Tilburg en 013 ontkoppeld van nachtnet

Directeur Van Hove: "Dat zou niet zo verstandig zijn"

3VOOR12 Landelijk: Ingmar Griffioen ,

Alarmbellen rinkelen in Tilburg nu de stad afgesloten dreigt te worden van de nachtnet-verbinding met Den Bosch en dus de halve Randstad. "Dat zou niet zo verstandig zijn", meent 013-directeur Guus van Hove. De Tilburgse raad roept de provincie Noord-Brabant op om de nachttreinen te behouden.

Directeur Van Hove: "Dat zou niet zo verstandig zijn"

Alarmbellen rinkelen in Tilburg nu de stad in december 2010 afgesloten dreigt te worden van de nachtnet-verbinding met Den Bosch. Daarmee zou de mogelijkheid verdwijnen om 's nachts direct terug te treinen vanuit Tilburg naar Utrecht en Amsterdam. "Dat zou niet zo verstandig zijn", meent 013-directeur Guus van Hove. "Tilburg is de zesde stad van het land en je moet er als stad wat voor over hebben om bereikbaar te zijn." De gemeenteraad roept de provincie Noord-Brabant op om de nachttreinen, die "van eminent belang" voor Tilburg zouden zijn, te behouden. 

Consequenties voor de programmering sluit Van Hove uit. "Wij programmeren primair voor een breed publiek en dus op courante tijden. Het gros van de concerten is om 23.30 uur afgelopen, op tijd om de laatste trein te halen." Het gaat overigens om een voorstel, waarbij het Nachtnet niet in heel Brabant verdwijnt. Als de Brabantse Statencommissie instemt met het voorstel van Gedeputeerde Staten dan wordt de eind 2007 begonnen proef met twee jaar verlengd tot december 2012. En dan blijft Nachtnet Brabant zo lang wel intact tussen Utrecht-’s-Hertogenbosch-Eindhoven en Rotterdam-Dordrecht-Breda-Tilburg-Eindhoven. Vanuit Tilburg blijven Rotterdam, Den Haag en Eindhoven 's nachts dus wel bereikbaar.

Althans in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag. Donderdag op vrijdag zou het hele Nachtnet Brabant niet rendabel zijn en vanaf december dus verdwijnen. De NS stelt: "Hoewel de gemiddelde bezetting per trein, als gevolg van de economische recessie, minder snel groeit dan eerder werd verwacht, blijkt de klanttevredenheid groot." Doorgaan is het devies, maar om kosten te besparen wil de NS geen dubbeldekstreinen meer inzetten en vervallen de nachttreinen op donderdag en op het traject Tilburg-’s-Hertogenbosch helemaal. Ook acht de vervoerder het "op basis van reizigersaantallen niet haalbaar dat Oss en Helmond aangehaakt worden op het Nachtnet".

Bij de Effenaar in Eindhoven schrikken ze niet van het verdwijnen van de donderdagse nachttrein. "We hebben toch geen vergunning om donderdag tot 4 uur door te gaan. Dus programmeren we dan geen clubavonden", vertelt Hoofd PR Marlies Timmermans. Zij ziet het belang van een nachtnet heel duidelijk in. "De ervaring is dat het voor ons voordelig werkt, maar dat is niet iets dat wij echt kunnen meten." 

De directeur van 013 meent dat zijn zaal van de nachtelijke verbinding profiteert, maar signaleerde alleen bij de invoering in december 2007 een explosieve bezoekersstijging. "Ik denk dat we het nu niet zozeer merken in de stijging van de bezoekersaantallen, maar wel dat bezoekers de concerten kunnen afzien. Als Snoop Dogg hier op dinsdag staat en hij komt te laat, dan moet een groot deel voor de toegift weg. Bij een beetje naam komt 25% van het publiek van buiten de provincie en ik denk dat een substantieel daarvan met het openbaar vervoer komt. Het is niet zo dat we extra kaarten verkopen, maar wel dat de mensen langer blijven en die ontneem je zonder Nachtnet straks een stuk dienstverlening."