Ja, natuurlijk is het een veredelde vorm van aapjes kijken. En natuurlijk zal niemand het na afloop hebben over het ontroerende karakter van de stemspecifieke melodiebuigingen. Maar met een pleidooi voor het afschaffen van zulk entertainment, zou men Klaus Beyer zwaar tekort doen.
CONCERT
Klaus Beyer, Cul de Sac, zaterdag 17 september
MUZIEK
De vergelijking met onze eigen Zanger Rinus dringt zich al snel op. De pens, de lege blik in de ogen, de onhandige houding en het haast unieke talent om zonder ook maar één noot zuiver te raken een hele zaal naar je hand te zetten. Maar deze Oosterbuur is meer! Niet alleen bedient hij zelf zijn knoppen, hij vertaalt Beatles-klassiekers eigenhandig naar het Duits en zelfs Nederlands. En dat gegeven an sich blijkt garantie voor een zeer geslaagd optreden.
PLUS
Wat een geweldige sfeer hangt er in Cul de Sac. Met z’n allen meezingen met Beyer’s bewerking van Yellow Submarine (‘Wir Sind Im Gelbe Unterwasserboot’), of stijl achteroverslaan van de energie in zijn uitvoering van Helter Skelter; het is allemaal even mooi. Beyer zelf geniet zo mogelijk nog meer dan het publiek als dat hem vraagt voor de tweede en zelfs derde maal ‘Gestern’ in te zetten. Hij beloont zijn publiek met een paar zinnen in (krakkemikkig) Nederlands.
MIN
We kunnen het hier hebben over de zangkwaliteiten van Klaus, of over zijn podiumpresentatie. Wellicht zou ik commentaar kunnen hebben op de weinige variatie in de setlist, maar waarom? Het was één groot feest in Cul de Sac, en dat is waar het in dit genre toch vooral om draait. Als we dan toch een kritiekpuntje moeten noemen: Zanger Rinus heeft een scooter, een dansje en zelfs een Romana. Dat heeft Klaus Beyer niet, maar hij is een Duitser, en dat is voer voor hilariteit genoeg.
CONCLUSIE
Dit optreden zal elke aanwezige nog lang heugen, en dat kunnen we niet van elke Incubate-artiest zeggen. Daarom krijgt Klaus Beyer, die na zijn optreden aangeeft dat hij elke dag wel in Cul de Sac zou willen optreden, een
CIJFER
9,7