Johannes Faes, alias Tourist LeMC, start in de Roxy bijna zo schuchter als zijn voorkomen. De Antwerpse hip hop-troubadour – gekleed in een donkere spijkerbroek, grijs ruitjesoverhemd en net-uit-bed-kapsel – komt vooral op opener ‘En Route’ amper boven zijn band uit, en dat ligt niet aan de afstemming van het geluid. Als een supportersgroepje van Royal Antwerp FC na een paar nummers met hun kreet “Wij zijn geen ratten. Wij komen terug” niet het nodige olie op het vuur had gegooid, was Tourist LeMC de teleurstelling van deze zondag kunnen zijn.
Faes glimlacht meteen bij het horen van dit herkenningspunt aan zijn stad Antwerpen. Thuis is ineens niet meer zo ver weg hier in Schijndel. Voor Tourist is dit het teken om de schroom van zich af te gooien en zijn eigen optreden te redden.
Gelukkig! Heeft Tourist verder nog trucjes in zijn mouw?
De Antwerpenaar heeft misschien niet de looks, maar wel de urgente songteksten als in ‘Koning Liefde’, ‘De Troubadours’ en ‘Horizon’.
Urgent zeg je. Dan heeft hij het als Vlaming vast over de aanslagen in zijn land?
Niet specifiek. Na ‘Liefde, Liefde’ staat Faes even stil bij de gebeurtenissen in Brussel van vorige week. “Wij gaan niet aan de kant. We zullen verrijzen als een feniks uit de as,” houdt de troubadour ons voor. Om dat in ‘Koning Liefde’ nog maar eens te verduidelijken. Wij vertegenwoordigen de liefde. En we mogen dan opportunisten zijn, we gaan niet opzij.
Is dat het enige? Beetje slapjes.
Die soberheid is de kracht van Tourist LeMC. Faes legt zijn wil om de wereld te verbeteren er niet te dik op met nodeloos gepraat tussen nummers door. Hij laat liever zijn songteksten spreken. Zoals dit refrein in ‘Koning Liefde’:
Dialectalert: Kan alleen moar geven
Wa'k te bieden hem
Kan alleen moar zeggen
‘t Weinige da'k weet
Ik heb zitten marchanderen
Opportunist
Moar met de liefde
Onderhandelde ni (JdC)