Tafels vol elektronica zijn geen ongewoon gezicht op deze bijeenkomsten, maar ouderwetse diaprojectoren zie je daarbij toch zelden opduiken. Vlaming Floris Vanhoof, die deze avond het spits mag afbijten en verantwoordelijk is voor deze opstelling, blijkt echter desondanks bepaald geen nostalgisch ingesteld artiest. Geïnspireerd door experimenteel componist Richard Maxfield, die muzikanten trachtte aan te sturen door middel van de 'energie' die zijn intense blikken zouden communiceren, creëert Vanhoof muziek via de breingolven die een speciale hoofdband naar zijn elektronische instrumentarium verstuurt: hoe geconcentreerder de artiest, hoe luider de klanken. Hij demonstreert dit principe door al ronddwalende door de zaal enkele van de in het duister gehulde bezoekers met een lampje te beschijnen en aan te kijken – bij oogcontact neemt het volume van het gezoem dat zijn apparatuur continu produceert inderdaad sterk toe. Grappig om te constateren dat dit natuurlijk ook het geval is wanneer hij uiteindelijk zelf achter de knoppen plaatsneemt voor een audiovisuele set, waarin afbeeldingen van oeroude en hypermoderne objecten, aangevuld met scènes uit de natuur, in een vaak rap tempo door elkaar lopen (vandaar de vele projectoren), heel effectief begeleid door bijna hypnotiserende elektronische klankmotiefjes. Een bijzondere start van dit immer verrassende festijn.
Speelgoed, insekten, oude apparatuur en breingolven domineren Gifgrond 35
Floris Vanhoof, gwEm en Toka Lügenvater staan opnieuw garant voor vreemde pret
Terwijl DJ DMDN de zaak kundig aan elkaar lijmde tegen de achtergrond van even kleurrijke als bizarre videoprojecties, zorgden het Japans/Duitse dadaïstische duo Toka Lügenvater, Atarifanaat gwEm van de overkant van het Kanaal en Vlaams audiovisueel talent Floris Vanhoof afgelopen zaterdag wederom voor uitzonderlijke performances op de vijfendertigste editie van Gifgrond.
FLORIS VANHOOF
GWEM
Feest wordt het al helemaal bij gwEm, de artiestennaam van een leptosome Brit die een enorme fascinatie voor primitieve computerbewerkingen van oude ravehits blijkt te hebben. Speciaal voor dat doel heeft hij enkele antieke Atari's met zelfgemaakte software verrijkt, waardoor deze als 8-bit muziekgeneratoren zijn gaan functioneren. Met deze instrumenten op zak trakteert hij het publiek vanavond op zijn elementaire interpretaties van het werk van onder andere U96 en The Prodigy. De resultaten blijken er bij velen als zoete koek in te gaan, hoewel deze performance in tegenstelling tot de vorige nauwelijks visuele aspecten kent en eigenlijk alleen ten volle gesmaakt kan worden als men zich geroepen voelt op al deze vertrouwde klanken te gaan dansen – kalm luisteren heeft geen zin. Pech voor de wat meer contemplatief ingestelde bezoeker kortom, maar gelukkig voor gwEm zijn er meer dan genoeg gegadigden voor enige gezonde lichaamsbeweging. Hij gaat er tenslotte zelfs van zingen.
TOKA LÜGENVATER
Dat Berlijn en Dada uitstekend met elkaar overweg kunnen, wordt uiteindelijk nog even overtuigend gedemonstreerd door Toka Lügenvater. Dit internationale duo sluit op zijn eigengereide manier voorbeeldig aan bij het ondergrondse speeltuinkarakter van Gifgrond, met een op het oog ingetogen Japanner die de yin vormt bij de yang van een hyperenergieke Duitser, die graag zingt, tekent, tettert, toetseneert, door de zaal rent en speelgoed ritmisch over de aarde laat schuren, waar mogelijk het liefst tegelijkertijd. Terwijl zijn onbewogen vriend op gitaar en keyboard de basis legt voor de aburdistische, dissonante 'dadapunk' nummers die op het publiek worden afgevuurd, neemt onze uitgelaten oosterbuur iedere keer weer een andere rol aan, waarvan de meest opvallende misschien wel de geïncarneerde bij is, die regelmatig enthousiast met zijn harde voelsprieten op de vloer slaat bij wijze van aanvullende percussie (meneer schijnt sowieso over een bovengemiddelde belangstelling voor insekten te beschikken). Een geslaagde slotmanifestatie bij een al even succesvolle Gifgrond-editie.