Zoals de doortastende lezer al uit de vorige zin zou kunnen opmaken, is voor dit optreden bepaald veel aandacht besteed aan het toneelbeeld: Tegen een imposante achtergrond van een uitgestrekte sterrenhemel zien de in een diepe duisternis gehulde toeschouwers de kleine sonde zijn eenzame reis maken, onderweg steeds afgelegener planeten passerend. Aan de voorzijde van het podium wordt het verloop van de tijd en het aantal afgelegde kilometers op tellers bijgehouden, zodat de kijker een indruk krijgt van de snelheid van het vaartuig en de ongelooflijke afstanden die het overbrugt. Een aardige vondst is ook de geregelde vermelding van 'belangrijke' gebeurtenissen die onderwijl plaatsvinden op onze steeds verder verwijderde Aarde (de dood van Haile Selassie, de kernramp in Tsjernobyl, etc.), die tegen de achtergrond van het schier eindeloze heelal steeds onbetekenender aandoen. Muzikaal zou je kunnen spreken van een avant-gardistische, vaak opvallend ingetogen progressieve spacerockvariant, die met name een gevoel van verwondering en bevreemding bij de luisteraar lijkt te willen oproepen. De bijna mechanisch strakke timing die gitarist en bandleider Strootman van zijn bassist, pianist en percussionist (en van zichzelf) vraagt, vergt opperste concentratie en bijna telepathische communicatie van de uitvoerenden, maar na al die jaren van samenspel voelt men elkaar wel bijna feilloos aan. Voor de toehoorder is zo'n om en nabij een vol uur durende suite natuurlijk een hele zit, maar gelukkig kent het stuk voldoende afwisseling – zo komt de sonde ongeveer halverwege in een soort (communicatie?)crisis terecht, die zowel visueel als muzikaal fel geïllustreerd wordt. Nadat het equilibrium zich herstelt blijft de sonde nog enige tijd verder zweven, om aan het einde van zijn levensduur langzaam te vervagen en welhaast onmerkbaar van het scherm te verdwijnen.
Of de Voyager 2 (die zijn vooruitgestuurde verkenner op een gegeven moment zelfs inhaalt) ooit buitenaards leven zal treffen dat in staat is de meegevoerde cryptische boodschappen te ontcijferen, valt te betwijfelen, maar het verdienstelijke ontdekkingswerk van de Pioneer 10 heeft door deze compositie in elk geval het eerbetoon gekregen dat het verdient.