Leuren met cd’s en vooral heel hard werken

Eerste geslaagde Popwerkzaamheden over ‘de weg naar succes’

Joost Peters ,

Hoe zet je jezelf als act succesvol in de markt? Rond die vraag vond woensdagavond in Hall of Fame de eerste editie van Popwerkzaamheden plaats: een nieuwe, maandelijkse avond die de Tilburgse muziekscene moet gaan verbinden. Zo’n dertig aanwezigen (waaronder nogal wat beginnende muzikanten) luisterden naar inspirerende gesprekken over het belang van een proactieve houding, authenticiteit en de geluksfactor. “Als je je gedraagt als een lul, vragen ze je echt nergens terug hoor.”

“We hadden net in eigen beheer onze eerste videoclip gemaakt. Een vriend van ons werkte hier in Tilburg bij Saturn, en hij besloot die clip te laten zien op alle beeldschermen in de zaak. Toevallig werd dat gezien door iemand van A-Film, die weer een vriend van hem tipte die bij V2 Records werkte. Zo kwam het balletje aan het rollen.”
 
Gitarist Malenzie McDonald van The Black Marble Selection wil maar zeggen: je moet als beginnende band óók een beetje geluk hebben. Samen met Willem Verbuyst (Vanderbuyst), Ruud Jolie (Within Temptation), Thomas Waterreus (Boef en de Gelogeerde Aap) en bandgenoot Eric Bus is Malenzie woensdagavond te gast in Hall of Fame, waar onder leiding van Frank van Pamelen wordt gepraat over de vraag wat ervoor nodig is om als act door te breken. Geluk is inderdaad een niet te onderschatten factor, beamen ook de andere aanwezigen: een toevallige ontmoeting kan je carrière een enorme boost geven.
 
Toch is dat maar een deel van het verhaal: de basis is toch vooral hard werken en jezelf proactief opstellen. Willem vertelt hoe hij in de begindagen alle zaaltjes opbelde met de vraag of zijn band er mocht spelen. Ook Thomas benadrukt het belang van een proactieve houding. “Wij begonnen ooit op een zolderkamer in de Reeshof. Onze carrière ontwikkelde zich als een soort olievlek: via optredens voor 10, 100 en 200 mensen in Tilburg ging het naar optredens in Eindhoven, Utrecht en uiteindelijk zelfs Japan. Dat was nooit gelukt als we niet steeds contact hadden gelegd met mensen in ‘het wereldje’. Bezoek de juiste feesten, stap op mensen af en bouw zo een naam op.” Eric vertelt hoe hij, gewapend met een doos vol EP’s, platenzaken in het hele land afging. “Iemand bij Plato vond hem erg goed en kocht meteen 80 exemplaren. Opeens lag onze muziek in drukbezochte platenzaken in Amsterdam, Utrecht en Leiden.”

Het minuutje van Matthijs

 Aanhakend bij de centrale vraagstelling (‘DWDD, wat moet je ermee’) wil presentator Van Pamelen weten: hoe belangrijk is dat minuutje optreden bij De Wereld Draait Door nou écht? Alle acts op het podium hebben DWDD-ervaring, en natuurlijk doet het ‘iets’ met je carrière. Toch moeten we ons er ook weer niet té veel van voorstellen, benadrukt Willem: “Maak het niet te groot.”

Dat de kracht van tv desalniettemin nauwelijks onderschat kan worden, blijkt uit het verhaal van Ruud. Within Temptation stond op het punt van doorbreken toen hij de band in 2002 kwam versterken. “De videoclip van ‘Ice Queen’ werd opeens heel erg veel aangevraagd op de clipzender The Box. Dat viel op, onder meer bij 3FM; zij gingen onze plaat draaien, waarna we opeens een enorme hit scoorden. Zo kwam de bal aan het rollen en braken we door in het buitenland.”

Toeren met Saxon

Ook geld blijkt – hoe kan het ook anders – een bepalende rol te kunnen spelen bij de ontwikkeling van je carrière. Durf te investeren! Willem vertelt hoe het management van het legendarische Saxon zijn band via-via op het spoor kwam. “We konden hun voorprogramma verzorgen, maar daarvoor moesten we dan wél even 10.000 euro neertellen. Eenzelfde bedrag zou daar bij komen voor reis- en verblijfkosten en dergelijke. Mensen in onze omgeving verklaarden ons voor gek: zóveel? Achteraf bleek het de beste beslissing ooit: we bereikten een enorm publiek, deden enorm veel ervaring op, én we verdienden dat geld ruimschoots terug met de verkoop van cd’s en merchandising.”
 
Toch heeft het misschien wel belangrijkste advies van de avond niets met geld te maken. Malenzie: “Blijf jezelf! Als je zelf gelooft in je product, pikt je publiek dat op. Geef altijd alles, of er nu drie of drieduizend mensen voor je neus staan. En: gedraag je als een gast als je ergens optreedt. Wees aardig en laat alles netjes achter.” Of, in een kernachtige samenvatting van Thomas: “Als je je als een lul gedraagt, vragen ze je echt niet terug.” 

Authenticiteit

Er gebeurt meer in Hall of Fame tijdens deze Popwerkzaamheden. Vast onderdeel is het demopanel, waarbij muzikanten zichzelf in de kijker kunnen spelen. Vanavond hebben zich, in een kamertje ergens in de krochten van het gebouw, drie programmeurs verzameld: Mike Dobber van Hall of Fame, Joep Smeets van 013 en Frank van ’t Zonnetje van Roxxity. Ingespannen bekijken en beluisteren ze vanavond demo’s van in totaal zes Tilburgse acts. Talent telt Tilburg zeker, benadrukken ze tijdens een korte pauze. Joep: “Het is prettig dat er nu zoiets is als deze Popwerkzaamheden: een centrale plek waar je snel kunt kennismaken met nieuw talent.” Frank vult aan: “Garanties kunnen we niet geven, maar de kans is zeker aanwezig dat je deze acts binnenkort terugziet op de Tilburgse podia.”
 
Even verderop vindt een workshop plaats rond branding: hoe zet je jezelf als act in de markt? Volgens workshopleider Jonathan Hoevertsz vormt authenticiteit de basis. “Denk eens na over vragen als: waarom maak je eigenlijk muziek? Waarom moet je publiek nou juist naar jou komen luisteren? Als je zelf weet waar je voor staat, straal je dat ook uit. In de workshop proberen we daar via gerichte vragen achter te komen."

Volgende editie: 24 juni

In de centrale hal sluiten Guy Fox en The Love Albatross de avond uiteindelijk muzikaal af en wordt er onder het genot van een biertje nagepraat. Volgende maand (24 juni): een nieuwe ronde Popwerkzaamheden voor Tilburgse muzikanten die hun horizon willen verbreden.