Incubate 2015: Harde geschiedenisles van Cabaret Voltaire

Richard H. Kirk houdt niet van onze oren

Jessy de Cooker ,

Cabaret Voltaire is terug en we mogen dat weten ook. Met een uitgebreide geschiedenisles wordt de concertzaal van Tilburg Theaters weggeblazen met de langzaamst opbouwende flashmob als gevolg.

HET CONCERT

Cabaret Voltaire, Concertzaal Theaters Tilburg, zaterdag 19 september 2015

DE ACT

Noem de naam Cabaret Voltaire en velen denken meteen aan de act die samen met Kraftwerk begon te pielen met elektronische muziek. Van het oorspronkelijke trio is enkel het brein Richard H. Kirk over, en deze elektronica-dinosaurus van 59 jaar oud is niet uit het veld te slaan. Hij is niet meer de experimentele electro-wave band uit de jaren tachtig, maar ook in zijn eentje staat Kirk zijn mannetje. Na een lange inactiviteit van 1994 tot 2014 doet Kirk een poging om de muziek van Cabaret Voltaire te doen herleven. Dat doet hij niet met de hits als 'Just Fascination' of 'Yashar', maar met wat hij zelf 'kunst' noemt. 

HET NUMMER

Zoals gezegd herbergt die 'kunst' geen bekende nummers uit het repertoire van Cabaret Voltaire. Zelfs de grote fans kennen een groot deel van de setlist niet. Richard H. Kirk als Cabaret Voltaire is geen terugkeer naar de avant-garde, maar heeft nieuw en onbekend materiaal als het fundament voor deze show.  

HET MOMENT

Kirk komt op als een forens die net op weg is naar huis. De 59-jarige draagt een gekreukt pak met een schoudertas en snelt naar zijn set. Hij rommelt wat met de machines, stopt enkele floppy’s in de machines en begint. De volle concertzaal van de Schouwburg ligt direct op apegapen van het geweldig harde volume. Kirk draait in trance aan zijn knoppen tot hij merkt dat de drie projectieschermen niet werken. Een nonchalante knipoog naar zijn technici en de zaal wordt overspoeld met alles wat er fout is in deze wereld. Oude Afrikaanse conflicten komen voorbij, maar ook hedendaagse thema’s als de propaganda van Russia Today en ISIS is verwerkt in de beeldentsunami. Wat een entree. 

OOK OPMERKELIJK

Hadden we het al gehad over het oorverdovende geluid dat uit de boxen knalt? Kirk lijkt er weinig last van te hebben, maar zelfs mensen met oordoppen houden de handen voor de oren. 

HET PUBLIEK

De concertzaal zit bomvol. Oude fans en jonge geïnteresseerden zijn uitgelopen om te kijken of ze Kirk nog wel zien zitten. Met de nadruk op het zitten, of ze hebben hun vingers in hun oren tegen het keiharde geluid. Naarmate Kirk blijft doorbeuken en het werkt. Op het einde staat een groot deel van de zaal aan de zijkanten een dansfeestje te houden. Caberet Voltaire op Incubate is de langzaamst vormende flashmob ooit.  

HET OORDEEL

Ondanks al het onbekende materiaal heeft Kirk een duidelijke boodschap. Dankzij zijn hedendaagse beeldenparade waarbij hij laat zien wat er nog verbeterd kan worden aan onze wereld toont hij de concertzaal een spiegel voor. Een keiharde spiegel, want naast alle confronterende beelden zullen we Cabaret Voltaire vooral herinneren door de opgedane gehoorschade. Maar al met al was het een geslaagde geschiedenisles zonder het gebruikelijke sentiment bij normale comebacks.