Rockacademie verder zonder directie Borgers en Boontjes

"Zonder reorganisatie zat ik er nog gewoon"

Wouter van Loon ,

Directeuren Bertus Borgers en Gerard Boontjes van de Rockacademie nemen afscheid van de Rockacademie. Borgers blijft tot de zomer betrokken bij de opleiding. Boontjes is 1 januari al vertrokken, met gemengde gevoelens. Het afscheidsinterview.

Is het afscheid van harte?
Borgers: "Er is een grote reorganisatie op de Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) bezig. Bij de Rockacademie wordt de functie van directeur vervangen door die van 'leidinggevende'. En tja, ik ben bijna 65, dus ik zou sowieso al niet zo lang meer meelopen. En om dan op de functie die ik zelf in het leven heb geroepen te gaan solliciteren, dat vond ik een beetje raar."
Boontjes: "De nieuwe functie neemt ook andere verantwoordelijkheden met zich mee. Dat zag ik ook niet zo zitten dus heb ik ook besloten er niet op te solliciteren. Ik neem afscheid met gemengde gevoelens. Als die reorganisatie er niet was geweest, had ik er nog gewoon gezeten. Ik zag nog genoeg uitdagingen op de Rockacademie. Aan de andere kant: ik ben 60, ik ga met de huidige politieke ontwikkelingen nog tien jaar mee. Dat is nog een mooie tijd om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Ik ben binnen Fontys al met wat nieuws bezig, maar daar kan ik nog niks over zeggen."

Toch doen er verhalen rond dat er flink wat spanningen waren tussen jullie en de top van Fontys. Zo zouden de bezuinigingen op de FHK altijd bij de Rockacademie beginnen.
Borgers: "Nee, dat is niet waar. Misschien lijkt dat naar buiten zo. Maar ik heb dicht op het management gezeten en de beslissingen die genomen moesten worden, waren heel moeilijk. Op onderwijs wordt flink bezuinigd en de Rockacademie is nooit harder geraakt dan de andere opleidingen."Boontjes: "Een kleine opleiding in zo'n grote organisatie als Fontys levert wel altijd spanningen op. De Rockacademie heeft heel veel aan Fontys gehad, laat dat duidelijk zijn: zonder Fontys geen Rockacademie. Maar onderwijs is geen onderneming en dat gaat dan niet altijd helemaal goed."
 
Hoe laten jullie de opleiding achter?
Boontjes: "We zijn nu tien jaar directeur geweest. Ik kijk daar met bijzonder veel plezier op terug. De Rockacademie is een ongekend succes, dat hadden we nooit gedacht."
Borgers: "En ook nu staat de opleiding er goed voor. We zijn altijd vernieuwend geweest. Wij hebben bijvoorbeeld laten zien dat je popmuzikanten op kunt leiden, vijftien jaar geleden riep iedereen dat zo'n school belachelijk was en dat je het als popmuzikant alleen op straat kan leren."
Boontjes: "Daarnaast zijn alle onderwijsinstellingen zijn nu bezig met 'de ondernemende kunstenaar'. Dat was ons concept van begin af aan: het is mooi dat je goed kunt spelen, en daar bestaat een deel van het onderwijs ook uit, maar een behoorlijk deel van de lesstof bestaat uit hoe je daarmee geld kunt verdienen."
 
Maken jullie je dan helemaal nergens zorgen over?
Boontjes: "De wereld van de popmuziek is continu in beweging. In pakweg de studie Engels zit nauwelijks vernieuwing. Dat is bij ons wel anders. Toen we in 1999 begonnen, had nog niemand van mp3 gehoord. Nu hebben we sociale media, waar voor muzikanten veel te winnen is. De student loopt wat dat betreft vaak op het onderwijs voor. De docenten moeten de houding hebben om daarin mee te gaan.
Daarnaast maak ik zorgen over de inperking die de nieuwe overheidsmaatregelen met zich meebrengen. Studenten moeten nu binnen vijf jaar afstuderen, dat betekent dat ze bijna geen fout meer mogen maken. Als je een jonge gast van 18, 20 bent, mag je een keer onderuit gaan. Dat hoort ook bij een creatieve opleiding."