A hitchhiker's guide to the geluidsman's galaxy

Nieuw geluidssysteem 013 krijgt vuurdoop bij Subquake

Justin van Groenendaal ,

In een interview met hoofd productie van 013, Herbert van Sloun, hoorden we onlangs al uitgebreid over de nieuwe geluidsinstallatie van het poppodium, die tijdens Subquake x UKF zijn vuurdoop beleefde. 3voor12/Tilburg stuurde de grootste 'audiotist' van de redactie op het evenement af om te checken wat het publiek nou precies van dat nieuwe systeem merkt, en bovendien de leek eens een inkijkje te geven in het meer technische aspect van het hele verhaal.

Op deze avond wordt meteen duidelijk waarom dit nieuwe geluidssysteem er gekomen is: het geluid is veel voller dan tijdens de vorige editie van Subquake, en de lage tonen zijn veel gedetailleerder. Over datzelfde 'laag' gesproken: tijdens de set van Addergebroed en de sets die daarop volgen, schudt de 013 op zijn grondvesten door al dat geweld. Uw verslaggever komt daarachter als hij een biertje aan de bar bestelt: de stalen platen die onderop de bar gemonteerd zijn, resoneren lekker mee.
 

Niet helemaal vlekkeloos

Naarmate de avond verder vordert, vallen de twee rijen speakers die aan het plafond hangen, de zogeheten line-arrays, een ogenblik uit. Dit tekent meteen hun aandeel in het geluidsbeeld, want de front-fill (Spektrix speakers) en de ­outfill (Point 12 speakers) zijn niet in staat om dat gemis op te vangen. De line-arrays aan het plafond zijn nodig om het gehele publiek van geluid te voorzien. Achterin de zaal, aan de bar bovenaan de trappen, is het geluid ook bijzonder goed te noemen, terwijl het daar ‘vroeger’ nogal eens ontbrak aan een goede sound.
Het algehele geluidsbeeld is er flink erop vooruit gegaan: vooral de hogere tonen die in de DJ-sets voorkomen komen beter uit de verf, ondanks het hoge volume waarop de geluidsinstallatie gezet is. 
 

Wat nou front-fill?

In een eerder artikel besprak 3voor12/Tilburg het nieuwe geluidssysteem van 013. Maar wat betekenen die termen zoals front-fill en line-array nou?

Om het ook voor de minder technische bezoeker begrijpelijk te maken, even een uitleg over waar al die speakers opgesteld zijn, hoe ze heten en wat ze precies doen.
Te beginnen met de line-arrays: dit zijn de 'bananentrossen' die aan het plafond hangen. Hier zijn er twee van, die uit elk negen speakers bestaan. Achttien in totaal dus, en deze speakers zorgen voor het algemene geluidsbeeld in de gehele zaal, dus het balkon en de trappen waarop de concertganger zich kan bevinden.

De Spetrixkasten zijn het kleinere model speaker, waarvan er drie hangen onderaan de
line-arrays, om het publiek van geluid te voorzien dat schuin voor het podium staat. Dit is de zogeheten down-fill, die dient voor het opvullen van het geluid dat over het publiek dat onder de speakers staat heen ‘geblazen wordt’.
Voor het publiek dat voor het podium staat, zijn er in-fill en ­front-fill luidsprekers. Deze zijn bedoeld om het gemis aan geluid op te vangen dat het publiek vooraan het podium ondergaat. De in-fill-luidsprekers zijn de vier speakers die aan de linkerkant en rechterkant van het podium zijn opgesteld, twee aan elke kant. De front-fill-luidsprekers zijn de kleinere speakers, die tijdens Subquake nog niet in gebruik zijn geweest, in ieder geval niet zichtbaar.

De out-fill luidsprekers staan het verst van het podium, en zorgen ervoor dat het publiek dat aan de zijkanten van de zaal staat ook nog een volledig geluid heeft, in plaats alleen de lage tonen van de subwoofers over zich heen te krijgen. Van die subwoofers zijn er twaalf kasten, zes aan elke kant van het podium. Er zijn er telkens drie op elkaar gestapeld, zoals op onderstaande foto te zien is.  

Wat betekent de nieuwe geluidsset nu voor het publiek?

Zoals hierboven al gezegd, is het geluid vele malen helderder ten opzichte van de oude set, die net tegen zijn maximum aan presteerde. Daardoor loopt men wat minder het risico om de oren te beschadigen wanneer de geluidsman de knoppen net iets te ver open zet. Een ander puntje om te vermelden is dat de broekspijpen nu aardig ‘heen en weer wapperen’, waar dat met de oude set minder het geval was. Ook is het geluidsbeeld nu veel 'breder', omdat er ook voor de voorste hoeken van de zaal van luidsprekers voorzien zijn. Simpel gezegd is de geluidskwaliteit over de hele zaal nu constanter, waardoor je in ieder geval auditief niks mist als je even een biertje bij een van de barren gaat halen.

De komende tijd zal de nieuwe geluidsset zich verder moeten gaan bewijzen, met grote shows in aantocht, te beginnen met het uitverkochte concert van YES vanavond.