Leuren met cd’s en vooral heel hard werken
Eerste geslaagde Popwerkzaamheden over ‘de weg naar succes’
Hoe zet je jezelf als act succesvol in de markt? Rond die vraag vond woensdagavond in Hall of Fame de eerste editie van Popwerkzaamheden plaats: een nieuwe, maandelijkse avond die de Tilburgse muziekscene moet gaan verbinden. Zo’n dertig aanwezigen (waaronder nogal wat beginnende muzikanten) luisterden naar inspirerende gesprekken over het belang van een proactieve houding, authenticiteit en de geluksfactor. “Als je je gedraagt als een lul, vragen ze je echt nergens terug hoor.”
Het minuutje van Matthijs
Aanhakend bij de centrale vraagstelling (‘DWDD, wat moet je ermee’) wil presentator Van Pamelen weten: hoe belangrijk is dat minuutje optreden bij De Wereld Draait Door nou écht? Alle acts op het podium hebben DWDD-ervaring, en natuurlijk doet het ‘iets’ met je carrière. Toch moeten we ons er ook weer niet té veel van voorstellen, benadrukt Willem: “Maak het niet te groot.”
Dat de kracht van tv desalniettemin nauwelijks onderschat kan worden, blijkt uit het verhaal van Ruud. Within Temptation stond op het punt van doorbreken toen hij de band in 2002 kwam versterken. “De videoclip van ‘Ice Queen’ werd opeens heel erg veel aangevraagd op de clipzender The Box. Dat viel op, onder meer bij 3FM; zij gingen onze plaat draaien, waarna we opeens een enorme hit scoorden. Zo kwam de bal aan het rollen en braken we door in het buitenland.”