Uit de Amsterdamse underground scene komt gekropen de Keniaans-Britse muzikant Ajay Saggar. Aan zijn rechterzijde zangeres Merinde Verbeek, met heldere stem en langzaam dansende heupen. Om hun heen bevindt zich een waas van deinende elektronische ritmes en benevelend gitaargegorgel. Het duo Deutsche Ashram, deze zondag in Paradox, doet typisch elektropoppig aan, maar dan net even spannender.
Wanneer het publiek keurig en knus is gaan zitten om aandachtig te luisteren, gooit Saggar zijn effectenbak open om de ruimte een minuut lang te vullen met een langgerekt, wollig akkoord. Dan komen de digitale trommels op gang en vervolgens valt Verbeek bij; subtiel wordt de synthachtige droom opgebouwd. Toegankelijk, catchy zelfs bij vlagen, maar zeker experimenteel genoeg om de audiofielen in de zaal bij de les te houden.
Dat is misschien nog wel het knapste aan de act van Deutsche Ashram: het wordt niet saai of slaapverwekkend, hoe dromerig het ook klinkt en het is verfijnd genoeg om live ook de gemiddelde voorbijganger erbij stil te laten staan. Dat zou kunnen komen doordat de beats vaak meer gematigd up- dan down-tempo zijn en genoeg speelse melodielijnen vervlochten zijn in de begeleiding. Of is het misschien de meisjesachtige stem van Verbeek die langzaamaan opbouwt naar een soort mysterieuze onheilspellendheid? Vast staat in ieder geval dat Deutsche Ashram, inclusief een pedalenset waar een autofabrikant trots op zou zijn, het publiek drie kwartier lang geïnteresseerd kan laten luisteren. Het is dan ook een heel prettige live-ervaring. (MvE)