Afrobeat, oude discoplaten, of een vleugje electro: stappers in Tilburg weten dat als je ergens veilig zit ver weg van Top 40, EDM of monotone technoplaten, dat je bij De Gin Gin moet zijn. De wederkerende stapavond van organisator en dj Jeroen Opstelten (ook bekend als Ben Penn) viert aanstaande zaterdag in thuishonk De Smederij een 5-jarig jubileum. Een uitgelezen kans om met Opstelten terug én vooruit te blikken.

Met vijf jaar onder de riem en rond de zestig edities, mag je Jeroen Opstelten stiekem een van de veteranen noemen van het Tilburgse clubleven, want in 2012 was er voor de liefhebbers van alternatieve dance nog niet zo veel in onze stad. “En dan is vijf jaar een mooie gelegenheid om onder andere met iedereen die al zo lang trouw is aan De Gin Gin dat goed te gaan vieren”, vertelt Opstelten in Café RAW, om de hoek bij Club Smederij, waar hij tegenwoordig als programmeur werkt. Voor De Gin Gin wordt Opstelten daarnaast ondersteund door Sander van der Loo AKA Palo Santo die als resident bij de stapavond draait en sparringpartner van Opstelten voor het aandragen van dj's.

Dat Opstelten tegenwoordig als programmeur werkt, is op zich niet vreemd, want voor De Gin Gin haalde hij vaker dj’s naar Tilburg die later doorgroeiden naar de nationale top. Hij moet dat ook wel doen, want het succes van een dansavond na vijf jaar nog leuk houden, zit volgens hem voornamelijk in het innoveren: “Je moet jezelf wel blijven vernieuwen, want mensen zijn steeds sneller verveeld en je moet wel met iets nieuws blijven komen. Dan zijn er wel momenten waarop je het even niet weet ja, maar dat is ook wel weer het mooie eraan. Je blijft een beroep doen op je creativiteit, er is geen tijd om op je lauweren te rusten.”

CV Jeroen Opstelten

Augustus 1978 Geboren in Tilburg
September 1996 Begonnen bij Gerrit Rietveld Academie
2002-2012 Kunstenaarsduo Leonard & Jeroen
April 2012 Eerste editie De Gin Gin
Najaar 2013 Met Steven de Peven tv-programma 'DIT IS' bij de VPRO
April 2017 5 Jaar De Gin Gin

Muzikaal komt dat volgens Opstelten tot uiting in een eclectische mix van dj’s, waarbij soms twee verschillende dj’s achter elkaar qua platenkeuze op elkaar kunnen boksen, maar dat is dan ook bewust: “Ik noem dat ‘aangenaam wringen’ en dat kan ook allemaal bij De Gin Gin omdat het een brede avond is. Hiphop, afro, disco, soul, soms een beetje house of electro; er komt van alles voorbij, maar wel zwarte muziek in de breedste zin van het woord. De hele avond een genre hoeft niet per se saai te zijn, maar ik houd van een dynamische stapavond waar gezelligheid het belangrijkste is. Laat dan maar er een beetje grilligheid in de sets zijn. Iedereen weet dat ze aan hun trekken komen.”

Vraag hem naar zijn favoriete editie en Opstelten moet daar toch wel even over nadenken. “De keer met Disco Dolly staat mij nog goed bij, dat was één grote blend met vijf man en het was gewoon perfect. Iedereen had er zoveel zin in, kwam snel in een trance en soms heb je van die momenten waarop alles op z’n plek komt. Dat was toen zeker het geval. Maar ook de samenwerkingen met Qanvas (club in Amsterdam, red.) zijn keer op keer fantastisch, de avond met het Juxtapose-collectief waarbij iedereen echt diep ging en mijn solo all-nighter met Kerst. Dat was vooral gaaf omdat ik al wat meer bezig was met programmeren dan zelf draaien. Als je dan weer zo voor vijfhonderd man staat te draaien, ja, dat is wel bijzonder.”

Met een publiek dat volgens Opstelten echt diep durft te gaan op De Gin Gin, lijkt het bijna alsof alles mag tijdens de stapavond. Dat is volgens de dj toch ook niet helemaal zo: “Een van onze vaste dj’s wilde in het begin nog wel eens midden op de avond de wilde kant van jazzsaxofonist John Coltrane draaien. Dat werkte dan weer niet en dat snap ik ook wel, maar vind het wel tof dat het wordt geprobeerd en kijken hoe ver je kan gaan. Kijk, als ik zou gaan stappen en Coltrane wordt opgezet, dan vind ik dat tof, maar de meesten zullen er niets mee kunnen. Dat doen die jongens van Juxtapose weer zo goed: die starten vaker platen waarvan ik vrees dat het niet goed uitpakt en die toch het heel goed op de vloer doen. Dat lukt mij ook nog wel, maar de truc zit hem in het goed verpakken van zo’n plaat; wat je ervoor en erachter draait geeft de context van die ene plaat. Misschien zet je dan mensen heel even op een dwaalspoor, maar geef ze dan toch iets mee wat net wat toegankelijker is. Dat doet iets met je hersenen volgens mij.”

Heeft volgens Opstelten De Gin Gin een opvoedkundige taak? “Ik vind zelf opvoeden een kutwoord. Het klinkt zo elitair, introduceren in misschien beter. Daarom is het feest in het begin zo lang ook gratis geweest om makkelijk kennis te maken. Ondertussen hebben we een publiek opgebouwd wat erg open staat voor het onbekende. Daarom is de vierkwartsmaat ook zeker niet heilig in onze club. Natuurlijk draaien we wel veel four-to-the-floor zoals afrobeat en disco, maar draai wat hip hop of Brazil en daar kunnen heel spannende dingen in gebeuren. Dat het niet een vierkwartsmaat is, is niet zo erg, maar het moet wel dansbaar blijven.”

De Gin Gin viert haar 5-jarig bestaan op zaterdag 29 april in Club Smederij. Ben Penn & Palo Santo draaien en de entree bedraagt 5 euro. Voor meer informatie, zie het Facebook-evenement.