Glocal op ’t Schop

Interview met biologisch boer Jan van den Broek

Tjeerd van Erve ,

Incubate heeft er sinds dit jaar een tak bij, Glocal. Hier in wil het festival de internationalisering en de verkleining van de wereld door de globalisering terug brengen naar de regio. Verschillende projecten waar in internationale artiesten zich verdiepen in lokale thema’s op lokale sites. Een van die locaties is ’t Schop in Hilvarenbeek, een biologische boerderij met winkel en boerderijkeuken voor verschillende gelegenheden.

Interview met biologisch boer Jan van den Broek

Incubate heeft er sinds dit jaar een tak bij, Glocal. Daarmee wil het festival de internationalisering en de verkleining van de wereld door de globalisering terug brengen naar de regio. Verschillende projecten waar in internationale artiesten zich verdiepen in lokale thema’s op lokale sites. Een van die locaties is ’t Schop in Hilvarenbeek, een biologische boerderij met winkel en boerderijkeuken voor verschillende gelegenheden.

De afgelopen dagen logeerden electro noise pop en dance innovator Dan Deacon en up-and-coming filmmaker Jimmy Joe Roche bij familie van den Broek en zijn op en rond de boerderij aan het werk geweest om hun film, die een van het hoogtepunten op het festival moet worden, op te nemen. Wat een clash van culturen lijkt tussen stad en platteland, verwordt daar tot een ontmoeting van culturen en de opbouw van een bijzonder project. Reden voor 3VOOR12/Tilburg om aan tafel te schuiven met Jan van den Broek met de vraag hoe hij met zijn boerderij bij Glocal betrokken is geraakt.

Persoonlijke klik

De samenwerking met Incubate is eigenlijk spontaan ontstaan. Tijdens innovatie workshops van Het Vrije Tijdshuis in De NWE Vorst kwam van den Broek in contact met Joost Heijthuijsen. Tussen de gele post-it’s vol met ideeën over vernieuwing in recreatie en amusement in Brabant was er meteen een klik tussen de twee. En uit die klik ontstond de latere samenwerking met Glocal, voor van den Broek een logische stap binnen zijn verdere werk.

In zijn ogen hebben biologische boeren binnen de agrarische sector namelijk een koploperspositie. Niet alleen in de agrarische sector waar biologische boeren zoals hij vaak risico’s moeten en durven nemen, niet alleen in de landbouw methode maar ook juist richting de maatschappij. Biologisch boeren gaat niet alleen om het bewust en milieuvriendelijk omgaan met dieren en omgeving, maar juist ook om een stukje bewustwording van de consument.

Bewustwording

Door de voortgaande urbanisatie is er een afstand ontstaan tussen de consument en zijn eten. Mensen weten wel waar hun eten vandaan komt, maar begrijpen/beleven het niet meer. Het wel bekende idee dat kinderen denken dat melk in de fabriek wordt gemaakt. Een te grote afstand van de stad tot de natuur met aan de ene zijde de totale acceptatie van de bio-industrie en aan de andere kant de dierenliefhebbers die een zekere mate van zelfreflectie op de dieren toepassen. En dat beide uit onbegrip.

Met ’t Schop ziet van den Broek daar een rol voor zichzelf in weggelegd. Juist door mensen op de boerderij uit te nodigen, rond te laten lopen of zoals door het jaar heen gebeurt in (kook)workshops kennis te laten maken met de regionale op biologische wijze verbouwde  producten hoopt hij bewust zijn bij de consument te creëren. Niet alleen op het gebied van de biologische landbouw, maar juist ook op het gebied van regionale producten en het verschil tussen duurzaamheid en biologisch. En daar past Incubate goed in. Het festival dat zich niet schaamt voor “het broek” waar uit het ontstaan is, maar het juist in haar profiel opneemt. Niet alleen door Glocal, maar ook door het gebruik van biologische streekproducten.

De boodschap komt van zelf

Net als van den Broek ziet Incubate voor zichzelf daar een voortrekkerspositie in en wil het festival zich meer als festival in en uit Brabant profileren om zo haar positie internationaal te versterken. En daar past de visie van ’t Schop goed in. Hoewel van den Broek Incubate bij aanvang van het project niet veel verder kende dan de media hetze rondom Hermann Nitsch en 'het varken' van vorig jaar, ziet hij een mogelijkheid om via de samenwerking de bewustwording rondom biologische landbouw te vergroten.

Hij wil de kloof in de beeldvorming tussen stad en platteland verkleinen. Op de jaarlijkse open dag voor biologische bedrijven doet hij dat door een festival te organiseren op eigen terrein, met verschillende bands, toneel en verschillende standjes. Een evenement dat zo’n 2000 mensen trekt. Zijn idee is dat als de mensen een goede tijd hebben, de boodschap van zelf komt. En juist de link die in glocal wordt gelegd tussen globalisering en het lokale, sluit daar erg bij aan. Want hoewel die globalisering de wereld kleinere maakt en kleine gemeenschappen bij elkaar brengt over de hele wereld, heeft het ook de keer zijde dat ons voedsel haar bron kent aan de andere kant van de wereld. Grote opgekochte velden vol met genetisch gemanipuleerde maïs voor de varkens in Brabant, terwijl de keuterboertjes daar hun veld en werk kwijt raken. Daar is Van den Broek vol van, en dat is onderdeel van wat hij over wil brengen. Dat ’t Schop daarmee meer klanten zou trekken, dat komt op een tweede, derde of zelfs vierde plek.