Dit duo maakt niet zozeer muziek; ze maken een allesomvattende sfeer. Met behulp van geluidseffecten, vervormingen van stemmen en een constante stroom aan absurde visuals is Aderlating meer een ervaring dan een muzikaal optreden. Bij binnenkomt staan we direct oog in oog met de hoofdpersoon uit de filmklassieker Dracula. De mannen staan over hun computers heen gebogen en lijken zo min mogelijk in beeld te willen komen. De aandacht van de aanwezigen wordt voornamelijk richting de filmfragmenten getrokken. Af en toe schreeuwt één van de twee leden in de microfoon, wat door alle vervormingen meer klinkt als een demonische opeenstapeling van tonen dan een stem. Tezamen met de visuals is Aderlating een aparte gewaarwording. Wat betreft de muziek die we erbij horen kunnen we dit in twee woorden omschrijven: diep en duister. Zouden er flatgebouwen in de hel staan, dan maakt Aderlating in dat geval de ideale liftmuziek. (AvdS)
#Incu14 blog: De zaterdag
Met onder andere Aderlating, Teething en capcap... cap
Op Incubate staan zoveel interessante acts, dat het voor de 3voor12/Tilburg-redactie niet te belopen is om iedereen een eigen artikel te geven. Maar we willen natuurlijk wel zoveel mogelijk acts behandelen. Daarvoor hebben we de Incubate-blog, waarin we je dagelijks voorstellen aan the best of the rest en scherp in de gaten houden wat er door anderen wordt gezegd over het festival. Wij zullen dit artikel dan ook meerdere malen updaten.
Aderlating
Datashock
Bij een bandnaam als deze wordt al makkelijk de link gelegd met hoekige, elektronische muziek. Maar niets van dat alles klinkt door het Patronaat, de bovenzaal van Café Dudok. Datashock produceert een soort psychedelische drone, die bovendien aandoet als folky kampvuurmuziek. Aan dat laatste beeld werken ook de visuals mee, die rechstreeks uit een scene transition van That 70s Show lijken te komen. Op de grond vlak voor het podium zitten mensen in kleermakerszit aandachtig te luisteren, als zijn ze verzameld rond eerder genoemd kampvuur. Kortom; Datashock weet absoluut een sterke sfeer neer te zetten waarin men gemakkelijk mee kan gaan. Jammer dat daaraan redelijk abrupt een eind komt, terwijl de band nog ruim twintig minuten te spelen heeft. Al lijkt het publiek zich daar niet al te veel aan te storen. Wellicht ook niet heel vreemd: het Patronaat is op dagen als deze Tilburg's grootste publieke heteluchtoven. (FV)
Teething
Leopard Skull
Het repertoire van Leopard Skull is volledig geschreven en ingespeeld door de zanger en tevens producer achter deze naam. Voor het optreden in de Cul de Sac neemt hij The Hunters met zich mee om alle nummers van begeleiding te voorzien. Samen trappen ze meteen trappen hard af om de zaal wakker te schudden aan het begin van deze Incubate zaterdag. Na een garage-achtige sound tijdens deze openingstrack ‘Tomorrow’ vervolgt Leopard Skull met de lekkere surfrock van ‘Stick Around’. Dit alles wordt voorzien van de galmende stem van de zanger die zorgt voor een psychedelische vibe waarop het fijn is om even de ogen te sluiten. Het is duidelijk dat deze nummers zijn geschreven met meerdere muziekstijlen als inspiratie. Muzikaal gezien kan de band dit gelukkig hebben. Op het samenspel is niks aan te merken en de korte gitaarpartijen klinken lekker. Helaas is door een te groot contrast tussen de zang en de afwisselende stijlen niet ieder nummer even goed. Desondanks blijft het publiek vrolijk en wordt er gewillig met de heupen gewiegd wanneer de zanger daartoe opdracht geeft. Met het voorlaatste nummer ‘She Don’t Give A Shit’ bewijst deze formatie zich en is het duidelijk dat Leopard Skull heerlijke muziek kan maken. Kort samengevat is dit gewoon een fijne band om de dag mee te starten, en misschien wel een band om te onthouden. (TS)
Death Alley
“Hey zoon, luister dit, echte muziek”, zomaar iets wat je vader zou zeggen terwijl hij een cassettebandje van Death Alley door de autospeakers blast. Oh nee wacht, eigenlijk is het een piepjong bandje uit Amsterdam. Maar een ding is zeker: de band is simpelweg de definitie van hardrock. Het is dat het podium in de Little Devil niet groter is, anders hadden er nog meer clichés op gepast. Motörhead, AC/DC, het Nederlandse Vanderbuyst; Death Alley ademt het allemaal. Het is compromisloze rock van het labeltje ‘vuig’ wat in sneltreintempo op het publiek wordt afgevuurd. Dat neemt niet weg dat het niet fijn klinkt. Maar eigenlijk is het ook te perfect. De band presenteert zich als een solide hardrockact (alleen al om de looks van de frontman en de vaardigheid van de gitarist) maar heeft op dit moment nog niet de kracht om zich daadwerkelijk te onderscheiden.
Skitsystem
De zweedse metalheads van Skitsystem bestaan dit jaar 20 jaar. Voor degene die niet bekend zijn met de band, het is te vergelijken met Cradle of Filth. Dat maakt de omschrijving van hun muziek dan ook redelijk foutief. Ze staan bekend als een crust punk band, maar live komt dit toch dichter in de buurt van deathmetal. Hoe dan ook, de zaal staat helemaal vol. Helaas is die volle zaal wel maar van korte duur. Het geluid laat nogal te wensen over. Waar het bij de meeste bands in Extase een tikkeltje te hard staat, staat het hier te zacht. Achterin de zaal is dan ook bijna niets te horen. Als je vooraan staat heb je een mooie show. De armen en benen vliegen vooraan in de zaal dan ook aardig in de rondte. Aan het einde van het optreden staat de zaal nog maar half vol. Het zij door de prominent aanwezige hitte in Extase of het gebrek aan fatoenslijk geluid, jammer is het in ieder geval wel. (ER)
capcap... cap
Het Eindhovense capcap…cap is het Nederlandse antwoord op The xx. In februari dit jaar stond het viertal al in Tilburg, maar dan in een iets andere setting dan vanavond. Toen speelden ze namelijk op Stukafest in een studentenkamer. Vanavond staan ze echter in een minder intieme sessie, namelijk De Boemel op de Spoorzone.
Carne
Coilguns
Innercity Ensemble
Deze van origine Poolse experimentele improvisatieband bestaat uit zeven muzikanten met allemaal een andere muzikale achtergrond. Dat maakt dit optreden zo interessant. Ze combineren vrije jazz met noise-rock en electro en dat maakt het heel toegankelijk voor jonger publiek. Paradox staat al half vol en ze zijn nog niet eens klaar met soundchecken. Het publiek blijft binnen stromen en binnen de kortste keren staat heel de zaal vol. Ze beginnen wel iets te laat, maar wat wil je ook als je zo ongelooflijk veel instrumenten op het podium hebt staan? Dan duurt soundchecken gewoon even wat langer. Ze openen het optreden met een heel stil nummer waarbij absolute stilte geboden is. Van die stilte is na een paar minuten al weinig meer over en dat ligt niet aan het publiek. Met flink wat slagwerk hier en daar is er weinig meer van dat mooie, kleine, breekbare liedje over. Ondanks de vreemde combinaties in genres, werkt het toch wel voor deze band. Vrij jazz is in ieder geval niet alleen meer voor oude decadente lullen met sigaren en een glas cognac. En er staat genoeg jong publiek met bier en sigaretten in de zaal om dit te beamen. (ER)
De Koning Der Dieren
De Koning der Dieren is naar eigen zeggen bezig aan een tournee langs kerken, kinderdagverblijven en crematoria. Natuurlijk krijg je dan op een gegeven moment de vraag of je wel eens nagedacht hebt over Jozef, en hoe hij zich moet hebben gevoeld als hij naast Maria lag. Wetend dat ze volledig uitgewoond is door Onze Lieve Heer. Dat heeft de Koning zeker, sterker nog, hij heeft er een liedje over geschreven. 'Warme melk, natte pruim in je gezicht.' Een greep uit het absurdistische, ongelooflijk grove repertoire van de man uit Bergen op Zoom. Hij verpakt zijn hilarische vunzigheid in lieve, vrolijke gitaarliedjes waarmee hij telkens weet te verrassen en zijn publiek op het verkeerde been zet. Zo bestaat het nummer 'De Rattenvanger van Hamelen' voor een groot deel uit het herhalen van de zin: 'Stop maar met zoeken, de kinderen zijn dood.' Andere hoogtepunten uit zijn korte set gaan over dikke vrouwen aan de wandel die pakken koekjes verslinden, het slopende gevecht van het onderdrukken van een erectie in 'Gérard de Geile Huisarts' en een ode aan kunstzinnige meisjes in de vorm van een opdracht: "Was je haar!". Huilen van het lachen in een protestantse kerk. Je maakt het niet snel mee, maar de Koning der Dieren krijgt het voor mekaar. (CC)