Dubstepfeest Trigga stopt en geeft stokje door

Organisator Sjak van Bussel zoekt andere uitdagingen

Nikos Kyrmos ,

Het populairste dubstepfeest van Tilburg, Trigga, komt na vijf jaar en 25 edities tot een einde. Op 7 April zal in 013 een laatste ronde van diepe bassen worden doorgegeven aan de jongere generatie. Organisator Sjak van Bussel vertelt over het begin en nabije einde.

Op z´n veertiende was Sjak van Bussel al bezig met elektronische muziek. Tussen verscheidene bands door richtte hij een cassettelabel op voor underground noise en drones en verspreidde zijn muziek over de hele wereld, onder zijn alias DMDN. Het is dit genre waarin hij zich het meest thuis voelt, maar in Tilburg staat hij beter bekend als medeorganisator van dubstepfeest Trigga. Samen met Vincent Koreman heeft Van Bussel Tilburg bekend gemaakt met het genre maar nu vindt hij het tijd om te stoppen. “Het is goed om het stokje over te dragen aan de volgende generatie.”

Zijn eerste ervaringen met dubstep deed Van Bussel ongeveer acht jaar geleden op in het Verenigd Koninkrijk, de geboortegrond van de toen nog onbekende stroming in de elektronica. In platenzaak Black Market, in Londen, zag hij vijf platen uitgestald. Een bordje met ‘dubstep’ erop prijkte er nog nietszeggend boven. “Die vijf platen heb ik beluisterd en meteen gekocht. Ik moest deze muziek hier laten horen. Ik wist zeker: dit gaat het worden.” Eenmaal terug in Nederland begon hij als DJ de muziek op feesten te draaien en probeerde hij platen te importeren voor verkoop in zijn eigen platenzaak Antenne. De muziek was toen nog zo onbekend dat er in Nederland nauwelijks een distributeur te vinden was. Vijf jaar geleden was het dan eindelijk zover. Het tweede dubstepfeest in Nederland (in Den Haag was er net één georganiseerd), het eerste feest op Tilburgse bodem: Trigga was geboren. “Er stonden vijftig mensen in de zaal meen ik. De helft was puur nieuwsgierig naar dat dubstep. Ze wisten gewoon niet wat ze moesten verwachten.”

Tegenwoordig is dubstep een begrip waar je niet meer omheen kunt. Van jongerencentra tot grote clubs in de Randstad, overal is wel een maandelijks feest te vinden. De DJ’s worden ondertussen steeds groter en bekender, gevoed door de commerciële machines van platenmaatschappijen. “Vroeger belde je eens wat mensen uit Engeland om hier te komen draaien en dan waren ze al blij met accommodatie en reiskostenvergoeding. Laatst belden we een paar jongens op, bleken ze net teruggekeerd van een tour met Skrillex. Het boekingskantoor lachte ons bijna uit.” De markt voor dubstep is enorm gegroeid en de muziek zelf is geëvolueerd  van diep en bijna dromerig naar hard en penetrant. “Die eerste dubstep die ik in Black Market kocht was bijna 3-dimensionaal. Zo gelaagd, zo diep van geluid. Maar het publiek wil nu meestal knallen, losgaan.”

Van Bussel is underground in hart en nieren maar de stappen van dubstep richting mainstream zijn niet zijn redenen om te stoppen met Trigga: “Ik doe zelf zoveel meer dan alleen dubstep dat ik eigenlijk een beetje van dat stempel af wil. Samen met Vincent is uiteindelijk beslist het stokje door te geven aan de volgende generatie. Wij gaan gewoon weer op zoek naar andere uitdagingen.” Die uitdagingen zoekt hij in nieuwe Dj-projecten maar ook in doommetalband BUNKUR bijvoorbeeld. “Trigga hebben we altijd met plezier georganiseerd en we laten het ook met plezier los, maar je hoort pas niks meer van me als ik de pijp uit ga.”

Trigga #25 begint op 7 april vanaf 23:00 uur in de Stage01. Bevestigde namen zijn Killawatt, Coco Bryce, DMDN, Ghosryda, Cintasoul, Dubjunk, Bas Bots, Just So Nah en Plagiaat VJ's.