De avond werd geopend door de rappers van Backyard Bungalow, een drietal jongens die op de Rockacademie studeren. Zij lieten gedurende de avond een aantal van hun nummers aan het publiek horen. Het eerste nummer, met de toepasselijke titel ‘de eerste’, eindigden ze met een dansje, waardoor de sfeer van de avond wel meteen gezet werd.
Tilburgse scene onderwerp bij muzikale talkshow Notenkrakers
'In hoeverre is er een scene in Tilburg?'
Maandag 17 februari was het weer tijd voor Notenkrakers, een muzikale talkshow onder leiding van Marc en Paul Geerts. De ParadoX stroomde vol met muzikanten, producers, organisatoren en andere geïnteresseerden, om te praten over en te luisteren naar muziek. De vraag die deze aflevering centraal stond was of Tilburg nog wel een echte popstad was.
Gasten die avond waren Jasper van den Dobbelsteen, voormalig programmeur van 013, initiator van Into The Great Wide Open en op dit moment bezig met het bandcoachinginitiatief Proud of the South; Fons van Iersel, voormalig Noorderligt directeur en was nauw betrokken bij de oprichting van 013; Tom Sikkers; muzikant in de band Daybroke en producer en Bas van Duren, hoofdredacteur van 3voor12/Tilburg.
De gasten werden aan de tand gevoeld met een tweetal stellingen. De eerste was of Tilburg als popstad nog wel op de kaart stond. Natuurlijk kennen we successen als Krezip, Green Lizard en Travolta’s, maar komt er heden ten dage nog wel een talent bovendrijven? Door de sprekers werden namen als Mattanja Joy Bradley, Isabelle Amé, Caïro Liberation Front, Yama en Boef en de Gelogeerde Aap genoemd, maar verder bleef het angstvallig stil. Jasper verklaart dat met het volgende: zodra er meer bands zullen zijn, worden bands door elkaar geinspireerd en ontstaan daardoor weer nieuwe ideeën. De hele manier van muziekconsumptie verandert, waardoor het minder aantrekkelijk is om een band te starten.
Tom zegt dat door het korten van subsidies, het minder aantrekkelijk is voor een groot podium als 013 om kleine bands daar te laten spelen. Er is een verschuiving gaande: eerst werd er veel in jongerencentra en poppodia gespeeld, nu is het vaker zo dat er in muziekcafe’s wordt opgetreden. Omdat het voor jongerencentra en poppodia dus niet aantrekkelijk is om onbekende bands neer te zetten. Fons zegt daarna dat hij denkt dat poppodia er ook steeds minder tijd en aandacht aan besteden om plaatselijke bands te laten spelen, omdat zij toch een tent financieel goed moeten runnen. Hierdoor is het amper mogelijk om er te spelen.
Marc en Paul concluderen hieruit dat er 2 belangrijke veranderingen een rol spelen: de jongeren consumeren anders, zij willen liever online muziek luisteren en naar live clips kijken, dan een cd fysiek kopen en geld uitgeven voor kaartjes én er is een verandering in de financiële besteding van podia, waardoor er minder snel een plaatselijke band geboekt wordt.
Na de eerste stelling is het tijd voor muziek, van de hand van Fontys ACI directeur Pieter Bon. Hij vertelt over de verandering in muziekconsumptie, dat dat de reden is dat zijn nieuwe cd ‘international drive’ alleen via kanalen als iTunes, Spotify en dergelijke te vinden is. Hij laat ook nog zijn visie over Tilburg weten: hij vindt dat Tilburg de ambitie kan hebben een nog meer culturele stad te worden, vergelijkbaar met Austin in Texas, waar het showcase festival South by Southwest wordt gehouden. Hierna laat Pieter Bon samen met John Nuyten een nummer van de cd horen.
Na een korte onderbreking volgt een gesprek met language coach Buffi Dubermann, waarin zij vertelt over wat zij voor Nederlandse artiesten heeft kunnen betekenen en wat haar inbreng op de Rockacademie is voor de studenten.
Dan is het tijd voor het vaste programma onderdeel ‘Everything you always wanted to know about’, waarbij popdeskundige John van Uden het publiek de ins en outs over carnavalskrakers bijbrengt. Ook doet hij een duit in het zakje van de carnavalshits die heden ten dage op de markt worden gebracht.
Tijd voor de volgende stelling: Hoe staat de Tilburgse scene er lokaal voor? Jasper van den Dobbelsteen geeft kort uitleg over zijn project Proud of the South, waarbij er 10 Brabantse acts worden geselecteerd die coaching krijgen van onder andere poppodia. Er is echter maar 1 Tilburgse act geselecteerd, zegt dit iets over de kwaliteit van de popscene die er op dit moment in Tilburg is?
Opnieuw gaat het over subsidies, in dit geval over de Popronde, die wederom geen subsidie krijgt om komend jaar een nieuwe editie te organiseren. Tom Sikkers stelt dat de Popronde een belangrijk reizend festival is, niet alleen voor Tilburgs talent maar ook voor andere Nederlandse opkomende bands. Als de Popronde komend jaar wederom geen subsidie krijgt, is het maar af te wachten of het door kan gaan, en dat zou zonde zijn voor een stad als Tilburg, stellen de sprekers.
Er wordt gesteld dat er na opleidingen als de Rockacademie, het conservatorium en dergelijke, weinig nazorg is voor de muzikanten die hun diploma hebben gekregen. Dit zou vanuit de gemeente beter geregeld moeten worden. Jonge muzikanten hebben vaak nog geen geld voor een eigen ruimte om muziek te maken en dus hun creativiteit en talent te uiten.
Dan komt 3voor12 ter sprake. In het begin van de avond zeiden de presentatoren van de avond al dat zij vonden dat er te weinig Tilburgse bands op de site worden belicht, waarop Bas van Duren (hoofdredacteur) stelt dat dit onzin is, en dat er naar verhouding veel meer grote bands in Tilburg spelen dan lokale acts waarop er een heftige discussie ontstaat. Tom zegt dat het vizier van 3voor12 niet breed genoeg is om alles te kunnen belichten, en dat dat zonde en onnodig is voor de Tilburgse muziekindustrie. Dat zou moeten veranderen. Rosine Unck (Popronde Tilburg) roept uit het publiek en heeft kritiek op de manier waarop dit jaar de Popronde door 3voor12/Tilburg is belicht. Zij vindt het slecht dat 3voor12/Tilburg tijdens de Popronde bands recenseert die ook op Incubate stonden.
Jasper stelde dat de infrastructuur binnen de Tilburgse cultuur goed is, maar dat er te weinig input is vanuit de muziekwereld. Bands trekken zich te weinig aan elkaar op, waardoor er te weinig nieuw talent boven komt drijven. Er wordt nog wel kort gerefereerd naar de jamsessies in de Cul, maar ook dit brengt minder talent boven water dan in het begin. Bas kondigt hierna aan dat 3voor12/Tilburg wel bezig is om de vertrouwde clubshows nieuw leven in te blazen.
Kortom, er was genoeg om over te discussiëren en de onderwerpen zullen de aanwezigen nog lang bezig hebben gehouden, maar hierdoor was het wel een avond om te onthouden. De komende Notenkrakers zal zijn op donderdag 24 april, wederom in Paradox.