Incubate 2016: Wolf Eyes belichaamt 'barbaars' Incubate Incubate 2016: Wolf Eyes belichaamt 'barbaars' Incubate

Noiseveteranen blijven fris en freaky

, Freek Verhulst

Incubate 2016: Wolf Eyes belichaamt 'barbaars' Incubate

Noiseveteranen blijven fris en freaky

Freek Verhulst ,

"Ik ben trots een barbaar te zijn. En jullie zijn, gezien jullie aanwezigheid hier, ook barbaren". Met die woorden opende directeur Jan Zobel vrijdagavond het festival, verwijzend naar de letterlijke betekenis van het woord: 'afwijkend van de algemeen geaccepteerde norm'. Het is waar Incubate al sinds het begin voor staat: een podium bieden aan hen die grenzen durven te verleggen. Precies wat het Amerikaanse Wolf Eyes, een van de headliners, zo graag doet.

HET CONCERT

Wolf Eyes, Jupiler Zaal, zondag 15 mei 2016.

DE ACT

Wolf Eyes bestaat inmiddels alweer twee decennia, staat volgens verschillende bronnen ook wel bekend als 'The Kings Of US Noise". Zelf gaan de Amerikanen voor omschrijvingen als 'post-nuclear noise terrorists' en 'trip metal': het trio uit Michigan is niet bang te schuren - sterker nog, dat is het doel. Het instrumentarium bestaat uit een bijzondere verzameling zelfgebouwde blaasinstrumenten, een saxofoon, een gitaar en heel veel effecten. Experimentele noise dus, waarin de luisteraar nauwelijks houvast wordt geboden.

HET PUBLIEK

Een kleine tweehonderd man sterk, aandachtig luisterend. Veel ruimte voor andere vormen participatie is er dan ook niet. Wolf Eyes is zo'n act die bijna fysiek ervaren moet worden, met opperste concentratie moet worden beleefd.

HET MOMENT

Na twee lange stukken, richt voorman Nate Young zich tot het publiek. "Hebben we tijd voor nog een nummer? Hoeveel? 15 Minuten? Oh, dan kunnen we nog net een korte doen, als we snel zijn." Humor hebben ze wel, die Amerikanen.

OOK OPMERKELIJK

Ooit iemand met een soort Geordi La Forge (Star Trek)-bril op tegelijkertijd een saxofoon en een zelfgebouwde 'dubbelloopsfluit' zien bespelen? Op Incubate kan het, bij Wolf Eyes. En het ziet er niet alleen indrukwekkend uit, zo klinkt het ook. De vertakking in de ene fluit zorgt ervoor dat meerdere noten tegelijk kunnen worden gespeeld, waardoor John Olson met één mond in feite drie instrumenten bespeelt.

HET OORDEEL

Wolf Eyes verraadt op momenten dat hippere, crossover-proof bands als HEALTH (eerste album) en Suuns schatplichtig zijn aan deze noiselegendes. Maar ook Wolf Eyes zelf heeft al die tijd niet stilgezeten; het freejazz-eske element brengt een frisse frivoliteit in de set, die verder freaky as hell is. Precies zoals Zobel het graag ziet, dus.

DE FOTO

nu op 3voor12