunnen doen om het publiek in te pakken. Zo begon het vijftal met een vol veld, wat uiteindelijk uitdunde tot een kleiner aantal. Een mogelijke oorzaak kan het duo ‘O, kutjes’ zijn geweest, dat in het laatste kwartier van TMDB op een ander podium optraden.

Analog Fruit

Het optreden van TMDB kende een spanningsboog welke zijn hoogtepunt kende bij de single ‘Analog Fruit’. Met dit lekkere nummer wist de band bij zowel jong als oud de heupen los te krijgen. Aan het einde van de single had de band bijna zestig minuten vol gemaakt, maar nog niet helemaal. De muziek werd even gestopt en er volgde een vlug overleg welk nummer er nog gespeeld moet worden. De bandleden oogden vermoeid, maar wisten toch de volle tien minuten af te maken, met een luid applaus tot gevolg.

Uiteindelijk levert de tropische band een lekkere dansmiddag, die zeker mag worden onthouden. Op een later tijdstip was de band misschien wel meer tot zijn recht gekomen, maar desalniettemin stapte de band dankbaar en bescheiden van het podium. (Marieke Nielen)

Publiek raakt in een flow met TheColorGrey

Hiphopliefhebbers komen op Mundial niets tekort. Urbanband TheColorGrey opent op de tweede dag van het festival in The Dome met een flink aantal gevoelige rapnummers en smooth vibes.

Om stipt 14.00 uur staan er al een aantal trouwe fans vooraan in de grote zaal van The Dome te wachten. Wanneer de 23-jarige zanger, rapper en singersongwriter Will Michiels het podium betreedt, klinkt er luid gejoel. Buiten die eerste joelende rijen liefhebbers, is er nog bijna niemand in de zaal. Maar dat lijkt de zanger niets uit te maken. Vol energie start hij het ene na het andere nummer, waarbij hij het publiek zoveel mogelijk probeert te betrekken. Met een vinger in de lucht zwaait hij heen en weer; enthousiastelingen volgen en bewegen op de unieke mix van hiphop, new soul, jazz, R&B en urban pop.

Speelse klanken

Na het eerste nummer klinkt luid applaus en stelt Will de band voor. Hij vraagt zijn toeschouwers nog wat dichter naar voren te komen. “Don’t be afraid!” Iedereen komt pas echt los als door de Koepelhal de eerste klanken van het speelse ‘Need To Know’ galmen. Vorig jaar was dat nummer op de Belgische hitradio dé zomerhit.

Flow

Binnen een halfuur is de zaal al voor meer dan de helft gevuld. Achterin kijken de mensen nog een beetje verkennend rond naar wat er op het podium gebeurt; vooraan wordt er flink gedanst. Zanger Will is los. Hij gaat volledig op in zijn eigen geproduceerde urbanmuziek. De zaal raakt in een flow. En met zijn ogen dicht schuurt de vrolijke zanger bij een gevoeliger nummer zelfs tegen de microfoonstandaard aan.

Droom

Tegen het einde van zijn show vertelt Will dat het zijn grote ambitie is om internationaal te gaan. Hoewel hij nieuw is in de muziekscène lijkt die droom niet onmogelijk. TheColorGrey heeft alle elementen in zich om door te breken. Dat heeft de band op Mundial wel laten zien. (Ruth Smeets)

Kraantje Pappie weet hoe je de feesttent moet pompen

Bij elk festival hoort een headliner, en op Festival Mundial mocht de Nederlandse rapper Kraantje Pappie op het podium The Dome die rol op zich nemen. Met zijn energieke en feestige nummers liet hij de hele zaal springen.

Confetti, vuurwerk en dansen

Het publiek had hoge verwachtingen nadat hij zijn nummers ‘Lil Craney’ en ‘Liefde in de Lucht’ ten gehore bracht. Kraantje, wiens echte naam Alex is, beschikte vanavond over een erg gevarieerd publiek. Hoewel de zaal voornamelijk was gevuld met tieners, was er zelfs een 4-jarig meisje aan het genieten van het optreden. De confetti en het vuurwerk maakten het plaatje compleet.

Veel lullen, weinig spelen

Alex heeft voldoende nummers uitgebracht. Toch had hij moeite om het uur te vullen. De zanger had na elk nummer een nieuw praatje klaarstaan. Daarnaast legde hij vaak de muziek stil om nog even wat toe te voegen. Gelukkig merkte het publiek hier weinig van, het danste met volle overgave mee.

Natuurlijk kennen we de bekende nummers ‘Waar is Kraan?’, ‘Feesttent’ en het allernieuwste nummer ‘Liefde in de Lucht’. Pappie werkte ook mee aan de nummers ‘Traag’ en ‘Opgeturnt’, die ook werden opgevoerd.

Conclusie

Een feestje bouwen, dat kan Kraantje Pappie wel. Toch zijn er nog een aantal verbeterpunten. Af en toe was hij slecht verstaanbaar en iets minder toegiften zijn ook wenselijk. Al met al is er veel gedanst, gesprongen, gepompt, opgeturnt en vooral vel plezier gemaakt. Superoptreden. (Robin Verschuuren)