Cul de Sac tien jaar: een gesprek met bedrijfsleider Jan Kinds

“Zolang het publiek maar geniet”

Dyon Schlebos ,

Met de jubileumweek voor de deur, blikt bedrijfsleider Jan Kinds terug op tien jaar Cul de Sac. Een gesprek over hoogte- en dieptepunten, uitbreiding en het rookverbod. Ook kijkt hij vooruit naar de feestweek. “De jongens daar in het raam zijn nog maar het voorprogramma.”

“Zolang het publiek maar geniet”

Met de jubileumweek voor de deur, blikt bedrijfsleider Jan Kinds terug op tien jaar Cul de Sac. Een gesprek over hoogte- en dieptepunten, uitbreiding en het rookverbod. Ook kijkt hij vooruit naar de feestweek. “De jongens daar in het raam zijn nog maar het voorprogramma.”

“Vol trots”, antwoordt Kinds op de vraag hoe hij terugkijkt op tien jaar Cul de Sac. Begonnen als barman, klom hij op tot programmeur en schopte het in 2002 tot bedrijfsleider. Uit de vele hoogtepunten van tien jaar Cul de Sac kan hij moeilijk kiezen. “De uitschieters zijn toch wel optredens van grote bands zoals Caesar, Absynthe Minded en Brant Bjork. Maar ook kleinere bandjes als Hank And Lily, die er echt een feestje van maakten. Het geeft dan niet dat er maar een handjevol mensen naar kijkt, zolang ze er maar van genieten.”

Er zijn ook tegenvallers geweest. “Bandjes die op hun MySpace heel anders klinken dan wanneer ze live spelen, bijvoorbeeld. Dat zijn meestal de kleinere bandjes waar je later niet veel meer van hoort. Uiteindelijk leer je daar als programmeur wel van.” Een andere tegenvaller is het rookverbod, dat sinds juli vorig jaar van kracht is. Ook de komst van het tegenover gelegen café Studio heeft Cul de Sac geen goed gedaan. Kinds: “Studio is zeker een concurrent, hoewel ik liever concullega zeg. Ze vissen steeds meer uit onze vijver. Niet alleen qua muziek, maar ook qua doelgroep. Daar is in principe niets mis mee, want zo ontstaat er meer loop in de straat, maar wij merken het financieel wel.”

Kinds heeft wel eens nagedacht over uitbreiding van de Cul. Maar: “Bij het pand hiernaast is het in het verleden heel vaak niet goed gegaan met restaurants, clubs en dergelijke. Je moet er in eerste instantie flink wat voor neerleggen om het over te nemen. Vervolgens ga je verbouwen en zet je het naar je eigen hand. Je bent zo een miljoen aan kosten verder. Daarnaast moet je proberen dezelfde sfeer te creëren die hier nu hangt. Ik vind het persoonlijk helemaal niet nodig.”

De jubileumweek staat voor de deur. Heeft hij er zin in? “Ik ben heel trots als ik kijk naar wat we aankomende week allemaal gaan doen. De jongens daar in het raam zijn nog maar het voorprogramma.” Hij wijst naar dj's FaFaFarouk en Petrus, die een week lang tussen de binnen- en buitendeuren van Cul de Sac bivakkeren. Niet alleen voor muziek kun je komende week terecht bij de Cul, maar ook voor een hapje eten. “Iedere dag halen wij een kok in huis die iets lekkers maakt op zijn of haar manier.” Maar er is natuurlijk vooral muziek. “Ik wil een breed programma neerzetten, maar ook boeken wat nu hot is.” Onder andere GEM en Majestic Scene staan deze week op het podium van Cul de Sac.

Voor een tastbaar aandenken aan tien jaar Cul de Sac stellen de medewerkers een jubileumboek samen dat in september uit komt. Hierin komen niet te vergeten anekdotes te staan, voor en door Cul de Sac-bezoekers. Verder komt er een actie met biermerk Vedett. “We laten tien verschillende etiketten drukken voor op de flesjes. Die kun je sparen en in het jubileumboek plakken. Net als met de voetbalplaatjes van Albert Heijn.”

Check de site van Cul de Sac voor het volledige jubileumprogramma.