Dit duo kent u misschien nog van 'het ijsproject': Op het toepasselijk getitelde 'Ice Music Festival' in Geilo, Noorwegen hebben ze samen opgetreden op ijsgitaar en ijspercussie. Jaja, u leest het goed: Men speelde op instrumenten gemaakt van ijs. North Sea Jazz vond dat zo'n cool (hahaha) idee, dat ze het kunstje daar nog eens mochten herhalen. Zoiets is natuurlijk ook erg origineel en leuk, om niet te zeggen melig en dolkomisch, maar erg prakisch is het uiteindelijk niet, en vandaag doen ze het dus gewoon met een normale gitaar en percussie.
Deze fysieke afwezigheid van ijs laat onverlet dat de geproduceerde klanken ons moeiteloos transporteren naar eindeloze sneeuwwitte vlaktes. Waar dat aan ligt? Aan de etherische, vredig-koele maar toch zo mensvriendelijke en uitnodigende atmosfeer van de muziek, waarschijnlijk. Bram Stadhouders' spel draagt onmiskenbaar zijn hoogstpersoonlijke signatuur: Hij gebruikt geen noot te veel, houdt het zo minimaal mogelijk. Zijn klankkleur lijkt veel te ontlenen aan het werk van Steve Reich (daar laat het ons in elk geval sterk aan denken). Terjes percussie, met zijn primitief-sjamanistische en sterk meditatieve inslag met veel ruimte voor belletjesklanken, sluit perfect op het geluid van Bram aan. Het in groten getale aanwezige publiek lijkt het hele optreden haar adem in te houden, om dan aan het einde de opgebouwde spanning te ontladen in een daverend applaus. Een veelbelovend begin van deze avond.